Jump to content

Finnes de en nettbasert kartside som viser alle AIS data

Hobby 430 Sport

Recommended Posts

sitter og ser på 2 forskjellige AIS karter som er live på nettet, men dei viser heit forskjellig info!! er de noen som har ei side som er rett og viser ALLE båter og skip!!Prøve og holde meg oppdatert på hvor sildefiskerene er hen :P

her er den som eg tror viser mest rett, men de mangeler båter her også http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/gmap/stavanger.html

Og her er den som bare viser litt http://www.marinetraffic.com/ais/

Olaf

Redigert av SandvikAC25 (see edit history)

O Erland

med båtførerbevis

Har ikke tenkt så veldig mye rent teknisk men om interressen skulle være stor nok kan jeg kanskje begynne å gjøre det. Interressen må da bestå av en mengde medlemmer som kan videreformidle ais informasjon til en eller annen sentral for å deretter presentere det hele på en web side.

Det er flere som har forsøkt dette tidligere men sliter nettop med å rekrutere ais mottakere, båtplassen er såpass stor at det muligens kan gjenomføres.

Dette er en spennende ide, og som jeg vil følge prosjektet med stor interesse (bor i innlandet, så jeg kan dessverre ikke formidle mange interessante signaler). Men et alternativ til å lage et eget opplegg for BP ville det jo være fint om man også kunne dele signaler med f.eks marinetraffic. De tilbyr jo også sendere for de som ønsker å bidra.

Jeg har lenge savnet en sender i Drøbakområdet, siden det er ingen mottakere som dekker området rundt Hurumlandet spesielt godt.

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hvorfor lage ett helt nyttt system der det allerede er ett som dekker større deler av kysten allerede ?

Han som lager AIS sidene til Sandnes Sjøspeidere.

Kan det tenkes at han kunne være interessert i ett evt. samarbeide, ved at BP medlemmer sender data til ham ?

Det koster å skaffelse x-antall AIS mottaker m/nettverkstilkopling og VHF antenne for hvert sted for å utvide dekning.

Skal vi regne med at noe få bruker egne penger for å tekkes alle de andre ? Eller skal vi lage et "AIS fond".

En kronerulling for innkjøp/vedlikehold til slike stasjoner ?

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Hvorfor lage ett helt nyttt system der det allerede er ett som dekker større deler av kysten allerede ?

Han som lager AIS sidene til Sandnes Sjøspeidere.

Kan det tenkes at han kunne være interessert i ett evt. samarbeide, ved at BP medlemmer sender data til ham ?.....

Sikkert en minst like god løsning!

Han er positiv til det meste, kreativ og løsningsorientert - og ikke minst: han har samlet mange års erfaring med det opplegget som han nå har gående.

Dette kommer seg!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Marinetraffic og Sandnessjø er bra sider. Når det gjelder presentasjon synes jeg marinetraffics symboler er bedre. De viser ca. kurs på fartøyer underveis, og har direkte visning av bilder av skipene. Sikkert en relativt enkel programmeringsjobb å lage nye sympoler. Bortsett fra dette benytter begge kart fra Google og det viktigste er jo å dekke så mange skip som mulig. Fantastisk moro å følge trafikken.

Marintraffic er utvilsomt en bedre løsning. Her kan man laste opp/ned bilder av fartøyet og samtidig gi oss en bedre oversikt over tidligere strekk fartøyet har gått. Jeg har en ekstra PC stående som jeg kan koble opp mot en event. AIS-mottager. Har en 4 meter antenne stående 150 moh og dekker store deler av Oslo og Drammensfjorden.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg er enig med Astor, spesielt godt liker jeg at man får url til den enkelte båten, og derved lett kan gi en lenke til venner og kjente som måtte lure på hvor en måtte befinne seg.

Men jeg er som sagt ikke helt fornøyd med dekningen. Fra bildet under virker det som om de kun har tre landstasjoner hhv Åros, Svelvik og Moss, mens det ikke er noen mottakere rundt Verdens Ende eller der omkring. Noen som vet om dette stemmer?

aisstations.jpg

Fra bildet ... virker det som om de kun har tre landstasjoner hhv Åros, Svelvik og Moss, mens det ikke er noen mottakere rundt Verdens Ende eller der omkring. Noen som vet om dette stemmer?

På marinetraffic vises en landstasjon på Kjøkøya i Fredrikstad, samt en i Horten og en i Strömstad (rosa firkanter).

Redigert: Disse vises også på Sandnes sjø sitt Skagerrak-kart (et båke-symbol).

(Jeg ser at marinetraffic ikke viser trafikk i seilledene i Vadehavet sør for Sylt. Da må man til sidene til ferjerederiet som trafikkerer området, og da ser man bare deres fartøyer.)

Redigert av 'Salt' - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Her er alle stasjonene som sender til MT

Status stations and Performance

Jeg finner ikke noen stasjoner hverken i Horten eller Fredrikstad, og ser at den i Holmsbu er Offline for tiden. Så et par stasjoner til i Oslofjordområdet bør være et overkommelig mål.

og her er info om hvordan man kan bidra hvis man har en mottaker

Cover your Area

Redigert av Framtia (see edit history)

• 1 måned senere...

ser av diskusjonen at det er ønske om å dele AIS data.. Er det noen som vet om muligheten for å hente ned den samme dataen til eget kartprogram

Sitter å styrer med GPSgate, og leste en artikkel i båtmagasinet der det var snakk om at GPSgate kunne hente ned AIS data fra nettsider, som deler dette.

Jeg har imidlertid ikke funnet noen side der jeg kan hente dette enda. Noen som vet?

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...