Volvomekanikeren Startet 11.Mars.2010 Del på Facebook Startet 11.Mars.2010 Hei igjen dere Jeg sitter her og ser på denne helt enkle og greie piloten til min snekke. http://www.hocom.no/maritim-elektronikk/ra...-autopilot.aspx Det jeg lurte på er om jeg kan bruke denne på min snekke? jeg har en liten rorkult (ca 20 cm lang) har hydrauliks styring... Lurte også på om noen kan fortelle meg fremgangsmåten på monteringen av denne piloten. Hvordan/hvor delene skal være. Er det noe som må igjennom skroget under vannlinja? en føler/måler/sensor til ett eller annet? Takker for alle svar Mvh Martin Sandtorv Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Sitter her og ser på Autopilot, men trenger tips av erfarne. . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
CSL Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Om du har rorkult kan du vel bruke en autopilot beregnet for det? Jeg hadde det på min seilbåt, og den kostet en brøkdel av den du linker til. Svært enkel å montere var den også Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Volvomekanikeren Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Jeg er helt FJERN på autopilot, jeg kan bruke den (4 år's erfaring med styring av aotopilot på jobben) men har alldri sutte meg inn i hvordan disse monteres. Må vell ha en radar som autopiloten fanger kompass grader så jeg ikke går som en snurrebass ute på fjorden? Kunne du send meg en link til en grei autopilot som passer til rorkult? ikke mere en 10-15000 Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
free Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Du behøver ikke en radar til autopiloten, ei heller å montere noe utenpå båten, hverken over eller under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Er det innebygget kompass i autopiloten då? det står jo vilke rettning du kjører mot på displayet på piloten. Her er ett exempel ombord på rover: Dette er ifra gps'en, men det står på displayet på piloten og Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Sun Flyer Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Denne? http://seatronic.no/autopilot-autopiloter-...autopilot-p-129 Hadde slik på en 26 fot seilbåt. Fungerte flott når vi gikk med motor, og det er vel det du gjør... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Volvomekanikeren Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Den så knall ut Denne skal jeg se nermere på Men hvordan monteres dette slik at rorkulten beveger seg? er det en hydraulik pumpe med stag på? Altså du monterer pumpen i skroget, og et stag bort på rorkulten, og nor du då trykker til styrbor blir staget presset utover, og roret ''beveger'' seg.. Er det sann dette fungerer? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Lazyjack Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 (redigert) Den er ikke hydraulisk men har elektrisk motor og "tannstang". Disse rorkultpilotene fra Raymarine(tidligere Autohelm) er helt OK men de har hatt en svakhet ved at de ikke har vært 100% vanntette. Mulig dette har blitt bedre nå men tviler vel på det. Forøvrig fungerer de slik du beskriver men de har selvsagt innenbygget kompass og NMEA inngang så du kan mate den fra en plotter og få den til å styre en rute. Redigert 11.Mars.2010 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Ok. men vist du ser på tegningen av den piloten er det en slags antenne. er det denne som går ut og inn og skyver rorkulten? for rorkulten min er bak akterveggen (ikke synlig vist jeg ikke tar vekk døren i veggen) for vist det er sann det fungerer blir det litt klomsete, da jeg må bak for og endre kurs Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Her er vell hva jeg trenger da? http://seatronic.no/autopilot-autopiloter-...autopilot-p-130 Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
CSL Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 (redigert) Jeg hadde en Simrad TP-22 på min Vega. Den betalte jeg rundt 3500,- for kliss ny (fikk rabatt gjennom pappa - jobb), men tror vanlig pris var rundt 5-6000. Den fungerte alldeles utmerket og ville nok passet bra på din også. Du trenger ikke radar e.l. som andre her også nevner. Du monterer autopiloten, kjører to store sirkler for å kalibrere det innebygde kompasset, og så er den klar til å holde kursen for deg Nå fant jeg ingen simrad-priser i farten, men sjekk Raymarine hos Malfix. Her har han fra 4190 (tror den holder til din båt), eller en til 5390,- Halv pris? Ja takk (hvertfall om du har "lett nok" båt for disse modellene). Synes jo at nesten 12.000 for en autopilot var drøyt mye til 22 fots båt Redigert 12.Mars.2010 av CSL (see edit history) Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Gullfisk Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Hvis