Hobby 430 Sport Startet 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2010 (redigert) sitter og ser på 2 forskjellige AIS karter som er live på nettet, men dei viser heit forskjellig info!! er de noen som har ei side som er rett og viser ALLE båter og skip!!Prøve og holde meg oppdatert på hvor sildefiskerene er hen :P her er den som eg tror viser mest rett, men de mangeler båter her også http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/gmap/stavanger.html Og her er den som bare viser litt http://www.marinetraffic.com/ais/ Olaf Redigert 12.Mars.2010 av SandvikAC25 (see edit history) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Dette har vert diskutert mange ganger her, svaret er nei. Alt etter hvilke omårder avgjør hvilke sider som er best for deg. Det som derimot kunne vert interresant var om vi på Båtplassen gikk sammen om en felles løsning for norske kysten! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 ....Det som derimot kunne vert interresant var om vi på Båtplassen gikk sammen om en felles løsning for norske kysten! Jeg er med! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
ut mot havet Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 (redigert) Dette er intressant, korleis tenker Frøken Fryd at dette kan gjerast? Redigert 13.Mars.2010 av ut mot havet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Har ikke tenkt så veldig mye rent teknisk men om interressen skulle være stor nok kan jeg kanskje begynne å gjøre det. Interressen må da bestå av en mengde medlemmer som kan videreformidle ais informasjon til en eller annen sentral for å deretter presentere det hele på en web side. Det er flere som har forsøkt dette tidligere men sliter nettop med å rekrutere ais mottakere, båtplassen er såpass stor at det muligens kan gjenomføres. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Dette er en spennende ide, og som jeg vil følge prosjektet med stor interesse (bor i innlandet, så jeg kan dessverre ikke formidle mange interessante signaler). Men et alternativ til å lage et eget opplegg for BP ville det jo være fint om man også kunne dele signaler med f.eks marinetraffic. De tilbyr jo også sendere for de som ønsker å bidra. Jeg har lenge savnet en sender i Drøbakområdet, siden det er ingen mottakere som dekker området rundt Hurumlandet spesielt godt. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
GeirT Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Hvorfor lage ett helt nyttt system der det allerede er ett som dekker større deler av kysten allerede ? Han som lager AIS sidene til Sandnes Sjøspeidere. Kan det tenkes at han kunne være interessert i ett evt. samarbeide, ved at BP medlemmer sender data til ham ? Det koster å skaffelse x-antall AIS mottaker m/nettverkstilkopling og VHF antenne for hvert sted for å utvide dekning. Skal vi regne med at noe få bruker egne penger for å tekkes alle de andre ? Eller skal vi lage et "AIS fond". En kronerulling for innkjøp/vedlikehold til slike stasjoner ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Poseidon Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Hvorfor lage ett helt nyttt system der det allerede er ett som dekker større deler av kysten allerede ? Han som lager AIS sidene til Sandnes Sjøspeidere. Kan det tenkes at han kunne være interessert i ett evt. samarbeide, ved at BP medlemmer sender data til ham ?..... Sikkert en minst like god løsning! Han er positiv til det meste, kreativ og løsningsorientert - og ikke minst: han har samlet mange års erfaring med det opplegget som han nå har gående. Dette kommer seg! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bützfleth Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Jeg stemmer for Sandnes Sjøs! Og sett meg opp på den listen, kan sikkert bidra med ett eller annet. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Marinetraffic og Sandnessjø er bra sider. Når det gjelder presentasjon synes jeg marinetraffics symboler er bedre. De viser ca. kurs på fartøyer underveis, og har direkte visning av bilder av skipene. Sikkert en relativt enkel programmeringsjobb å lage nye sympoler. Bortsett fra dette benytter begge kart fra Google og det viktigste er jo å dekke så mange skip som mulig. Fantastisk moro å følge trafikken. