Volvomekanikeren Startet 14.Mars.2010 Del på Facebook Startet 14.Mars.2010 (redigert) Hei igjen I min Sjømann22 har jeg det meste jeg trenger. Men savner ett kartbord Bak døren inn til lugaren har jeg ett stort skap med 2 dører og 4 hyller. Dette tar mye ubrukelig plass, og hyllene er skålane tom... Dette skal rivers, og erstattes med kartbord Jeg har tenkt og bygge kartbord plass til Bærbar pc med kartprogram.. Under kartbordet skal det være skap med plass til kjøleboks Dette prosjektet regner jeg med og være ferdig med til Påsken. Har bare annlednig til og jobbe 4 timer for dagen, så dette kan ta tid. Men jeg skal jobbe efektivt, samtidig som jeg skal få ett bra resultat. Her er noen bilder fra skapet som skal erstattes med Kartbord: Dette er ventilasjonsrør ifra motorrom. Her skal jeg bygge kasse rundt Begynnte så smått i dag og ta av hjørnelisten. Men ga meg ganske så fort da jeg så hvor mange skruer skapet var skrudd sammen med, i og med at jeg bare hadde skrujern ombord. Så skal rigge meg til i løpet av uken med skrumaskin og få det vekk. En del av matrialene skal brukes til kartbord. Har handlet 2 plater med kryssfiner, som jeg håper skal holde. Tenker og bygge kartbordet noe lignene dette: Håper dette Prosjektet kan være lærerikt for både meg og andre Bilder kommer etter hvær økt ombord i Sjømann22 Håper så mange som mulig vil følge mitt prosjekt, og hjelpe meg med ting jeg stusser på -Martin Sandtorv Redigert 14.Mars.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hafrsfjord Svart 14.Mars.2010 Del på Facebook Svart 14.Mars.2010 Jeg forbinder kartbord med ett sted der jeg har kartet når jeg fører båten......... da bør kanskje kartbordet plasseres slik at du ser kartet mens du er i fart? Også PC med kartprogram er vel greit å ha ved styreposisjonen? Hvis det er ett sted du skal oppbevare kart/PC så er det jo greit å lagre det i ett skap inne i kabinen. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 14.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2010 Det hadde vært det beste jah. Men jeg har minimalt med plass i cocpit, så dette blir nesten umuligt... Jeg skal ha det her, der jeg kan sette opp rute, og heller ta med meg bærbaren opp i cocpip Vist du ser på tegningen, så har jeg tenkt å ha ett speil over bordet og ett kartlys på veggen vedsiden av Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Jeg har vært og hentet flyttelass i halden de 3 siste dagene, og har ikke fått begynnt noe serligt på prosjektet mitt.. Men no står skrumaskinen på lading, så i morgen etter jobb skal skapet vekk vist alt går etter planen... Tenkte og begynne og bygge i helgen Oppdateringer kommer ut uken -Snekkeren Sandtorv Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
rolf-eigil Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Hei! God plan men jeg ser at Hafrsfjord er inne på det samme som slo meg da jeg leste ditt innlegg. Jeg og ville hatt kartbordet et sted som jeg kikker på når jeg fører båten. Kunne det vært en løsning med et kartbord som er nedfellbart? Ta en kopp kaffe og filosofer litt i båten. Men på en annen side, det er jo svært få seilbåter som har kartbordet ved styreposisjon, og slik båt har jeg og forrige eier skar ut et hull i skottvegen til kartplotteren. En mulig løsning for deg? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Er helt enig med at kartbord i styreposisjon hadde vært det beste, men jeg har som sakt minimalt med plass, og har fått ett kartprogram til pc som koster 45,000,- Dette er alt for bra program til og ikke benytte... Og med denne løsningen jeg velger no, får jeg plass til fryseboks og fint skrivebord som kan brukes til det meste. Men er ikke noe problem for meg og ta pc'en opp i styreposisjon under kjøring Har tenkt ut flere andre måter og gjøre dette på, men denne blir den beste og mest praksise løsningen for mitt vedkomne Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
enter4u Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 MÅ du ha kartbord da? Jeg bretter bort kartet og titter på det i ny og ne. Den Sjømannen går jo ikke så fort at du ikke får med deg terrenget Også er det jo verdifull stuveplass du river bort da. Tenk på at båten din evt skal selges senere også kanskje Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Er ikke noe stueplass dette.. Båten er full i skap/hyller/skuffer/rom og alt muligt.. Har ikke bruk for mere plass.. Og tror folk vil sette mere pris på å ha plass til kjøleboks i skap, samt. kartbord/skrivebord en ett skap.. Det ville i allefall jeg Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
enter4u Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Oki doki. Vet du forresten hvor brei sjømannen er? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Hmm.. Skal vi se.... Nei, det er jeg litt usikker på. Tipper rundt en 2 meter.. Men jeg skal ta og gå ned og måle i morgen Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
enter4u Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Fant det ut selv. Den er 230 cm. i hvertfall i følge Finn-annonser....... Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Kan nok stemme jah Er ganske brei for og være 22 fot God ballast og, så er stødige båter.. Tåler en del sjø jah Hehe Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
