Jump to content

Prosjekt Kartbord i Sjømann22

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei igjen :seeya: I min Sjømann22 har jeg det meste jeg trenger. Men savner ett kartbord :yesnod:

Bak døren inn til lugaren har jeg ett stort skap med 2 dører og 4 hyller. Dette tar mye ubrukelig plass, og hyllene er skålane tom... Dette skal rivers, og erstattes med kartbord :wink: Jeg har tenkt og bygge kartbord plass til Bærbar pc med kartprogram.. Under kartbordet skal det være skap med plass til kjøleboks :yesnod: Dette prosjektet regner jeg med og være ferdig med til Påsken. Har bare annlednig til og jobbe 4 timer for dagen, så dette kan ta tid. Men jeg skal jobbe efektivt, samtidig som jeg skal få ett bra resultat.

Her er noen bilder fra skapet som skal erstattes med Kartbord:

91ccus.jpg

nnv0iq.jpg

34t91.jpg

21lvhhl.jpg

Dette er ventilasjonsrør ifra motorrom. Her skal jeg bygge kasse rundt :wink:

35auiqr.jpg

Begynnte så smått i dag og ta av hjørnelisten. Men ga meg ganske så fort da jeg så hvor mange skruer skapet var skrudd sammen med, i og med at jeg bare hadde skrujern ombord. Så skal rigge meg til i løpet av uken med skrumaskin og få det vekk. En del av matrialene skal brukes til kartbord. Har handlet 2 plater med kryssfiner, som jeg håper skal holde.

2hicnc7.jpg

2r43ar6.jpg

Tenker og bygge kartbordet noe lignene dette:

2zya7pf.jpg

Håper dette Prosjektet kan være lærerikt for både meg og andre :wink:

Bilder kommer etter hvær økt ombord i Sjømann22 :sailing:

Håper så mange som mulig vil følge mitt prosjekt, og hjelpe meg med ting jeg stusser på :wink:

-Martin Sandtorv :seeya:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Jeg forbinder kartbord med ett sted der jeg har kartet når jeg fører båten......... da bør kanskje kartbordet plasseres slik at du ser kartet mens du er i fart? Også PC med kartprogram er vel greit å ha ved styreposisjonen? Hvis det er ett sted du skal oppbevare kart/PC så er det jo greit å lagre det i ett skap inne i kabinen.

Det hadde vært det beste jah. Men jeg har minimalt med plass i cocpit, så dette blir nesten umuligt... Jeg skal ha det her, der jeg kan sette opp rute, og heller ta med meg bærbaren opp i cocpip :wink: Vist du ser på tegningen, så har jeg tenkt å ha ett speil over bordet og ett kartlys på veggen vedsiden av :yesnod:

Jeg har vært og hentet flyttelass i halden de 3 siste dagene, og har ikke fått begynnt noe serligt på prosjektet mitt.. Men no står skrumaskinen på lading, så i morgen etter jobb skal skapet vekk vist alt går etter planen... Tenkte og begynne og bygge i helgen :yesnod: Oppdateringer kommer ut uken :seeya:

-Snekkeren Sandtorv :giggle:

Hei!

God plan men jeg ser at Hafrsfjord er inne på det samme som slo meg da jeg leste ditt innlegg.

Jeg og ville hatt kartbordet et sted som jeg kikker på når jeg fører båten.

Kunne det vært en løsning med et kartbord som er nedfellbart?

Ta en kopp kaffe og filosofer litt i båten.

Men på en annen side, det er jo svært få seilbåter som har kartbordet ved styreposisjon, og slik båt har jeg og forrige eier skar ut et hull i skottvegen til kartplotteren. En mulig løsning for deg?

Er helt enig med at kartbord i styreposisjon hadde vært det beste, men jeg har som sakt minimalt med plass, og har fått ett kartprogram til pc som koster 45,000,- Dette er alt for bra program til og ikke benytte... Og med denne løsningen jeg velger no, får jeg plass til fryseboks og fint skrivebord som kan brukes til det meste. Men er ikke noe problem for meg og ta pc'en opp i styreposisjon under kjøring :yesnod: Har tenkt ut flere andre måter og gjøre dette på, men denne blir den beste og mest praksise løsningen for mitt vedkomne :sailing:

Er ikke noe stueplass dette.. Båten er full i skap/hyller/skuffer/rom og alt muligt.. Har ikke bruk for mere plass.. Og tror folk vil sette mere pris på å ha plass til kjøleboks i skap, samt. kartbord/skrivebord en ett skap.. :yesnod: Det ville i allefall jeg :wink:

Har Endelig fått jobbet litt i båten, og fått revet skapet. Så no begynner morroen :yesnod:

Her er en oppdatering:

Skroget inne i skapet. Her skal jeg legge ned plate, og få beint gulv, så ikke kjøleboksen står på halv 8 :yesnod:

1409b7.jpg

1198heo.jpg

Her ser du ventilasjon slange til motorom som skal bygges inn i en kasse. Og Diesel og vann påfyllingene :yesnod:

2qweqnr.jpg

Sage, sage, sage, sage, sage, sage, sage, sage, Huff :giggle:

2dooq1.jpg

344waqe.jpg

20sgcxs.jpg

111pjpf.jpg

Begynner og komme seg no :wink:

28cltfs.jpg

ve7mn4.jpg

23udi7l.jpg

2uqd2tk.jpg

f0wvw1.jpg

1178jkg.jpg

ipoc1x.jpg

:cheers::flag::cheers:

Som du ser begynnte det og mørkne ute. Og lyset i lugaren er ikke nok arbeidslys, Og er ikke lett og jobbe med lommelykt i ene hånden :nonod::wflag: Men no har jeg fått overstått det værste. Har litt puttle arbeid igjen før jeg kan begynne og bygge. Så neste økt blir lørdag :yesnod: Håper på og bli ferdig til Søndag :yesnod:

Hodelykt må du skaffe deg, jeg kjøpte sjøl en rimelig en og den er utroilg kjekk.

