Jump to content

Comfort 30: Korleis reparere fester til undervant?


LekkSkråg

Recommended Posts

Hei, eg har ein eldre Comfort 30 som trenger litt første hjelp - masta har ikkje den støtten som den skal ha lenger.

 

Masta har 3 støtte punkt på kvar side, dei to aktre helt på å ruste bort for meg. Dvs. sjølve feste (som strekkfisken er festa til) er forholdsvis nytt og uskadd, det er fundamentet under dekk som må byttast.

 

Der går eit flattjern fra feste igjennom dekk, som er festa til eit vinkeljern med 4 bolta. Problemet er at dette vinkelhjernet som er delvis støpt fast i skutesida (via ein 30 mm kryssfinerplate) og støpt fast i skråget held på å ruste bort.

 

Eg anser meg over middels "nevenyttig" og regner med at eg skal klare å ordne dette, men eg har ingen erfaringer med plastskråg og reperasjon av seglbåter. Er dette noko som bør overlatast til fagfolk, evt er det noken som har noken godt tips? Finst der er "Korleis overhale seglbåten"-bok som dekker slikt noko?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det er en svenske som heter Behrens som har utgitt noen bøker om båtreparasjoner. Den som er innterresant for deg heter

"Handbok i Plastbåtvård eller plastbåtreparasjoner. Det fine er at de er å få lånt på ditt lokale bibliotek.

Til ditt problem. Jeg har stor tro på kvalitetsepoxi som fks West-System.

http://www.westsystem.no/index.php?sideID=...3&ledd2=252

 

Du vil på denne siden finne teknikker og det er også mulig å ringe hit for råd og tips.

 

Lykke til.

Alt ordner seg for kjekke gutter.

 

MVH Rolf-Eigil

Link to post
Share on other sites

Først litt seilspeak.

De festene du har i dekk. Det som er festet der er forrenfra forre undervant, toppvant og aktre undervant.

Toppvantet sentrerer mastetoppen og tar opp kreftene fra den øvre del av masta. Undervanta setter den krum du vil ha i masta og tar opp mesteparten av presset fra storseilet. Festene i dekk er som sagt røstjerna. De sitter i røstjernsfestene under dekk som du har problemer med. Vant, røstjern, røstjernsfester, hovedskott og kjøl utgjør det som på norsk heter Power Diamond. Det vil si hvordan kreftene fra riggen er forbundet med kjølen. Det er her motoren ligger. Skroget er kun der for å holde vannet ute.

Det er svære krefter ute og går her. Vanta spennes, før du heiser seil, med flere hundre kilo hver seg.

Dette må være bunnsolid, ellers går riggen overbord.

Jeg ville fikset dette selv. Få et mekanisk verksted til å lage nye røstjernsfester til deg i syrefast. Og, har du innlaminert treverk som ankerpunkt i skroget og disse har stått der i 30 år, så kan jeg omtrent garantere deg at disse er råtne. Undersøk svært nøye.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Takk for all god hjelp - så langt.

 

Den som graver, skal finne - men blir ikkje alltid glad for funnet!

 

Eg har no plasta inn 4 nye kryssfinerplater (dei gammle var pill rotten!) og satt inn 4 nye vinkeljern (der var litt rust under dei malingsstrøka!). Det mangler kun eit toppstrøk, så er det heile i mål, under dekk...

 

På dekk er der ein forhøyning/forsterking, der røstjerna går ned. Dette gjennomføringsholet i dekk er heilt klart "utvida" med ein god cm eller så - sikkert eit resultat av at riggen gjekk over bord ein gang tidligare (før eg kom inn i bildet). Det har kun vore tetta rundt med (større mengder) silicon, noko som har sluppet igjennom mykje vatten dei siste åra. Ser nedigjennom holet at der er ein trekjerne i dekk, som logisk nok også har starta å rotna opp. Etter å ha testborra (fra undersida av dekk) så er der fukt i plata, men det er kun 5-10 cm rundt gjennomføringane at plata er rotten.

 

No som alt under dekk er nytt og solid, så vil eg iallefall forhindre at det fortsetter å lekke ned igjennom dekk. Planen min er å legge eit par runder med teip rundt røstjerna, smøre på litt vaselin, montere det heile - etterfylle med polyester rundt røstjerna. Når dette har herda, så tar eg opp røstjerna, fjerner teip og vaselin - etterfyller med tettningsmasse(silicon?), monterer røstjerna igjenn og sparkler over polyesteren med gelcoat. Vil dette vere tilstrekkelig? Der skal vel ikkje vere noko nemneverdig bevegelse igjennom dekk, som krever at der er fleksibilitet i gjennomføringa?

 

Dette er ein gammal båt, så alle reperasjonar er livsforlengane - har ingen illusjonar om at den skal vare i mange generasjonar...

 

Noken fleire gode råd på veien?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

løfter en gammel tråd som gjelder samme problem, og faktisk på samme modell.

 

Som jeg har omtalt i en egen tråd så er jeg i kjøpssituasjon på en Comfort30. Fikk låne nøklene til båten i dag for å ta meg en titt igjen. tittet rundt omkring og møtte på dette røstjernet:

08.04.2012_033.jpg

og dette:

08.04.2012_027.jpg

 

Samtlige røsjern var betydelig rustet i hele lengden og det falt av flak med rust når jeg satte fingra i det. Det var også fuktig i tettningsmassen for dekksgjennomføringen, så det er nok der synderen er.

Etter min skarve vurdering bør ikke det heises så mye som et lommetørkle i mastet før røstjerna er byttet. Jeg forstår det slik at det er betydelig belastning på vantene og dermed også røstjerna. Jeg ser ikke på svart på det annet enn at det er to løsninger: A selger besørger utbedring før overtakelse eller diskusjon om prisreduksjon og jeg tar jobben selv.

Selger er nok ikke klar over røstjernenes tilstand, for da hadde han nok vist meg dette. Jeg vil derfor først og fremst gjøre han oppmerksom på dette så det ikke ender med rigghavari før overtakelse. Dernest må vi se næremere på det når båten skal på land for inspeksjon.

 

Er det noen som har noe å berette omkring en slik utbedring, andre enn trådtarter som jeg har sendt IM til? Hva vil det koste å få slikt utbedret av fagfolk? eventuelt hva må jeg se for meg av arbeidstimer og materiell om jeg gjør det selv?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jobben er grei - men det tar litt tid. Sjekk at jernet fra kjølen og opp til røstjernet er ok. Dette ligger innstøpt i skroget, det er kun enden som er tilgjengelig for inspeksjon. Å bytte dette er ein større jobb. Eg kjøpte ein vannfast kryssfinerplate på trelasten - ein lastebilplandekke-plate. Tåler det meste over lang tid. Brukte kun vanlig vinkeljern. Båten er gåen før rusten klarer å ete dei opp - vist du legger eit lag maling på dei og grunner med sink. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...