Hydrox Startet 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2010 Den ene av maskinene i min nye skute har vist seg å ikke oppføre seg helt plettfritt. Når maskinen oppnår ca 3700 rpm så kutter den tvert av og går ned på tomgang, og dette gjentar seg gang på gang ved samme turtall. Etter en del lesing i manualer så har de fleste alrmfunksjoner shutdown, svikt i kommunikasjon skal fører til at maskin går ned på 1000 rpm og frikopler gir. Nå sitter jeg her og funderer på om det kan være feil i potmeter i pådragspak som fører til dette problemet. Tenker da siden feil oppstår ved samme oppnådd turtall hver gang. Maskinen fungerer helt problemfritt utenom dette. Er det andre som har opplevet lignende? Evt. andre feilkilder som kan føre til det samme? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Får du nokon alarm når dette skjer, eller skjer det uten at du får alarm? Er det ikkje bare lavt oljetrykk som gir fullstendig shutdown? Ellers gir dei fleste andre slowdown. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 (redigert) Motoren går som ei klokke opp til ca 3700-3750. For så og kutte og gå ned til "tomgang".. kun styrbord motor som gjør dette og den kommer med en gang man drar edc spaken til neutral og gir på igjen. Ingen alarmer ingen lamper.. alt helt normalt etterpå også.. dette kan gjenntas flere ganger uten alarm.. og skjer kun ved forsøk på fullt pådrag på spakene.. legger man seg rett under så går den helt fint.. Redigert 13.Mars.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
edo Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Er det mye jobb å bytte rundt spakene? Flytter du feilen vet du at det er spaken. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Hydrox Svart 13.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Har vært inne på tanken om å bytte om kontaktene på undersiden av spakene for å se om feilen flytter seg til bb maskin. Men så er jeg i norge og båten i UK og da er det ikke så lett. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Kan det være den får for lite drivstoff på høyere omdreining, og at elektronikken kutter av den grunn. Kunne vel være mulig og bytte om tilførselen av drivstoff til de to motorene og se om det hjalp. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Er det ikke slik at disse spakene kalibreres på en eller annen måte? Mener å ha lest at det er tilfelle når nye spaker kobles til. Må du helt ned for å hente pådraget igjen eller holder det å trekke spaken litt tilbake? Ellers kan det jo være greit å ha med en eller annen form for diagnoseverktøy, det vil du ha nytte av senere uansett. Farten er vel høy nok ved dette turtallet til å komme seg hjem uansett. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Er det ikke også en type nødkjøring ned på regulatoren? Kanskje prøve å bruke denne? Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Hydrox Svart 13.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Joda, farten er stor nok den så vi kommer til å klare oss. Har fått mail i fra selger nå og han har opplevet det samme når båten har vært ren og pen under. Lurer på om jeg skal kalibrere/ kontrollere turtellere. Er jo en mulighet for at de kommer for høyt opp uten at vi vet det. Kalibrering av spaker kan sikkert være noe å prøve det og. Men nå funker jo båten slik det er og da er det nok best å drive den slags testing når båten er vel hjemme. Kjedelig å ligge i Uk med flere problemer som kan dukke opp ved feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Tror nok kalibrering av spakene er første bud her. Kan også vere aktuatoren som fusker, og mulighetene kan også vere softwarefeil. Tror ikkje at det er noko gale med sjølve motoren, då hadde du mest sansynlig fått alarm. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 hva er max turtall på motorene? kanskje den blir "overvarvet"? Sitér dette innlegget Link to post