puddingen Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Kan du ikke heller ønske deg en plotter til jul/bursdag av a bæssmor da sjømann.. den får du plass til..! Ikke hærje med den orginale innredningen din ! Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 min gammel Sjømann var 2.23 i bredde hvis noen lurte Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 18.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Har Endelig fått jobbet litt i båten, og fått revet skapet. Så no begynner morroen Her er en oppdatering: Skroget inne i skapet. Her skal jeg legge ned plate, og få beint gulv, så ikke kjøleboksen står på halv 8 Her ser du ventilasjon slange til motorom som skal bygges inn i en kasse. Og Diesel og vann påfyllingene Sage, sage, sage, sage, sage, sage, sage, sage, Huff Begynner og komme seg no Som du ser begynnte det og mørkne ute. Og lyset i lugaren er ikke nok arbeidslys, Og er ikke lett og jobbe med lommelykt i ene hånden Men no har jeg fått overstått det værste. Har litt puttle arbeid igjen før jeg kan begynne og bygge. Så neste økt blir lørdag Håper på og bli ferdig til Søndag Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
puddingen Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Pågangsmot til 1000.. Det skal du ha ! Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Hodelykt må du skaffe deg, jeg kjøpte sjøl en rimelig en og den er utroilg kjekk. Ble imponert over frihåndsaginga der er ikke alle som mestrer det. Følger med, dette blir spennende og se resultatet på. Har du alle planer i hodet og går på med krum hals? Slik er ihvertfall jeg sjøl, sjelden jeg tegner opp løsninger, bare gyver på og satser på at det blir slik jeg har tenkt Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 18.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 (redigert) Puddingen, Jobbe men sann som dette blir jeg alldri lei av.. Liker og bygge ting sann som jeg vil ha det, og gir alldri opp. Har jeg begynnt på ett prosjekt. SKAL Det fullføres M/S Bastard, Har LED hodelykt, men liker bedre og jobbe i dagslys Jo, takk for det, Er no bare til og ta det roligt og følge streken, så blir det no ganske beint Ja, tankene vrivler oppi topplokket, har stjelt tenkehetten til Petter Smart, så finner alltid en smart løsning Jeg tegner aldri tegninger med mål og alt sannt... Blir som regel bare surr av sant Men finner som regel alltid en løsning på hvordan jeg skal gjøre det Til våren når det blir litt varme i luften, skal jeg ta og pusse ned alt treværk i båten, og lakke noen strøk så alt blir samme farge Redigert 18.Mars.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
:båt1 Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 du burde vaske skrågsiden under kartboret mens du først har det fremme. kan være lurt LYKKE TIL MED ALT ARBEIDET Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Selvfølgelig skal jeg ta og vaske der før jeg legger ned gulv Takk for det Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 20.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 (redigert) Har jobbet med kartbordet i båten i dag, og fått unnagjort en god del arbeid En liten oppdatering: Før eg sitter igang med noe snekkring vasket jeg sideskroget: Bruker JIF Skurekrem med sitron lukt Bare til og FYRE på Fikk vekk all drit, og no lukter det godt i lugaren Så fortsetter jeg der jeg slapp sist: Setter opp ''Rammeverket'' Nor dette er tilpasset og skrudd fast, så begynner jeg og sage til bordplaten: Beint? Tsja, Beint nok Så på langs: Fint hjørne: Og ganske beint saget: Så må det sages ''hukk'' til ventilasjonsslangen: Runde hjørner er finest Så var det bare til og begynne og sage igjen Då har jeg fått vekk det groveste, så då er det bare til og begynne og spikke litt Så er det bare til og begynne og pusse, og få en fin finish Då er jeg fornøyd, så gjenstår det bare og se om røret kommer inni Og det gjør det! PERFEKT! No begynner det og ta form her På med Teak lister. Har ikke skrudd de på endå, Må skråskjæres i hjørne No er det ikke så mye arbeid igjen før jeg er ferdig Dette gjenstår: Skråskjære Listene i hjørne. Gulv til kjøleboksen. Skap i front. Vegg for og sjule påfyllingene. Bygge kasse rundt ventilasjonsrøret -Martin Sandtorv Redigert 20.Mars.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Då tar jeg en liten økt i båten igjen... Oppdatering kommer utover kvelden Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Då har jeg fått gjort litt i dag og. Fikk ikke gjort så mye idag, men det går no fremover Dette gjenstår: Skråskjære Listene i Hjørnet Gulv Til Kjøleboksen. Skap i front. Vegg for og sjule påfyllingene. Bygge kasse rundt ventilasjonsrøret En liten oppdatering: Skråskjæring av listene: Så får vi se om det passer då... Nja, ble litt ujevne her, men litt brun sikaflex og lakk etterpå, så blir det bra Så var det bare til og skru de på plass for alltid! Utroligt hva 2 lister kan gjøre FØR: ETTER: Så var det gulvet til kjøleboksen: Og så krok på døren: Takk for idag Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 No har jeg funne ut hvilke kjøleboks jeg skal kjøpe. Men jeg lurer på om de målene som står i info'en er innvendige, eller utvendige mål??? Noen som vet?? Her er linken til Biltema's Kjøleboks Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
enter4u Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Du er klar over at dette aldri blir like kaldt som i et kjøleskap vel? Også kan det være lurt å undersøke hvor mye strøm det drar. Har en liten mistanke om at det er relativt heftig på forbruket. Ellers så er det jo en billig og hendig boks å ha i båten da :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.