båtmann28 Startet 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2010 hei, lurte på om noen hadde kunnskap om mercruiser v8 på 240 hk, med alfa one drev. er det noen som kjenner til denne motoren/drevet eventuelle svakheter og ikke minst forbruket. motoren sitter i en draco 20Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig alfa one drev . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Hei har kjørt de siste fem sesonger med alpha one drev. jeg har hatt altfor stor motor(425hp) og kjørt med drevet høyere montert på båten så 1/3 av propell gikk i overflaten. Drevet greier 240hp greit men burde ta det pent i akselereasjon for lengst levetid,men tåler en rask aks. Jeg tok det ikke pent ved sjøsetting så første drev holdt i en halv time... Dette drevet var sikkert litt slitt så øvre gear røk alle tennene, neste drev gikk nedre gear føyken så på neste rev jeg av hele drivakselen rett under spor til vannpumpen. Da tok jeg og plukket drevet ifrahverandre og kjøpte high performace gear og aksel fra statene noe som gjorde susen. ble to sommere med herjing uten problemer da. Det som tar dette drevet er som du sikkert har skjønt er belastningen ved hard akselerasjon og slag på propell fra bølgetopp til bølgetopp for mitt vedkommende. Vet mange dracoer som har gått 15-20 år med dette drevet uten problemer så mye er opp til eier her. Motoren er en god traver, de smallblock motorene jobber år etter år, det som oftest dreper de er frostsprenging grunnet slurv og defekt oljepumpe( vært borti 4 motorer med det) forbruket er vel 25liter i timen på 2000 omdr avhengi av båt Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Kjenner til Dracoer i den størrelsen med tilsvarende motor og drev som går like godt i dag som for 20-25 år siden,dog med ferskvannskjøling,konservert ordentlig,lagret frostfritt innendørs og har hatt årlige servicer med ordentlig olje på motor og drev Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Executive Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Alpha one er verdens mest solgte drev. Enkelt og ukomplisert. Deler over alt. Jeg har selv denne kombinasjonen. Fungerer utmerket. Forbruket er ca. 1,8 l/nm ved marsjfart og ca. 3000 rpm. Det beste med V8 bensin er 7 knopskjøring. Går billig og stille med en deilig bakrunnsbrumming. Anbefaler ferskvannskjøling. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
68 GT Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 deilig bakrunnsbrumming. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Førstereisgutten Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Hei har kjørt de siste fem sesonger med alpha one drev. jeg har hatt altfor stor motor(425hp) og kjørt med drevet høyere montert på båten så 1/3 av propell gikk i overflaten.Drevet greier 240hp greit men burde ta det pent i akselereasjon for lengst levetid,men tåler en rask aks. Jeg tok det ikke pent ved sjøsetting så første drev holdt i en halv time... Dette drevet var sikkert litt slitt så øvre gear røk alle tennene, neste drev gikk nedre gear føyken så på neste rev jeg av hele drivakselen rett under spor til vannpumpen. Da tok jeg og plukket drevet ifrahverandre og kjøpte high performace gear og aksel fra statene noe som gjorde susen. ble to sommere med herjing uten problemer da. Det som tar dette drevet er som du sikkert har skjønt er belastningen ved hard akselerasjon og slag på propell fra bølgetopp til bølgetopp for mitt vedkommende. Vet mange dracoer som har gått 15-20 år med dette drevet uten problemer så mye er opp til eier her. Motoren er en god traver, de smallblock motorene jobber år etter år, det som oftest dreper de er frostsprenging grunnet slurv og defekt oljepumpe( vært borti 4 motorer med det) forbruket er vel 25liter i timen på 2000 omdr avhengi av båt Unnskyld at jeg bryter inn i tråden. Men hvor kjøpte du drevsatset til overhuset? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 (redigert) Husker ikke adressen lenger nå, fant den via http://www.speedwake.com/forums/forumdisplay.php?forumid=9 som er en knallside for powerboats. legg inn et spørsmål der så får du garantert napp, veldig mye proff ekspertise på motor og drev der. Totalkostnaden på drevet ble vel 5000,- , sveiset og på større finne for bedre styring da det orginale hadde lite areal til mitt bruk i tillegg. Gikk problemfritt etter dette med skikkelig hard bruk. Redigert 11.Mars.2010 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.