Seaeagle Startet 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2010 Hei, Jeg vurderer kjøp av påhengsmotor til min Zodiac 10 fot (uten kjøl). Bør jeg ha kort- eller langstammet, vil en 4-6 hesters være tilstrekkelig? Jeg har liten erfaring med påhengsmotorer. Jeg har kjørt et par forskjellige båter med påhengsmotor, og synes bensin/eksos til tider var plagsom. Vil 4 takt redusere dette problemet, er det andre ting en bør se etter for å få renere utslipp? Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 4-6 hester er nok tilstrekkelig ja. Kommer jo selvsagt an på hva du skal bruke den til. Hadde 5 hk på min, og da gikk den i plan med meg alene. Min var en totakter, og opplevde ikke støy/eksos/bensin som noe problem. Kjøper du ny motor i dag er det vanskelig å få tak i så små motorer uten at det er firetakter. Fordeler og ulemper mellom totakt og firetakt er jo mange, og kan diskuteres i det uendelige. Du får se hva du skal bruke båten til. Er det lengre turer og/eller med mye last/folk så er det jo lurt å ha så mye krefter som mulig. Er ikke store prisforskjellen vil jeg tro. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Tilde Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Jeg har kortstammet 9,9 (les 15 ...) totakt på min Zodiac 10 fot (tror den heter Zodiac 310C ?) Såpass må du ha hvis du effektivt skal løfte et par vokse + helgens handleposer fra nærmeste by og ut til "moderskipet" ute på øyene. Det handler ikke bare om fart, men også "løft". Litt undermotorisert gummijolle går tungt i sjøen og tar fort mye sprut. Men er båt og motor ment for ungene, er jo bruksområdet noe annet, og en 6 hk (som er 6 hk...) kan sikkert anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Seaeagle Svart 14.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 Takk for svar. Mitt bruk er primært til å fiske, kanskje 2-3 voksne. Zodiac'n er nok ikke den beste fiskebåten, men svært hendig da jeg ikke har fast båtplass :) Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 gå for en 18 hk tohatsu:) da får du 2-3 i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Seaeagle Svart 14.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 18 hesters hørtes voldsomt ut. Tenkte meg en motor som er grei å frakte med bil og bære et lite stykke Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 Om du skal bære den fra tid til annen bør du hvertfall gå for en med bærehåndtak. De fleste fra 9,9 og nedover har det. Og så kan det jo være lurt å gå for en som er så lett som mulig da. Mindre vekt å dytte på for motoren og mindre slit på ryggen din Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Seaeagle Svart 14.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 (redigert) Ja, et bærehåndtak vil være en fordel. Bør jeg velge kortstammet til min Zodiac? Redigert 14.Mars.2010 av Seaeagle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 Kortstammet er nok best ja. 10 fot båt stikker vel ikke så dypt at du trenger lang stamme. Hvilken modell har du? Har du funnet ut om du vil ha totakt el. firetakt? Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Seaeagle Svart 14.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 Ok, båten er nokså flat, så da vil vel kortstammet egne seg. Jeg er usikker på modell, men den er nokså gammel. Den har ikke kjøl, bunnen utgjøres av plywood plater (4 stk). Når det gjelder 2 takt vs 4 takt, så har jeg ikke bestemt meg, håper på litt mer tilbakemelding her på forumet først. Jeg satser på å finne noe brukt. Er litt nysgjerring på 4 takt iht lavere bensinforbruk. Hvordan er det med eksosutslipp, finnes det motorer som gjør det under vann? Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 Forskjellen i bensinforbruk er minimal. Særlig på så små motorer. Forskjellen er nok større i støyvolum vil jeg tro. En relativt ny totakter er mer enn stillegående og bensingjerrig nok synes nå jeg. Og ville nok blitt mitt valg. Hvor mye hadde du tenkt å gi for motor da? Litt budsjett hjelper oss andre i å finne alternativer Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
