Jump to content

Valget står mellom Suzuki DF150 eller DF175


abbor

Recommended Posts

Valget står mellom DF150 og DF175. Har hørt at forskjellen i kraft mellom disse to er større enn de 25 hestene skulle tilsi. Dette på grunn av det varaible ventilstyringsystemet (VVT) på DF175 gir mye bedre dreimoment på lave og midlere turtall.

 

Bortsett i fra VVT, dreimomentet og effekten er de to motorene identiske. Prisforskjellen er 25k.

 

Noen som prøvd begge motorene?

 

Motoren skal sitte på en 22' skjærgårdsjeep med 21 graders skrogvinkel og en bredde på ca 250cm. Tørrvekt på båten er ca 900kg.

Link to post

Jeg har ikke erfaring med disse motorene, men etter båtkjøp i fjor vil jeg si dette: Kjøp den største motoren du har råd til. I verste fall har du da mer effekt enn du trenger, og motoren får et rolig liv uten store anstrengelser. Jeg kjøpte en "midt på treet"- motor til vår lille skjærgårdsjeep, fordi jeg trodde det var "passe". Vi kunne godt da spandert det det ville kostet å kjøpe 10 eller 20 hester større motor.

Mye verre å bytte nå ja.... :headbang:

P.S.

Selvsagt en motorstørrelse som er godkjent på båten!

Link to post

GunnR er inne på noko her.

Var ein omfattende drivstofftest for to år sden. Huse ikkje kven. De testa 75/90/115 hk synest eg å huske. Den viste veeeldig tydelig at du bør kjøpe max motor. Da jobber motoren lett og greit, og får lavere forbruk enn på de mindre motorene, i samme fart. I tilleg har du ekstra krefter og fart som bonus. Differansen i pris betaler seg nesten av spart forbruk. Tru det eller ei :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Har også sett flere tester som har vist at størst motor har minst drivstofforbruk. En var nok samme test som du henviser til en annen var med større Veradomotorer.

 

Her kan en vente at forskjellen blir enda større på grunn av økningen i dreimoment på grunn av variabel ventilstyring.

 

I linken under er det en figur som viser forskjellen i dreimoment med og uten VVT.

 

http://www.globalsuzuki.com/marine/tech175_150.html

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
  • 4 år senere...

Selger Suzuki påhengere selv, og helt ærlig, så ville jeg gått for 150 hk. Null forskjell på 150 og 175, har faktisk opplevd 1 knop høyere toppfart med 150 hk på IDENTISKE båter..

 

Hvordan kan det forklares da ?

 

Nå med fjernet hk-avgift er det vel liten grunn til å ikke velge DF175 hvis man da ikke er helt nødt til å følge evt. max. effektangivelse for båten.

Vil jo tro VVT gjør cirka samme forskjell som VTEC på Honda.

Har selv en 90 hk VTEC, og ville jo aldri ha oppnådd samme fart med 75 hk som er samme motor uten VTEC.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har hørt at den store forskjellen i suzuki rekken er mellom 140 og 150.

 

Det er ikke så rart, siden det er 2,1 mot 2,9 liter sylindervolum.

Men DF140 er så latterlig lett at den passer på mange mindre båter der 150 blir for tung (og unødig sterk).

Dagens modell er f.eks. bare 9 kg tyngre enn Yamaha F100.

Suzuki 100 og 115 lean-burn er jo i praksis samme motor som 140, bare nedtrimmet (og merkelig nok 3 kg tyngre enn 140).

Lundins Marin i Sverige kan jo fikse dagens 115 slik at den blir tilnærmet 140 i ytelse.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Selger Suzuki påhengere selv, og helt ærlig, så ville jeg gått for 150 hk. Null forskjell på 150 og 175, har faktisk opplevd 1 knop høyere toppfart med 150 hk på IDENTISKE båter..