Ble imponert over frihåndsaginga der :yesnod: er ikke alle som mestrer det.

Følger med, dette blir spennende og se resultatet på.

Har du alle planer i hodet og går på med krum hals?

Slik er ihvertfall jeg sjøl, sjelden jeg tegner opp løsninger, bare gyver på og satser på at det blir slik jeg har tenkt :rolleyes:

Puddingen,

Jobbe men sann som dette blir jeg alldri lei av.. Liker og bygge ting sann som jeg vil ha det, og gir alldri opp. Har jeg begynnt på ett prosjekt. SKAL Det fullføres :yesnod:

M/S Bastard,

Har LED hodelykt, men liker bedre og jobbe i dagslys :yesnod: Jo, takk for det, Er no bare til og ta det roligt og følge streken, så blir det no ganske beint :yesnod: Ja, tankene vrivler oppi topplokket, har stjelt tenkehetten til Petter Smart, så finner alltid en smart løsning :giggle: Jeg tegner aldri tegninger med mål og alt sannt... Blir som regel bare surr av sant :giggle: Men finner som regel alltid en løsning på hvordan jeg skal gjøre det :yesnod: Til våren når det blir litt varme i luften, skal jeg ta og pusse ned alt treværk i båten, og lakke noen strøk så alt blir samme farge :flag:

Har jobbet med kartbordet i båten i dag, og fått unnagjort en god del arbeid :yesnod:

En liten oppdatering:

Før eg sitter igang med noe snekkring vasket jeg sideskroget:

303g38y.jpg

Bruker JIF Skurekrem med sitron lukt :wink:

23ws506.jpg

Bare til og FYRE :giggle:

33ngidl.jpg

Fikk vekk all drit, og no lukter det godt i lugaren :wink:

5cx25h.jpg

Så fortsetter jeg der jeg slapp sist:

fkcww2.jpg

Setter opp ''Rammeverket''

maldep.jpg

Nor dette er tilpasset og skrudd fast, så begynner jeg og sage til bordplaten:

j788p4.jpg

6z8189.jpg

Beint? Tsja, Beint nok :wink:

5e8vf4.jpg

Så på langs:

t7bgc9.jpg

Fint hjørne:

mkb1nr.jpg

Og ganske beint saget:

118m680.jpg

Så må det sages ''hukk'' til ventilasjonsslangen:

29iqtl.jpg

2isazo9.jpg

dwdoqx.jpg

al3pxi.jpg

Runde hjørner er finest :wink:

15ees5l.jpg

Så var det bare til og begynne og sage igjen :tongue:

2q89bph.jpg

1236tm1.jpg

315n58m.jpg

296n2uw.jpg

106x3qb.jpg

2pt5dlt.jpg

Då har jeg fått vekk det groveste, så då er det bare til og begynne og spikke litt :yesnod:

34gxdae.jpg

5cnmty.jpg

8vyz5d.jpg

Så er det bare til og begynne og pusse, og få en fin finish :yesnod:

nqqum8.jpg

Då er jeg fornøyd, så gjenstår det bare og se om røret kommer inni :wink:

15rjifc.jpg

Og det gjør det! PERFEKT! :flag:

3590nr7.jpg

No begynner det og ta form her :flag:

5lw9op.jpg

På med Teak lister. Har ikke skrudd de på endå, Må skråskjæres i hjørne :yesnod:

zt8av5.jpg

2e0sisg.jpg

No er det ikke så mye arbeid igjen før jeg er ferdig :wink:

Dette gjenstår:

Skråskjære Listene i hjørne.

Gulv til kjøleboksen.

Skap i front.

5pnerc.jpg

Vegg for og sjule påfyllingene.

vxopdt.jpg

Bygge kasse rundt ventilasjonsrøret :yesnod:

o0ux03.jpg

-Martin Sandtorv :wink:

Då har jeg fått gjort litt i dag og. Fikk ikke gjort så mye idag, men det går no fremover :smiley:

Dette gjenstår:

Skråskjære Listene i Hjørnet

Gulv Til Kjøleboksen.

Skap i front.

Vegg for og sjule påfyllingene.

Bygge kasse rundt ventilasjonsrøret :yesnod:

En liten oppdatering:

Skråskjæring av listene:

2aevz3o.jpg

rrl8qh.jpg

Så får vi se om det passer då... Nja, ble litt ujevne her, men litt brun sikaflex og lakk etterpå, så blir det bra :yesnod:

2dtw5nd.jpg

Så var det bare til og skru de på plass for alltid! :tongue:

jhyg3o.jpg

Utroligt hva 2 lister kan gjøre :giggle:

FØR:

abt2l3.jpg

ETTER:

w0nk2p.jpg

Så var det gulvet til kjøleboksen:

x0o87c.jpg

s127n5.jpg

Og så krok på døren:

rw087o.jpg

25hpjth.jpg

Takk for idag :seeya:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...