ettermiddagsbris Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 Hei, har dessverre ikke noe godt svar til deg. Jeg skal kjøpe en liten påhengsmotor selv til en 2m lang gummibåt som max kan ha 4 hk. Jeg synes vekten er viktig og ønsker den så lett som mulig. Flere sier til meg at jeg må kjøpe 5 eller 6 hk da de nye 4takterne gir mindre effekt enn de tidligere 2takterne gjør. Om dette er riktig kunne vært nyttig info å få? Men så å finne en lett 4takter på 5 eller 6 hk? Umulig, fordi de fleste nye 4taktere (4-6hk) veier 24-26 kg og - det er ofte dobbelt av hva en 2takter veier!! Lurer på om jeg må vente til det dukker opp en brukt? mvh Ettermiddagsbrise Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 (redigert) Du har helt rett i at nyere motorer er tyngre, og også i at firetakt har litt mindre "sprut" enn totakt. Om det utgjør flere hk på så små motorer er jeg vel heller usikker på, men at de har litt mindre sprut kombinert med høyere vekt er jo ikke ideelt mener jeg. Selv hadde jeg en 5 hk Yamaha totakt 2005(?)-modell. Den var lett nok til å løftes med en hånd. Og var enkel å flytte fra gummijolla og over på brakett bak på seilbåten (hvor den fungerte som backup-motor). At noen år gamle påhengsmotorer i størrelsen 4-8 hk er populære ser man jo. Har inntrykk av at mange foretrekker disse små totakterne fremfor nye firetaktere. Mange forsvinner fort fra nettet til gode priser.. Redigert 14.Mars.2010 av CSL (see edit history) Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
ettermiddagsbris Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 Takk skal du ha CSL for bra innlegg. Når påhengeren kun skal benyttes noen få stunder hvert år så vil jeg ta mer hensyn til ryggen min enn miljøfaktoren. Skal vel ikke dra videre om miljø her, men dobbelt så mange kilo som må destrueres når 4takterne er "ferdige" kontra 2takterne synes ikke som framskritt, men tvertimot. Vet noen om det er lettere å få tak i totaktere i andre land?? mvh ettermiddagsbris Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 Bare hyggelig Om det er lettere å få tak i i andre land vet jeg ikke. Kan jo være verdt å ta turen innom blocket.se for å titte. Jeg tittet litt på finn nå, og fant bl.a. denne Den er lik den jeg selv hadde. Genial liten sak. Hadde en liten tank i selve motoren, i tillegg mulig å koble på ekstern tank. Jeg bryr meg ikke nevneverdig om miljø hva gjelder bensinforbruk og den slags. Så små motorer bruker uansett utrolig lite bensin, så det hadde jeg uansett ikke tatt hensyn til. Om en firetakter er mer miljøvennlig enn en totakter er jo avhengig av flere faktorer enn bare forbruk. Er f.eks. en firetakter mer miljøvennlig å produsere enn en totakter? Ikke vet jeg. Som man kanskje har lagt merke til så er nye, små totaktere nærmest umulig å få tak i. Dette skyldes visstnok at de ikke klarer å få dem til å oppfylle utslippskravene som stadig blir strengere. Minste nye totakt i dag er vel Evinrude 30hk? Mulig jeg tar feil Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Seaeagle Svart 14.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 Takker for svar. Jeg har tenkt meg brukt motor til 5000-8000 kr, når det gjelder vekt så er 25-30 kg helt ok. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 Da ville jeg kanskje prøvd meg på den jeg linket til over. Eller noe lignende om du finner det. Vekten på 4-takterne kan jo være verdt å sjekke ut, vet ikke hvor tunge de forskjellige modellene er. Om du angrer etter å ha brukt motoren en stund er det jo bare å selge videre og prøve noe annet Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
kvistadbonden Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Hva er minimum av motorkraft for å få en gummibåt opp i plan med/uten passasjerer? Har selv en 8 fots båt med oppblåsbar kjøl, en eldre versjon av denne: http://www.selvamarine.com/product.php?g=p...r&c=t270vib Med en 2,5 hester går det ikke spesielt fort, for å si det sånn. Men motoren er i det minste lett, og jeg holder meg lett under 5-knopsgrensa i indre havnebasseng enten jeg vil eller ikke.... Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Jeg Zodiac 280 (eller var det 285) og har bestemt meg for Suzuki df6, det er den letteste på markedet (25 kg) med innebygget tank. Kampanjepris nå (eller snart) er under kr. 9,000. