Jump to content

Stilling av tomgang Perkins 4.108


-Luna-

Recommended Posts

Har litt problemer med å stille tomgangen på min P4.108. Det er en stilleskrue på armen og en skrue som er tomgangsdemper. Denne tomgangsdemeren har jeg ikke helt forstått.

 

Noen som enkelt kan forklare hvordan jeg bør gå frem? Når jeg starter båten har den en ganske høy tomgang ca 1500. Denne går tilbake til 650 etter ca 1 time kjøring. Hvorfor skjer dette?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

I min manual (ford) står det noe som dette.

 

Juster tomgangen med skruen som stopper trottle armen. Finjustering gjøres med å løsne låsemutter på justering for dempefjær. Juster så senterskruen til du får rett turtall. Ev. gjenta prosedyren.

 

Dempefjæren ligger inne i pumpen, denne skal gjøre til at motoren bl.a. ikke jager på turtall.

 

På min motor sitter justeringen for dempefjæren i bakant av pumpen, mens trottle armen er i forkant.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om du har samme justeringer som på min pumpe på min 4.99, se bilde. Pumpen er utstyrt med hydraulisk regulator.

 

Bilde

 

Om du har det så legger jeg link til inscannet prosedyre for justering av antistall device. (Måtte dele det i to av praktiske grunner.)

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/977/Antistall1_WEB.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/977/Antistall2_WEB.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Justerte tommgangen på tilsvarende motor (Min fars perkins) i forrige uke. Justerte tomgangen som bmo skriver med skruen som stopper trottle armen. Dette fungerte bra og tomgangen ble akkurat slik min far (og jeg) ønsket det... Var litt vanskelig å se hva jeg dreiv med da dette lå under dørken på Sagan som motoren er instalert i. Men ved å legge hodet ved varmeveksleren klarte jeg å se skruen... :-))

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei,

 

Bringer opp igjen denne igjen siden været er fint og trangen til å være på havet melder seg :cool: Da er det litt småsaker som ikke er i boks enda.......

 

Tidligere symptomer:

Jeg skal stille tomgangen på min Perkins 4.108 etter at diesel pumpen (CAV) var inne til overhaling. Har tidliger prøvd meg på dette, men ting virker litt merkelig etterpå. Det viser seg at tomgangen på motoren endrer seg etter at motoren er kjørt helt varm (ca etter en time). Tomgangen synker når motoren blir varm. Dette medfører at hvis tomgangen stilles når motoren er varm, blir den for høy når motoren startes kald. Litt kjedelig å starte motoren til 1400 omregninger og kline inn giret.

 

Følgende ble prøvd i dag med varm motor:

-Tomgangs demperen ble skrudd helt ut.

-Tomgangen ble stillt til 750 omregninger med tomgangskruen.

-Tomgansdemperen ble skrudd inn til tomgangen kom opp i 800 omregninger.

 

Er dette en korrekt måte å stille inn tomgangen på (fikk dette forklart fra diesel verksted)??. Ting virket ok, men jeg skal starte den opp i morgen for å se hvordan tomgangen er.

 

En annen sak jeg lurer litt på. Tomgangen går veldig sent tilbake etter å ha blitt rusert i fri. Noen som har opplevd dette før? Dette kan jeg leve med, men liker å ha sakene i orden.

 

Ellers så virker motoren veldig bra nå. Ingen røk og starter lett.

 

Takker for alle kloke svar!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om du har samme justeringer som på min pumpe på min 4.99, se bilde. Pumpen er utstyrt med hydraulisk regulator.

 

Bilde

 

Om du har det så legger jeg link til inscannet prosedyre for justering av antistall device. (Måtte dele det i to av praktiske grunner.)

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/977/Antistall1_WEB.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/977/Antistall2_WEB.jpg

 

<{POST_SNAPBACK}>

Ser det hadde rotet seg til med bildelinker i det gamle innlegget, så jeg tar det frem igjen!

 

Her er linke til inscannet beskrivelse av justering:

Antistall justering del 1

Antistall justering del 2

 

Min erfaring er med en 4.99 med CAV-pumpe, forgjenger til 4.108. Siden dette ikke er samme motor får du ta oppgitte turtall og tider som veiledende! Symptomene med lang tid fra rusing til tomgang tyder på at "antistall"-skruen er skrudd for lagt inn. Den økningen du skal ha ved justering er ikke målbar med turteller, du må lytte etter denne. Økningen skal være knapt hørbar, du skal bare høre at turtallet såvidt begynner å stige.

 

Om du ikke får det til kan en telefon til Universal Diesel AS i Oslo være et tips.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...