Jump to content

Raymarine spx-5 rattpilot/autopilot en bavaria 32 seilbåt?

bavariaeier

Recommended Posts

Har kjøpt en slik til en Bavaria 32 (2003). Har ikke montert enda, men den er jo godt innenfor størrelsen av 7500 kr. Så jeg forventer at den fungerer som det skal. Blåser det stiv kuling, er det vel greit at man styrer manuelt uansett men den må vel fungerer for det den blir solgt for i lettere vær?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Har heldigvis ikke har ratpilot på noe av båtene jeg har hatt men det har vert ratpilot på et par båter jeg har leid. Og min erfaring er at de blir alt for svake når en skal seile i noe vind. Jeg ville aldrig montert noe slikt.

Var dette lenge siden?

Etter hva jeg ser på nettet ble det gjort en del forbedringer (bla gyro?) på de nye...

Har kjøpt en slik til en Bavaria 32 (2003). Har ikke montert enda, men den er jo godt innenfor størrelsen av 7500 kr. Så jeg forventer at den fungerer som det skal. Blåser det stiv kuling, er det vel greit at man styrer manuelt uansett men den må vel fungerer for det den blir solgt for i lettere vær?

Når regner du med å ha montert dette? (Er spendt på tilbakemeldinger.)

Hvor kjøpte du den?

Billigste jeg har funnet på nettet i Norge er linken jeg sendte. Eller bestiller du fra utlandet?

Jeg har en eldre Raymarine rattpilot på min (Bav 34).

Den funker greit nok..vil jeg si. Ikke knallbra, men greit nok.

Min krevde mye finjustering på parameterne før den virket OK, men jeg kan nå bruke den ved seiling, også når det blåser og sjøer litt.

Men igjen - man får det man betaler for. Om man regelmessig går langt over åpne strekk så ville jeg nok si at merkostnadene med 'ordentlig' drivenhet er verdt det.

Om man går mest innaskjærs, eller som regel har med seg ekstra mannskap som kan styre så kan man jo vurdere om pengene kan brukes på andre dupeditter..

S/Y Surprise

Når regner du med å ha montert dette? (Er spendt på tilbakemeldinger.)

Hvor kjøpte du den?

Kjøpte den i januar fra marinesuperstore.com Men ser at prisen har gått opp kraftig siden jeg kjøpte den. Har også god erfaring med å kjøpe her: www.cactusnav.com - Jeg har den ikke på på henteturen i påsken, men regner med å få montert den i løpet av april, kanskje begynnelsen av mai.

Kjøpte den i januar fra marinesuperstore.com Men ser at prisen har gått opp kraftig siden jeg kjøpte den. Har også god erfaring med å kjøpe her: www.cactusnav.com - Jeg har den ikke på på henteturen i påsken, men regner med å få montert den i løpet av april, kanskje begynnelsen av mai.

I dag koster den 950 pund. Det blir ca 8500,- norske.

Fikk du fradrag for moms i england?

Hvis ikke blir jo regnestykket (8500 + frakt) x 1,25 = like greit å kjøpe den i norge mtp garanti/reklamasjonsrett.

Redigert av bavariaeier (see edit history)

Jo da du få fradrag for moms. Hos Cactus vil enheten koste 775pund netto => 6868 kr * 1.25 + kr 150 gebyr = 8735 kr.

Garanti vil jeg ikke vært så bekymret for. England har god reklamasjonsrett og en tradisjon for god kundebehandling. Jeg har stort sett bedre erfaring fra England enn fra Norge. Kjøpte en VHF en gang som viste seg å ha en feil og fikk helt førsteklasses behandling fra Cactus denne gangen. (ca to år siden) Når det gjelder den berømlige femårsfristen er den av begrenset verdi i Norge - forhandlere prøver ofte å vri seg unna når det har gått mer enn to år.

nei husker ikke akkurat nå. Men det kan du lett finne ut om du "prøvebestiller" på en av websidene.

• 1 måned senere...

Hei karer

Nå trenger jeg litt hjelp her, skal kjøpe meg en autopilot. Har tenkt meg en spx5. Har tenkt å handle fra UK. Men på det pris alternativet som dere her har regnet dere fram til, så kommer det vel 25% mva. Tidligere når jeg har handlet fra utlandet så har jeg fått en faktura fra UPS hvor jeg må betale toll. Ja tips om hvordan jeg blir kvitt dette tas jo i mot med takk. Å da blir det ikke nevneverdig billigere og handle fra uk. Så lenge man ikke reiser over og henter det.

Du kan importere til postboks i f.eks Strømstad. Da får du britisk moms som er 17% siden det er innen EU. Du må likevel ta den med over grensen med risiko for å bli stanset i kontroll. Jeg valgte derfor å ta min inn til Norge og betale norsk mosm 25%. Jeg sparer likevel betydlig i forhold til å handle i Norge. Ellers ås har de et bra tilbud i Stockholm. Gamle S1 med linear driveneht for kr. 20000 sek. http://www.bryggan.nu/ . Du får kjøpt uoriginal rategyro for tilkobling for kr. 1700 sek. på nettet.

• 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...