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 (redigert) Jeg Zodiac 280 (eller var det 285) og har bestemt meg for Suzuki df6, det er den letteste på markedet (25 kg) med innebygget tank. Kampanjepris nå (eller snart) er under kr. 9,000. Dette er akkurat samme planen som jeg har ! 4 hk er for lite ! Den drar opp meg (80kg)men med 2 bæreposer (4 sixpack) så vil den ikke opp Har tvillinger på 13 år som frem til nå har fått den i plan, men i år må jeg opp til 6-hesteren. Og da er vel Suzukien det beste alternativet !? De nye Yamahaene (4-6hk) er håpløse (har 4-hesteren) Det er det flere tråder om her inne ! Vanvittig tunge å starte ! 8 og 9,9 hesterne er altfor tunge til å løfte av og på ! Redigert 15.Mars.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 (redigert) ... Mitt bruk er primært til å fiske, kanskje 2-3 voksne. Zodiac'n er nok ikke den beste fiskebåten, ... Du kan gjerne fiske fra Zodiac, det har jeg gjort mange ganger. Små kroker og sluker er ikke noe problem i gummibåt, men hold for all del kontroll på de store treblekrokene til pilkesnørene Jeg synes faktisk disse båtene er veldig gode til å fiske med, de lave i forhold til vannflaten, det er lett å ta inn fisken og de tåler litt sjø. Det samme gjelder garnsetting av mindre garn. Men hvis du skal løfte 2-3 vokse pluss litt utstyr, ville jeg gått for en brukt 9,9 (som sannsynligvis er 13-15 hk) totakt. En gummibåt med motor som bare klarer "nesten" plan, vil "steile" kontinuerlig, gå tungt i sjøen samt få masse sjøsprut over baugpartiet og inn fordi den ikke kommer ordentlig "opp". Trust me... jeg har forsøkt ;-) En 9,9 klarer greit 3 voksne med godt løft og fornuftig fart, men heller ikke mer. Hva med å se etter en nyere brukt 9,9 totakt Yamama eller Suzuki? Mange av disse er satt tilbake til sin opprinnelige effekt, nemlig 13-15 hk. Da har du det lille ekstra når 3 voksne menn + redskap skal hjemover etter en fin fisketur. Tror min Yamaha 9,9 (men 13 hk) veier 39 kg og den løfter jeg greit alene. Redigert 15.Mars.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Men så å finne en lett 4takter på 5 eller 6 hk? Umulig, fordi de fleste nye 4taktere (4-6hk) veier 24-26 kg og - det er ofte dobbelt av hva en 2takter veier!! Nei de nye små firetakterne veier ikke i nærheten av dobbelt så mye som 2-takt (4 til 5 hk 2-takt veide ikke bare 12 til 13 kg). Suzuki 6 Hk veier vel 25 kg som 4-takt og til sammenligning veide Tohatsu/Mariner/Mercury sine 4 og 5 Hk 2-takt som var regnet som markedets letteste ca 20 kg. De nye 4-takterne er nok imidlertid i snitt litt tyngre ja Som flere andre er inne på her vil også jeg anbefale trådtstarter å prøve å få tak i en brukt (nyere brukt) 2-takt på 9,9 - 15 Hk. Jeg har selv en 10/15 Hk Mercury på ca 35 kg og dette var vel også en av de letteste 15 Hk på markedet. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Suzuki Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Enig med fler over, 8hk totakt er akkurat den minste, om du skal " bruke " båten. Vi har det på vår Cadet 310S, det holder SÅVIDT til vår bruk. Jeg syns 9,9/15hk totakt var uforholdsmessig tung, da vil jeg heller hoppe rett på en 20hester. Det er den godkjent for om jeg ikke husker feil. Da fordrer den nok sjåfører med vett, men man får den på den andre siden til å gå som et skolda troll når vannet tillater dette... Jeg vil KUN ha 2t motor så lenge det er å få tak i gode brukte utgaver. Ventiler, oljebad og kamreimer på en motor som går 3timer årlig, høres for meg litt scary ut... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
La Digue Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Jeg hadde 6 hk totakter på min 285. Det gikk fint. 8hk er/var ofte samme motoren som 6hk men tatt ut litt mer effekt. Så 8hk gir bedre ytelse/vekt-forhold. Jeg vil nok si at 8hk er minimum på en 310. Går du over på 9,9 kan man like gjerne ta 15, de er som regel samme motor. Men da snakker vi om en betydelig tyngre motor. Selv om motoren er grei å bære f.eks. til og fra bilen, er den uansett tung å håndtere når den skal settes på en vinglete liten gummibåt. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.