Jump to content

Hvordan bygge ankerkasse i plast?

zainka

Recommended Posts

Hei

Vårfornemmelsen ligger i luften og gamle planer blir som nye.

Dog, er det ikke like lett å børste støv av de øvre gemakker (hodet, ja) og ber så pent om noen råd. Jeg har en liten 20 foter (dvs, en liten 20 foter er vel akkurat like stor som en stor 20 foter), men uansett, jeg har noen planer om å bygge en anker kasse på akterdekk. Sagen er den at jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette. Men gjøre det selv, det skal jeg.

Har i grunne god plass til å plassere kassen ned i motorrommet (dvs, hele den delen av akterenden som er overbygd er motorrommet, men det skjønte du sikkert (bensin tanken er på babord side)), men spørsmålet er hvordan man skal gripe saken best an. Jeg tenkte en løsning der jeg først bygger selve kassa i kryssfiner som jeg plaster etterpå når den er festet. Skal skjære ut den delen som er markert rød på bildet nedenfor og kassa blir hengende på innsiden der, over batteriene, og jeg skal sette inn en luke på toppen med hengsler slik at den åpnes mot styrbord.

Er dog litt usikker på hvordan jeg skal få festa kassa slik at den har stor nok bæreevne til ankeret (8kg + tau) uten å bruke store bolter fra dekk og ned. Tenkte også på å legge en vinkel list i aluminium rund åpningen som oppkant til luka, men vil egentlig at hele rukklet skal ha samma finish til slutt som resten av båden og tror ikke man kan plaste aluminium (eller). Skal også legge inn ett lite rørstykke med flens i bunnen av kassa som dren koblet til utløpet for lensepumpa for å fjerne spillvann fra ankeret og lina. Luka må være solid siden det hadde vert greit om det gikk an å sette foten på luka uten å måtte flaske opp med helium først.

Er interresert i tips til hvordan man får ett godt feste til en kasse som skal henge, uten at man må bruker synlige bolter (synlig fra dekk).

Prøvde å finne ett passende bilde som viser hvor kassen skal monteres og hvordan det ser ut nedi motorrommet, men hadde selvsakt ikke det, men laster opp noen senere, foreløpig får man klare seg med det jeg har. Det har vert montert en vanntank eller bensintank der tidligere (styrbord) men denne er fjerne og kunn tanklokket står igjen. Babord side er identisk utformet. Lokket på denne siden er til drivstoff tanken. Legg også merke til at det er bygd opp en forhøyning på ca 5mm der hvor kassa skal være, dette er likt på begge sider. (Note: Rød "firkant" skal skjæres ut)

anker_kasse.jpg

Laster opp noen close-ups når jeg får tatt med kameraet til båten. Var ned tidligere i dag og begynte så smått med forberedelsene til neste sesong, men havna er enda tilfrosset så litt tid har man jo før skuta skal på vannet.

Redigert av zainka (see edit history)

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Har du tenkt og støpe den fast? eller lage en kasse og skru fast i akterdekk? Skal du lage en kasse og skru den fast ville jeg gjort det på denne måten. Evt. se om du fikk kjøpt en kasse i den størrelsen du vil ha, med kanter til og skru skruene opp/ned i akter dekk. :wink:

Tenker då på noe lignene dette:

288mjb.jpg

Mvh

Martin :cool:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

..Ja det var det da. Har ikke erfaring med plaststøping selv mer enn noen små reperasjoner, men hvor lett er det å støpe det fast?, hvor godt hold blir det? Det er jo ikke snakk om mange kiloene her og støping vil jo helt klart, tror jeg, gi den beste finishen sett fra utsiden? Ønsker vel egentlig i utgangspunktet å støpe den fast, ja.. Er litt usikker på luka også, hvordan jeg skal lage den og hvor stor oppkant som trengs og hvordan denne skal festes. Må se litt mere på dette etterhvert. Båten er fra tidlig 70 tallet, så det spiller kanskje en rolle for hvor godt det lar seg gjøre å støpe nytt på gammalt, vet ikke jeg, men det var nå noen som nevnte ette eller annet med gammel vin og nye sekker eller omvendt. :saint:

Forresten hyggelig å se at det er flere som ikke får lagt seg på kveldene, men nå tørner jeg snart inn og lukker gluggene for natten.

