abbor Startet 11.Mars.2010 Del på Facebook Startet 11.Mars.2010 Valget står mellom DF150 og DF175. Har hørt at forskjellen i kraft mellom disse to er større enn de 25 hestene skulle tilsi. Dette på grunn av det varaible ventilstyringsystemet (VVT) på DF175 gir mye bedre dreimoment på lave og midlere turtall. Bortsett i fra VVT, dreimomentet og effekten er de to motorene identiske. Prisforskjellen er 25k. Noen som prøvd begge motorene? Motoren skal sitte på en 22' skjærgårdsjeep med 21 graders skrogvinkel og en bredde på ca 250cm. Tørrvekt på båten er ca 900kg. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Jeg har ikke erfaring med disse motorene, men etter båtkjøp i fjor vil jeg si dette: Kjøp den største motoren du har råd til. I verste fall har du da mer effekt enn du trenger, og motoren får et rolig liv uten store anstrengelser. Jeg kjøpte en "midt på treet"- motor til vår lille skjærgårdsjeep, fordi jeg trodde det var "passe". Vi kunne godt da spandert det det ville kostet å kjøpe 10 eller 20 hester større motor. Mye verre å bytte nå ja.... P.S. Selvsagt en motorstørrelse som er godkjent på båten! Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 DF 150 er en "nedtrimmet" DF 175. En bekjent har 2x150 på sin Witeshark,men ned 2x175 hadde den gått knappe 5 knop fortere så for han hadde det bare kostet mer enn hva det hadde smaket... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Kiekhaefer Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Du oppnår ikke så mange knop ved å gå opp til 175 hk, men du vil nok merke en markant forskjell i dreiemomentet,pga variable ventiltider på 175 hk ,spesielt med litt last ombord. Uansett er dette meget bra motorer,kultiverte og stillegående. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 GunnR er inne på noko her. Var ein omfattende drivstofftest for to år sden. Huse ikkje kven. De testa 75/90/115 hk synest eg å huske. Den viste veeeldig tydelig at du bør kjøpe max motor. Da jobber motoren lett og greit, og får lavere forbruk enn på de mindre motorene, i samme fart. I tilleg har du ekstra krefter og fart som bonus. Differansen i pris betaler seg nesten av spart forbruk. Tru det eller ei Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
abbor Svart 14.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2010 (redigert) Har også sett flere tester som har vist at størst motor har minst drivstofforbruk. En var nok samme test som du henviser til en annen var med større Veradomotorer. Her kan en vente at forskjellen blir enda større på grunn av økningen i dreimoment på grunn av variabel ventilstyring. I linken under er det en figur som viser forskjellen i dreimoment med og uten VVT. http://www.globalsuzuki.com/marine/tech175_150.html Redigert 14.Mars.2010 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ken.net Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Selger Suzuki påhengere selv, og helt ærlig, så ville jeg gått for 150 hk. Null forskjell på 150 og 175, har faktisk opplevd 1 knop høyere toppfart med 150 hk på IDENTISKE båter.. Sitér dette innlegget Link to post
tomu Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Har hørt at den store forskjellen i suzuki rekken er mellom 140 og 150. Sitér dette innlegget Link to post
th1 Svart 24.Mars.2010 Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 Hei Har selv bestillt en 175, jeg er spent og gleder meg. Prisforskjellen skal i følge Erling Sande sin prisliste være 19000 Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 24.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 Har bestillt DF175 jeg også. Prisforkjellen for meg ble også ca 19000, det stod 25000 i prislista for komplett båt, men det ble redusert da jeg påpekte prisen i Sande sin prisliste. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Selger Suzuki påhengere selv, og helt ærlig, så ville jeg gått for 150 hk. Null forskjell på 150 og 175, har faktisk opplevd 1 knop høyere toppfart med 150 hk på IDENTISKE båter.. Hvordan kan det forklares da ? Nå med fjernet hk-avgift er det vel liten grunn til å ikke velge DF175 hvis man da ikke er helt nødt til å følge evt. max. effektangivelse for båten. Vil jo tro VVT gjør cirka samme forskjell som VTEC på Honda. Har selv en 90 hk VTEC, og ville jo aldri ha oppnådd samme fart med 75 hk som er samme motor uten VTEC. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 (redigert) Har hørt at den store forskjellen i suzuki rekken er mellom 140 og 150. Det er ikke så rart, siden det er 2,1 mot 2,9 liter sylindervolum. Men DF140 er så latterlig lett at den passer på mange mindre båter der 150 blir for tung (og unødig sterk). Dagens modell er f.eks. bare 9 kg tyngre enn Yamaha F100. Suzuki 100 og 115 lean-burn er jo i praksis samme motor som 140, bare nedtrimmet (og merkelig nok 3 kg tyngre enn 140). Lundins Marin i Sverige kan jo fikse dagens 115 slik at den blir tilnærmet 140 i ytelse. Redigert 1.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