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 (redigert) Marintraffic er utvilsomt en bedre løsning. Her kan man laste opp/ned bilder av fartøyet og samtidig gi oss en bedre oversikt over tidligere strekk fartøyet har gått. Jeg har en ekstra PC stående som jeg kan koble opp mot en event. AIS-mottager. Har en 4 meter antenne stående 150 moh og dekker store deler av Oslo og Drammensfjorden. Redigert 13.Mars.2010 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Framtia Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Jeg er enig med Astor, spesielt godt liker jeg at man får url til den enkelte båten, og derved lett kan gi en lenke til venner og kjente som måtte lure på hvor en måtte befinne seg. Men jeg er som sagt ikke helt fornøyd med dekningen. Fra bildet under virker det som om de kun har tre landstasjoner hhv Åros, Svelvik og Moss, mens det ikke er noen mottakere rundt Verdens Ende eller der omkring. Noen som vet om dette stemmer? Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Poseidon Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Det er godt mulig at Marinetraffic har en bedre løsning; men her på sørvestlandet ser den ut til å ha en miserabel dekning - men det er kanskje nettopp det vi kan få gjort noe med? Jeg er klar uansett hvilke platform vi lander på. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bützfleth Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Jeg vet ikke hvem som står bak Marintraffic, men føler at det er et litt mer kommersielt enn Sandnes Sjø. Og er derfor redd det vil bli tatt betaling for tjenesten etter hvert. Med dette i bakhode fremmer jeg heller forslag om at BP kjører egen løsning. Og at derved (forhåpentligvis) forblir gratis til alle. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 (redigert) Fra bildet ... virker det som om de kun har tre landstasjoner hhv Åros, Svelvik og Moss, mens det ikke er noen mottakere rundt Verdens Ende eller der omkring. Noen som vet om dette stemmer? På marinetraffic vises en landstasjon på Kjøkøya i Fredrikstad, samt en i Horten og en i Strömstad (rosa firkanter). Redigert: Disse vises også på Sandnes sjø sitt Skagerrak-kart (et båke-symbol). (Jeg ser at marinetraffic ikke viser trafikk i seilledene i Vadehavet sør for Sylt. Da må man til sidene til ferjerederiet som trafikkerer området, og da ser man bare deres fartøyer.) Redigert 13.Mars.2010 av 'Salt' - JanP (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
trulsant Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Så vidt jeg vet, så er datainnsamlingen på Marinetraffic.com fra brukere. Dvs, enhver kan i prisippet koble opp en AIS mot sin PC og sende dataene til Marinetraffic for presentasjon. Og det må være en vestenlig bedre måte å utvide dekningen på enn å lage ett nytt nett som skal dekke det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Beno Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Hva skal til for at feks Marinetraffic (MT) skal formidle AIS-signalene våre - er det noe en må abonnere på/melde seg inn i for at signalene viderebringes, eller "grabber" MT de AIS-signalene basestasjonene deres plukker opp? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 (redigert) Her er alle stasjonene som sender til MT Status stations and Performance Jeg finner ikke noen stasjoner hverken i Horten eller Fredrikstad, og ser at den i Holmsbu er Offline for tiden. Så et par stasjoner til i Oslofjordområdet bør være et overkommelig mål. og her er info om hvordan man kan bidra hvis man har en mottaker Cover your Area Redigert 14.Mars.2010 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Noen som vet hva dette er? Vessel's details.. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Frøken Fryd Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Værstasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Tidegauge. Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 ser av diskusjonen at det er ønske om å dele AIS data.. Er det noen som vet om muligheten for å hente ned den samme dataen til eget kartprogram Sitter å styrer med GPSgate, og leste en artikkel i båtmagasinet der det var snakk om at GPSgate kunne hente ned AIS data fra nettsider, som deler dette. Jeg har imidlertid ikke funnet noen side der jeg kan hente dette enda. Noen som vet? Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Ulv I Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Jeg skulle gjerne vært med på dette, men bor dessverre for langt unna kysten til at det kunne vært til hjelp. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.