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Hvordan er det å komme til på innsiden? tenker då på om du hadde komt deg inn for og støpe den fast i akterdekk. Å støpe den fast skulle ikke være noe problem med vekten... Skal no tåle noen kilo då :yesnod: Det du skjærer av akterdekket kan du bruke til luke. for og få rett mønster og best resultat :yesnod: Må då støpe drenering hele veien rundt, og gjærne skru en stål list el. fast i luka for best finnish så du ikke ser skjøten. :yesnod:

Oj.. Rekker jo ikke å pusse tenna en gang!

Men ja, det er forholdsvis god plass å komme til, i forhold til hva mange andre har av tilgang å rutte med så lever jeg i himmelriket (hvor god plass det blir til annet arb' etterpå når kassa er montert, er en annen sak). Men dersom jeg skal støpe, så krever vel det at kassa er støpt selv, eller iallefall har en flens som kan brukes som annlegg mot innsiden av akterdekk. Er det noen materialer som egner seg best, vil det funke greit om jeg lager kassen selv av kryss som jeg siden støper inn? Grunnen til at jeg tenker å lage kassa selv er selvsakt muligheten for å lage en optimal passform slik at plassen er best mulig utnyttet. Må også ha en skråkant fremst i kassa slik at jeg kan la batterien gli lett ut og inn om nødvendig. Må også kable om litt nedi der siden kablene går både på kryss og tvers.

:sleep: Natta...

Vidar Vidnes

William Shakespeare

Hva med å lage en "krakk" over batteriene. På denne krakken setter du en murerbøtte (sort holdbar plastsak). Så støper du eller snekrer en kant på "krakken", slik at bøtta ikke sklir frem og tilbake.

Når du så skal ha tillgang til batteriene, er det bare å løfte ut bøtta (med tau og alt) og "krakken".

Kanakje ikke det aller peneste, men det er vel ikke hver dag man tar bilder nedi der..... Det enkleste kan ofte være både billig og mer enn bra nok.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Tror jeg ville laget en form i glatt finer eller stålplater, og støpt kassa i denne. Da blir den ikke så stor som hvis du kler inn finer. Videre tror jeg den sitter godt oppunder dekket hvis du lager en flens utover på kasseåpningen(3-5cm),som Sjømann 22 skisserer, og limer denne med epoxy med mikrofiber oppunder dekket. Den guffa fester noe vanvittig er min erfaring. Ellers er det jo et greit feste med glideskinner også, om man har behov for å ta den ut noen gang.

Helt rett.. Jeg ville ikke ha bygget kassen i tre/kryssfiner e.l.. Dette rotner tilslutt... Ombord i min sjømann har jeg tau luke fremme i bauen. Her er det laget vegg av kryssfiner. den er pill rotten, og jeg kan ta igjenom med pekefingen vist jeg trykker. Her må jeg rive og støpe ny i glassfiber.. Dette ville jeg gjort i ditt tilfelle også :yesnod: Gjærne på skinner som Gullfisk sier :yesnod:

Hei og takk for alle gode tips. Men RSL, det er riktig det at det ikke er hver dag man tar bilder nedi der, men i dag var faktisk dagen for slik aktivitet her i Grimstad.

Laster opp noen flere bilder som viser hvor luga skal monteres og kassen skal stå, samt hvilket problem jeg plutselig støtet på (selvsakt) som jeg før ikke hadde tenkt på (også selvsakt). Forklaring til bildene er under bildet teksten tilhører

ankerkasse_top_1_1.jpg

Dette bildet viser hvor luka til kassen skal monteres. Antar jeg skjerer ut hullet og bruker utskjært bit som lokk som Sjømann.22 foreslo. Bygger da en kan rund lokket samt en oppkant rundt hullet slik at vann ikke renner nedi. Dreggen er en 8kg sak, og skiftenøkkelen viser hvor støttebjelken ligger på undersiden. Den er ca 3cm tykk.

ankerkasse_inside_1_1.jpg

Samme sted, men sett nedenfra. Bjelken jeg snakket om sees i overkant av bildet og går på tvers av hele motorrommet.

ankerkasse_overview_1_1.jpg

Dette bilder viser mesteparten av motorrommet med unntak av drivstofftanken som ligger til høyre for motoren (Penta B20, ja). Til venstre ser du batteri kassa (batteriene er ute) samt hulrommet hvor ankerkassen skal være. Tenkte at dybden på kassa skulle ta opp omtrent halve høyden. Tja det var tanken da, for her kommer problemet mitt.