havørn Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Hmm, jeg ville valgt å la en Volvo "tekniker" tatt en "diagnostic" på dette borte i UK. De er servicevennlige og flinke på dette hos VP forhandlerne der borte. Ikke koster det så mye heller. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 hva er max turtall på motorene? KAD 300 skal ha maskimalt turtall 3700-3900 o/min ved fullt pådrag. Men det kan jo være en mulighet for at turteller ikke viser riktig slik at det reelle turtallet er høyere og at turtallssperren slår inn. Men da hadde det kanskje blitt utløst en alarm og/eller feilkode? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 (redigert) Skal du ta diagnose så bruk disse: http://www.volspec.co.uk/ De er der nede ukentlig for og ta start up,service etc på de nye båtene som leveres. De er meget dyktige og særlig elektronikk. Du må jo lunke i rundt 25 knop hjem alikevel Hydrox Så det beste er kanskje og la det være til du har kommet hjem Redigert 13.Mars.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Hydrox Svart 23.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Plukker denne tråden fram igjen nå som sesongen er på hell. Problemet har ikke plaget meg i det hele tatt siden båten kommer opp i over 40 knop før maskinen kutter og så fort har jeg ikke behov for å kjøre. Eneste jeg har gjort er å provesere fram feilen selv for å vite nøyaktig hva som skjer. Når styrbord maskin når omkring 3700 rpm reduserer den ned til ca 1100 rpm uten at noen alarm eller feilkode dukker opp. Spaken må til null pådrag og jeg kan da gi på igjen. Giret frikobler ikke og jeg trenger ikke sette spaken helt i nøytral før jeg øker turtall igjen. Noen som har erfart det samme med KAD300 eller vet hvor hunden kan ligge begravet? Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Ser det har vært nevnt før, men har du sjekket at turtelleren viser riktig turtall? Om den feks viser 7% feil, vil det være lite utslag på tomgang, men på 3700 vil det jo bli nesten 3960. For meg høyrest det ut som motoren slår seg ned pga for høgt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 23.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Tviler på at tuteller er feil, maskinene går synkront opp til 3800 rpm så lenge sync er aktiv. Hadde ikke maskiene gått synkront ville jeg hørt det i form av vibrasjon som går inn og ut av fase, veldig lett å høre i en båt med to maskiner. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Kjenner ikkje heilt til denne motoren. Men det kan ikkje tenkes at det er mekanisk overusningsvern på pumpa som er feil justert? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Høres ut som det er elektronikken som griper inn av en eller annen grunn. Merkelig at du ikke får noen alarm. Sjekket at alarmen virker?? Siden du har 2 stk identiske motorer hadde jeg begynnt og feilsøke selv ved og bytte komponenter mellom motorene. Du kan jo ta og kryssbytte kontaktene under spaken som nevnt over. EDC boksene kan bytttes. Funker ikke det, hadde jeg begynnt og bytte sensorene rundt omkring på motorene. Alternativt kan du sette igang en slendrian fra VP for og klø seg i hodet til 1400,- i timen, men er redd han ikke kommer så langt om diagnoseapparatet ikke sier nøyaltig hva som er galt Selvgjort er velgjort Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
MajorAndy Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Jeg ved INTET om dette, men almindelig logik siger jo, at elektronikken skal programmeres til en øvre grænse for omdrejningstallet. Dvs at dette er en software-ting. Kan det tænkes, at den ene motor har fået programmeret 3700 som max rpm og at det er så simpelt at den blot skal omkodes? Det bør en Volvo-tekniker kunne svare på telefonisk. Og den tidligere ejer har ikke opdaget noget, da han ikke er så agressiv på gashåndtaget som den nye... Andy Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 ....har ikkje løsning, men eg reagerer på alle forsag om feil på turteller, eller justering av turtalssperre. Det ville vert første motor eg har hørt om som legger seg ned i turtall pga sperre. Alle motorer med sperre ligger bare å jager på gitt maxturtal. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Blue_Dragon Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Må vel være en sjelden båt dette. Går ikke mange med 2xKAD300. Regner med du har byttet dieselfiltre? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Bytt om styrbord og babord spake og se om feilen flytter seg. Sitér dette innlegget Link to post
nb8700 Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Hadde samme problem, byttet de to automatsikringene i den svarte boksen på motoren og feilen forsvant. Lignende problem oppsto 3 år senere da byttet eg alle rele i samme boks og alt blei ok. Så det ser ut som det var dårlig kontakt i sikringer og rele. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.