abbor Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 DF175 er veldig sterk i mellomregisteret pga VVT, Suzuki VVT er forskjellig fra Honda VTEC, VVT er optimalisert for mellomregisteret, VVT for høye turtall. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Selger Suzuki påhengere selv, og helt ærlig, så ville jeg gått for 150 hk. Null forskjell på 150 og 175, har faktisk opplevd 1 knop høyere toppfart med 150 hk på IDENTISKE båter.. Hvilken båt? forskjellige skrog responderer ulikt på økning i motorstyrke, ikke alle som nyttiggjør seg av maks motor med tanke på toppfart Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bay_liner Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 DF175 er veldig sterk i mellomregisteret pga VVT, Suzuki VVT er forskjellig fra Honda VTEC, VVT er optimalisert for mellomregisteret, VVT for høye turtall. Ikke helt korrekt. Hondaene er "kameloner". VTEC endrer både kamprofil og løft etter behov i motsetning til VVT som kun endrer, "tweaker" kamtidene noe I nyere versjoner benyttes og "BLAST" (Boosted Low Speed Torque) som øker dreiemomentet og effekt maksimalt fra start og hiver båten opp av "hullet" . I mer moderat bruk benytter den endrede lengder og form på innsugsrør og resonanskammer i tillegg til Vtec for å gi ytterligere dreiemoment i de forskjellige turtallsområdene, og i litt over 4000 o/min legger den inn "Racing" kammen da er det full åpning til max turtall. På denne måten oppnår man max dreiemoment når det er ønskelig og max effekt når det er ønskelig samt meget økonomisk cruise når det er viktigst. Som et eksempel bruker Honda BF250 mer en 30% mindre drivstoff enn feks nyeste Yamaha F250 i praktiske tester i USA takket være BF250 sitt ekte og optimaliserte Lean Burn system i området rundt 25 knuter. Honda sit i-Vtec system tror jeg ikke er benyttet i 225/250 men i er med i 2.4L basisen til135-150 hk motorene i bilversjon. Disse har både Vtec og VVT men som sagt usikker på om dette er med i marineversjonen. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Teerex Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 (redigert) Honda BF90 VTEC kobler inn systemet på 5200 rpm. Da høres en markant endring i motorlyden. Turtallsområdet er 5300-6300. Nye Honda BF100 VTEC har flyttet opp området til 5500-6300 rpm. Max. effekt er vel flytta opp fra 5800 til 5900 rpm. Jeg trodde alltid at BF135 manglet VTEC som BF150 har, men det ser faktisk ut som motorene er helt identiske, bare at BF135 har VTEC deaktivert elektronisk. Iallefall da de ble introdusert i 2005. Bør være en enkel match for Lundins Marin å omprogrammere den, hvis man ikke får tak i en rimelig BF150 ECU da. http://continuouswave.com/ubb/Forum4/HTML/003957.html BF115 fra 2010 og opp er jo også samme motorblokk, lurer da på om den er mekanisk identisk med 135/150 men det ville vel ha vært for gode nyheter Men en titt i delekatalogene vil vel avsløre det. Redigert 1.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Kanskje DF150 også har VVT men det er deaktivert? Eller er det et rent mekanisk system som ikke kan styres elektronisk slik som VTEC ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
motor Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Df 150 har ikke vvt. Dette systemet endrer kammenes posisjon i forhold til veivakselå df175. Vil tro at det kan senke drivstofforbruket noe på enkelte turtall. Nå er DF150 motoren knallsterk på lavere turtall grunnet stort volum men jeg føler den mister piffen noe full fart. Lett og få opp til 5000 omdreininger for så å bli litt treg. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 (redigert) En båtanonnse på finn sier DF150/175. Jeg sendte melding og spurte hva det betydde. -Jo den var oppjustert til 175. Mulig det går selv uten VVT, den har jo mye kubikk. Lundins Marin får til det utroligste. Men hva er da poenget med VVT, bortsett fra kanskje bedre effektkurve. Fikk meg til å lure på om DF150 har deaktivert VVT, slik som Honda BF135 har/hadde deaktivert VTEC. Men det gjelder iallefall ikke Honda BF75 men kanskje de større motorene, f.eks. BF175. Redigert 1.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bay_liner Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 (redigert) Redigert 2.Juni.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Teerex Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Ja ikke så rart at Hondamotorene er raskere opp i plan, siden de er basert på en nedtunet 2,4 liters 150 hk mens E-tec 115 er en 1,7 liter (men 2-takt skal jo være momentsterk da, og lettere). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.