ankerkasse_problem_1_1.jpg

Her er to utfordringer, det ene er luftekanalen til venstre i bildet. Egentlig ikke ett problem da det kan enten flyttes/fjernes/tynnes eller kassen begrenses sideveis. Da er styrestaget en litt større utfordring (sees som ett grå/kvitt rør som ender i en alu. sylinder ). På bildet ser det ut som det ligger nærmere akterspeilet en det som er tilfellet, og det skråer litt ut i rommet fra festepunktet (den svarte klumpen i høyrekant av bildet / midten). Tror ikke jeg kan senke det, og siden det er en vire som går i røret er det ikke så lett, og absolutt ikke lurt, å presse det lenger aktover. Det er ca 15 cm fra staget og opp til akterdekk. Må tenke litt der da jeg tror 15 cm dybde blir litt lite. Kan muligens lage en kanal i støpen men det er ikke helt gunstig. Tror minst 20cm dybde eller mer hadde vert lurt for å få plass til dregg og 40 meter tauv + kjetting fortom ++.

Håper bildene ikke er for tunge å laste opp men har redusert dem noe i størrelse.

Av det jeg har lest til nå så tror det lureste er å støpe en kasse uten innvendig struktur ala kryssfiner ved å bruke en annen kasse som form. Hvor tykk må en slik støpt kasse da være for å holde? Trenger jeg noen form for armering i bunn ala finmasket netting? Løsningen jeg til slutt velger vil uansett ha en ankerkasse som vil bli større enn selve luka. Det til info. Tror ikke jeg kan slide kassa inn og ut slik som vist på illustrasjonene lenger oppe i tråden da nevnte tverr bjelke vil gjøre det vanskelig. Dog tror jeg (ble mye tro nå gitt) at jeg heller limer fast en tykkere ramme på undersiden som jeg evt. kan skru kassa fast i. Da kan jeg fjerne den dersom det skulle bli nødvendig en gang.

Takk til alle som bidrar. Godt å få ristet løs vinterdvalen og få satt de små grå i sving. Trenger ikke så mye vett i panna til å måke snø ;)

Vidar Vidnes

William Shakespeare

Hmmmm... Er litt rotete med ledninger og sannt her ja.. Men den ''bjelken'' hva er den for? er det en avstivning? evt. kunne du tatt vinkelsliperen og skjært rett ved siden av bjelken. Du trenger jo ikke og skjære ut hele den firkanten som dreggen ligger på? Men jeg ville tatt og kjøpt en del glasfiber duker, og det du trenger, og støpt en liten kasse der du bruker ''lokket'' som mål, og finner ut hvor høy den skal være. så er det bare til og begynne og støpe sammen en kasse og fått funnet en måte og henge kassen opp på. evt. skinner som Gullfisk sier :yesnod:

Ville holdt åpningen godt innenfor kanten på feltet i dekket, og ikke kappet i bærebjelken. Å lage en kant å skru i hørtes smart ut synes jeg. Vet ikke om jeg skal svare på hvor tykk den skal være, for jeg pleier å lage ting solid, men min kasse hadde nok ikke blitt mye tynnere en 10mm. Går så fort når man første er igang likevel.

Bjelken er en avstiving ja, vil ikke kutte i den. Blir nok å lage en ramme som limes fast som kassen så kan skrues opp i. Lokket blir mindre en forhøyningen som anbefalt. Men det leder til ett par spm. Hvordan støpe en oppkant som blir rett og fin rundt hullet? Tenkte å legge vinkelhjern rundt hullet oppå dekk for å bruke dette som annlegg når jeg støper. Forsøkte å illustrere det her, men er usikker på om det går. Vinkelhjernet (eller hva de nå blir som er rettvinkla) fjernes etter støp.

prinsipp.jpg

Tenkte å benytte en liknende metode for lokket. Her bruker jeg utskjert bit og støper en "ned-kant" rundt slik at det passer over luke åpningen. Så må jeg få montert hengsler på saken. Kan dette gå bra??? Eller er jeg helt på villspor her???

Må uansett løse problem med styrstag før jeg går igang med prosjektet.

Vidar Vidnes

William Shakespeare

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...