du har hydraulisk styring fra før, kjøper du den som heter s1000, og kobler den inn i systemet ditt med t-stykker og hydraulikkslanger. Du er vel da avhengig av å ha en tredje slange mellom styrepumpe og autopilotpumpe. Denne har ikke kompass, og er avhengig av å hente kursinfo fra GPS. Blir mye styr med rorkultpilot når du har hydraulisk styring. Du må jo da inn baki der som du sier for å sette opp, og du må ha en bypass kran på hydraulikken for at piloten skal kunne flytte rorkulten. Bypass har du kanskje allerede så du har mulighet til nødstyring med manuell kult? Tidligere fantes også sportpilot til å sette på aksen på styrepumpa, men den tror jeg har gått ut. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Er du sikker på at du har hydralisk styring på sjømannen din? Er mest vanlig med teleflex styring på slike båter... Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 jeg har iværtfall hydralisk styring på min fab bygde Sjømann Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Jeg har hydrauliks styring, gangske ny Men kunne noen funnet en link til en grei auto-pilot til min snekke? vil ha innebyggd kompass... Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
CSL Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Skjønner ikke helt her jeg. Har du en rorkult så er jo en vanlig autopilot beregnet på dette tilstrekkelig? Du kan jo evt. kjøpe fjernkontroll i tillegg, disse har samme funksjon som knappene på selve piloten.. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Gullfisk Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 (redigert) Hvis du vil svi av 10k ekstra for å få kompass i forhold til s1000, så har du denne:Autopilot rorkulten han nevner, er vel den som hydrauliksylinderen styrer med. Redigert 12.Mars.2010 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Du kan jo evt. kjøpe fjernkontroll i tillegg, disse har samme funksjon som knappene på selve piloten.. Så det er muligt og få kjøpt kontroll??? Det forandrer jo hele saken Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
CSL Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Var hvertfall mulig på den jeg hadde. Kunne ligge på dekk og styre med kontrollen. Knapper for +/- en grad kursendring og for +/- 10 graders endring. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Volvomekanikeren Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Jah.. Får ta og ringe de og høre litt Då hadde det vært knall... kan jo stå på moloen og styre snekken utpå sjøen då Men då må eg koble auto gir Hoho Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Her er noen bilder fra rorkulten, hydraulik pumpen og litt sann Her er akterveggen: Her er rorkulten: Hydraulik Pumpen: Håper dette er til hjelp for og finne en Pilot til meg Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Gullfisk Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 (redigert) Synes dette ser ut som teleflex styring jeg. Litt vanskelig å se men kan ikke få dette til å være hydraulikk ut fra bildene? Ser ut som du har hull til å montere rorkult i enden på styrearmen. Blir rorkultpilot eller sportpilot til å sette på aksen bak rattet, på deg da. Redigert 12.Mars.2010 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Det forklarte mye. Trodde du hadde en synlig, "permanent" rorkult akter. Sånn sett så kan nok en tradisjonell rorkult-pilot bli litt knotete å montere, ser den. Du får ta litt mål og se om du finner en modell som kan stå inne bak veggen. Alternativt mekke en innretning med en teleskopstang som kan føres ut av veggen ved behov, og så ha feste til autopiloten i cockpit. Min trengte bare et lite hull i en stueromsluke som man satte den ned i når den skulle brukes, og så festet rett på rorkult. Du kan også føre roret ditt opp på toppen? Og så ha samme løsning der. Kanskje enklest å ta litt mål og se om du får plass bak veggen Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Volvomekanikeren Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Synes dette ser ut som teleflex styring jeg. Litt vanskelig å se men kan ikke få dette til å være hydraulikk ut fra bildene?Ser ut som du har hull til å montere rorkult i enden på styrearmen. Blir rorkultpilot eller sportpilot til å sette på aksen bak rattet, på deg da. Det er hydraulik. Har 2 slanger fra styresnekken og bak til den pumpen på bilde, nor jeg turner rattet, kan jeg se oljen bevege seg frem og tilbake i slangene (de er blanke) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Blir rorkultpilot eller sportpilot til å sette på aksen bak rattet, på deg da. Sann som M/S Bastard? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.