 

Hvilken båt?

forskjellige skrog responderer ulikt på økning i motorstyrke, ikke alle som nyttiggjør seg av maks motor med tanke på toppfart

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

DF175 er veldig sterk i mellomregisteret pga VVT, Suzuki VVT er forskjellig fra Honda VTEC, VVT er optimalisert for mellomregisteret, VVT for høye turtall.

Ikke helt korrekt. Hondaene er "kameloner".

 

VTEC endrer både kamprofil og løft etter behov i motsetning til VVT som kun endrer, "tweaker" kamtidene noe

I nyere versjoner benyttes og "BLAST" (Boosted Low Speed Torque) som øker dreiemomentet og effekt maksimalt fra start og hiver båten opp av "hullet" .

I mer moderat bruk benytter den endrede lengder og form på innsugsrør og resonanskammer i tillegg til Vtec for å gi ytterligere dreiemoment i de forskjellige turtallsområdene, og i litt over 4000 o/min legger den inn "Racing" kammen da er det full åpning til max turtall.

På denne måten oppnår man max dreiemoment når det er ønskelig og max effekt når det er ønskelig samt meget økonomisk cruise når det er viktigst.

 

Som et eksempel bruker Honda BF250 mer en 30% mindre drivstoff enn feks nyeste Yamaha F250 i praktiske tester i USA takket være BF250 sitt ekte og optimaliserte Lean Burn system i området rundt 25 knuter.

 

Honda sit i-Vtec system tror jeg ikke er benyttet i 225/250 men i er med i 2.4L basisen til135-150 hk motorene i bilversjon.

Disse har både Vtec og VVT men som sagt usikker på om dette er med i marineversjonen.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Honda BF90 VTEC kobler inn systemet på 5200 rpm. Da høres en markant endring i motorlyden. Turtallsområdet er 5300-6300.

Nye Honda BF100 VTEC har flyttet opp området til 5500-6300 rpm. Max. effekt er vel flytta opp fra 5800 til 5900 rpm.

 

Jeg trodde alltid at BF135 manglet VTEC som BF150 har, men det ser faktisk ut som motorene er helt identiske, bare at BF135 har VTEC deaktivert elektronisk.

Iallefall da de ble introdusert i 2005. Bør være en enkel match for Lundins Marin å omprogrammere den, hvis man ikke får tak i en rimelig BF150 ECU da.

http://continuouswave.com/ubb/Forum4/HTML/003957.html

 

BF115 fra 2010 og opp er jo også samme motorblokk, lurer da på om den er mekanisk identisk med 135/150 men det ville vel ha vært for gode nyheter :saint:

Men en titt i delekatalogene vil vel avsløre det.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Kanskje DF150 også har VVT men det er deaktivert?

Eller er det et rent mekanisk system som ikke kan styres elektronisk slik som VTEC ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Df 150 har ikke vvt. Dette systemet endrer kammenes posisjon i forhold til veivakselå df175. Vil tro at det kan senke drivstofforbruket noe på enkelte turtall. Nå er DF150 motoren knallsterk på lavere turtall grunnet stort volum men jeg føler den mister piffen noe full fart. Lett og få opp til 5000 omdreininger for så å bli litt treg.

Link to post

En båtanonnse på finn sier DF150/175. Jeg sendte melding og spurte hva det betydde. -Jo den var oppjustert til 175.

Mulig det går selv uten VVT, den har jo mye kubikk. Lundins Marin får til det utroligste.

Men hva er da poenget med VVT, bortsett fra kanskje bedre effektkurve.

Fikk meg til å lure på om DF150 har deaktivert VVT, slik som Honda BF135 har/hadde deaktivert VTEC.

Men det gjelder iallefall ikke Honda BF75 men kanskje de større motorene, f.eks. BF175.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja ikke så rart at Hondamotorene er raskere opp i plan, siden de er basert på en nedtunet 2,4 liters 150 hk mens E-tec 115 er en 1,7 liter (men 2-takt skal jo være momentsterk da, og lettere).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...