Astor Startet 7.August.2004 Link til dette innlegget Startet 7.August.2004 I min "nye" Elwaro 30 sitter en 127 HK diesel merke Ford. Jeg har ingen erfaring med dette merke fra før og vil gjerne høre plusser og minuser vedr. denne. Dette er en lavturtallsmotor som går lungt og rolig uten å skape det helt store støynivå. 2500 på max. Dette er motorbrikka: Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sigurd Svart 7.August.2004 Link til dette innlegget Svart 7.August.2004 Ser ut for å være maken til min 2725, skinner litt i plata så det er vanskelig å se om det siste nummeret er 25. Jeg har 1000t bare god erfaring. Motoren har gått totalt drøye 3000t. Min er veldig lettstarta. Mange missliker forden, men dem om det. Jeg tusler rundt med ca 2000-2200 omdreininger og har nesten null oljeforbruk. Jeg veier det dobbelte av deg, og vel så det antar jeg, og da bruker motoren under 1L/Nm på marsjfart tett oppunder 7kn. Den ryker litt ved oppstart og på tomgang,(som de fleste andre motorer) men er helt grei ved marsjfart. Husk å toppe opp, eventuelt skifte olje på pumpa i ny og ne. Du merker litt jaging på tomgang når pumpa ikke er fornøyd med ettersynet. Min blir ikke varm på tomgang, men det kommer mye av at jeg har varmesløyfer i alle køyer pluss toilettet..... tror jeg. Nytt filter og en ny "skvett" olje fra Felleskjøpet hver høst er eneste jobben jeg har hatt med min motor så langt. Nye dieselfiltre hver 600t. Litt trangere å komme til dynamo og oljefilter hos meg enn hos deg. Du kan sette turbo på denne motoren, men jeg vil ha minst mulig leamikk, så det blir ikke aktuelt. Brukermanual og tekniske data finner du på sida til Kings i Bergen. Det er kanskje de som har marinisert din motor også? Reservedeler har jeg ikke hatt behov for så langt, men det skal vistnok være kurrant. Negativt hos meg; altfor liten dynamo til over 700Ah batt bank pluss startbatteriet..... men det er jo ikke fordens feil!! Litt vrient å avlese peilepinnen til motorolja. Litt trangt under oljekjøleren for å komme til manuelt på lavtrykspumpa. Ser ut for at det er bedre plass hos deg. Min kjøler er litt større. Jeg traff en gang en gammel fisker på kaia i Fredrikstad som mente det var bare en måte å få kverka den gamle Forden på og det var å skyte den. Lykke til med både båten og forden. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 7.August.2004 Link til dette innlegget Svart 7.August.2004 Motoren er på 6,2 l. yter 120 hk uten justeringer, kan ikke ha turbo. Er en sliter. Kjent for å røyke en del ved kald motor og tomgang. Enkel å vedlikeholde. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Hulda Svart 8.August.2004 Link til dette innlegget Svart 8.August.2004 Minusene har allerede vært framlagt. Dette er en "gammeldags" motor, litt eldre teknologi enn den som sitter i Hulda. Filter, oljeskift, riktig frostvæskeblanding på ferskvannsiden (vanlig vedlikehold) og du har en meget driftsikker evighetsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 8.August.2004 Link til dette innlegget Svart 8.August.2004 God gammeldags traktormotor. Går i hundre år med godt stell Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Sigurd Svart 8.August.2004 Link til dette innlegget Svart 8.August.2004 kan ikke ha turbo. Enkel å vedlikeholde. Er ikke helt overbevist om det. Første eier av min båt skulle i gang med å installere turbo, men bytta båt istedet. Nå har han han båt med dobbel installasjon av disse motorene.... med turbo. Får ikke kontakt med ham da han befinner seg på en eller annen kanal i Frankrike på vei til Middelhavet. Men for å bli 100% sikker er det jo bare å ta en telefon til Kings i Bergen. De vet det. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2004 For meg ser det ut som motoren er en 2719E. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sigurd Svart 9.August.2004 Link til dette innlegget Svart 9.August.2004 For meg ser det ut som motoren er en 2719E. Har aldri hørt om 2719E, men nå er ikke jeg noen Ford-guru heller, så jeg skal ikke være bastant og si den ikke finnes. Leser ganske klart volum 6.22 av skiltet ditt. Stemmer det, så er det så vidt jeg vet kun 2715 og 2725 som matcher. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 9.August.2004 Link til dette innlegget Svart 9.August.2004 ...Jeg har ingen erfaring med dette merke fra før og vil gjerne høre plusser og minuser vedr. denne. God sliter som du kan stole på hvis den er vedlikeholdt.... 6.2 L maskinen kan du ikke sette turbo på.... det er en 5,8L utgave fra samme blokken som kan ta turbo og evt mellomkjøler. Røyker litt ved oppstart, og kan jage litt mens den er kald. Har forresten en kaldstart knapp på dieselpumpa... (full gass i fri, og press inn den lille gummiknappen ved gassarmen... som vil gi en liten ekstra dose diesel i oppstarts fasen). Denne maskinen ser ut til å ha varmeveksleren til Lancing marine (Lengden av maskinen), mens Mermaidene osv., hadde denne fremme. Litt følsom for luft i systemet, spesielt den fremste dysen, men enkelt å arbeide med. Maskine er vel også kjent for å "svette" litt, men det betyr fint lite og ingenting. 6,2l maskinen er i prinsippet base maskinen so var uslitelig industri maskin, basert på Ford Dover blokken. Mange tusen av disse ble installert i Princess og andre båter i Europa i slutten av 60, 70 og 80 tallet, og mesteparten av disse sviver fremdeles i dag. Mvh, Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
giver Svart 9.August.2004 Link til dette innlegget Svart 9.August.2004 Beklager, trykkleif det skal være 2715E HeiJeg har 2 stk. 2715-E, og er meget godt fornøyd med dem. Ryker mindre enn de fleste Pentaer v/oppstart. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Hei Nå har styrbord motor tatt kvelden . Bråstoppet, mye olje i motorrommet. Kom hjem med en motor, fylte olje og den var meget tregstartet. Dagen etter startet den lett, men knakkelyd. Dette kan tyde på at sylinder har skjært seg. Begynner å skru i dag. Noe gode tips om "shortmotor" eller andre løsninger? Sitér dette innlegget Link to post
schnauzer Svart 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 I 85 kjøpte min gamle far en Joda 8100 TC halv fabrikat hvor vi først satt inn en Ford 5.9 med Turbo som ikke var helt frisk på flere måter. Endte da opp med og sette inn en 6.2 som da var uten Turbo. Vi tok da kontakt med Holtan last i Oslo og spurte litt rundt det med turbo på den typen motor og etter at de hadde tygd litt på problemstillingen fant de ut at de vill gå bra hvis vi byttet pakkningene rundt om. Som sagt så gjort. Vi hadde da en 6.2L Ford med turbo. Hvor mange hk vi fikk ut av det aner jeg ikke,men fikk en fin motor til den båten. Hadde topp turtall på 2450 og rundt 18 knop. Flott motor som er grei og skru på... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.