frustrert Startet 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2010 hva kan brukes i stedet for teakfiner? sikkert mange meninger? skal brukes til innredning i båt. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 eg brukte eik i ei snekke engang. Ble veldig lyst og fint... Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 du kan jo bruke mahogeny men det blir dyrt da eller så kan du beise ett eller annet treslag så får du det utsende du vil ha Sitér dette innlegget Link to post
frustrert Svart 13.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 har sett her på forumet at noen bruker Merantin eller hva det heter,, :) tenkte å beise og lakke . teak koster jo ca 1700.- pr plate.. må vel finnes noe litt rimligere . Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 teak koster jo ca 1700.- pr plate.. må vel finnes noe litt rimligere . Til en båt av din størrelse bruker man vel stortsett 9mm plater. Om du er litt bevisst og bruker ensidig teak der det ikke er behov for laminat på begge sider er Maritimprisen 890kr pr plate. Tosidig kommer på 1140kr pr plate. Finnes sikkert billigere? Det er iallefall ca halve prisen av hva du oppererer med. Om du ikke er veldig kresen på finish/utseende er merantifiner ok ved første øyekast, men de er veldig grove i strukturen. Kan fint brukes, og koster vel mellom 1/2-1/3 av hva teakfiner koster. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
frustrert Svart 13.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 er brukt 15mm fra før,, ser at 2sidig teakfiner på maritim ligger på ca 1650.- har lyst til å bruke 15mm igjen.. men tenkte å bruke penger ett annet sted enn innredningsplater.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Her har du noen bilder av en merantifinerplate jeg skar til som landgang til hund en gang i tiden. Den er kun pusset kjapt over med sandpapir, og lakket 2 lag med Ravilakk for vannfasthetens skyld. Mao ikke gjort mye for finishens skyld. Du får det mye penere med litt arbeide med pussing og lakk. Det første bildet er uten blits, og lyver minst. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Teza Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 (redigert) Er alm eller ask brukende til innredning? www.treteknisk.no Alm har gode styrkeegenskaper, er slitesterk, hard og seig, og har derfor vært brukt mye til redskapsskaft, sportsartikler, parkett, møbler, treskjæring og dreiing. Veden har gode bøyeformingsegenskaper, og er tidligere brukt mye til båtbygging. I Mellom-Europa benyttes alm ofte i porter og utgangsdører som erstatning for teak. Ask har svært gode styrkeegenskaper, er meget hard og seig, og har samlet de beste tekniske egenskapene av alle våre lauvtreslag. Stor utbredelse kombinert med gode tekniske egenskaper har gjort ask til et treslag som historisk sett hører til de mest anvendte treslagene i verden. Virket er mye brukt til sportsartikler, redskapsskaft, parkett, gulvbord, trapper, møbler og dørstokker. Veden har særlig gode egenskaper i forbindelse med dampbøyning. Langs kysten på Sørlandet og Vestlandet, er ask i stor utstrekning brukt innen skipsbyggingen som spanter, ribber og lister. Edit: Hentet fra "Fokus på tre" nr.18, Lauvtreegenskaper. Redigert 13.Mars.2010 av Teza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
frustrert Svart 13.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 med litt beis og lakk blir vel merantifiner helt grei vill jeg tro.. det er jo en gammel båt også,, fåt den ikke til å bli ny uansett he he.. dette er en båt jeg hadde håpet å kunne kose meg med uten at det trenger å koste flere hundre tusen ,, og da mener jeg at merantifiner blir helt greit. det er jo selve båt kosen som teller,, er det ikke det da? siden jeg bor nær drammen så lurte jeg også på ,, har optimera sånt? hvem er nærmest her i drammen? Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Hei! Det er mulig jeg stikker nakken litt langt ut og det er ikke meningen å fornærme noen, men. Meranti har jeg aldri sett noe velykket pent resultat av. Den er dessuten et lite "hæ..." å jobbe med. Det er en grunn til at den er billig. Skal du prøve så skaff en bit og prøv å skjære i den, så beise, så lakkere. Er så trist å legge inn masse arbeid og ikke bli fornøyd. Skal du ha mahogny finer så er det bare en type Bryunzeel og den tror jeg selges samme sted som West-System. Men den er dyr.... Sitér dette innlegget Link to post
frustrert Svart 13.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 hei,, ja det er jeg helt enig i,, nå har jeg ingen erfaring med den type finer.. tenkte bare litt høyt og mente det må være noe som er billigere enn teakfiner,, mulig det bare er meg som er gjerrig he he,, takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.