kristian Startet 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2010 Er det håp for disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 Hva skulle være problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 Ligget slik i hele vinter? Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 et utsagn. Duste eier, som ødelegger for alle andre som tar vare på sakene mht. forsikring o.l. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 Ikkje bekymre seg for det. Ingen dekning for dette eller andre frostskader heldigvis. Men som sagt over, ser heilt oki ut det der om en bare lenser båten når dentin løs. Motor er over ennå Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fru Jacobsen Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 et utsagn. Duste eier, som ødelegger for alle andre som tar vare på sakene mht. forsikring o.l. Du vet vel ikke årsaken til at den har blitt liggende slik, kan være sykdom eller mye rart det. Ikke kom med sånne tåpelige kommentarer som dette Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Suzuki Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Sånne eiere burde applauderes, ikke krynes. Mer omsetning til verkstedene, i beste fall hk avgift til staten ( på den motorpakka der snakker vi om over 85 000kr til statskassa, BARE i hk avgift. ) Og mva til staten, nær sagt uansett hva utfallet blir. Som sagt, vi trenger fler, ikke færre sånne. Og som minst en før meg nevner, ingen forsikring dekker skader oppstått på det viset. Så hva er problemet ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Bitteliten Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 (redigert) er motorene skadet ? Jeg har spurt flere båteiere med erfaring på å ha båt med påhenger ute om vinteren. Jeg har ennå ikke hørt om noen som har fått skader av den grunn. Noen tilter motoren opp, andre har den i vannet. Redigert 15.Mars.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 15.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 (redigert) Aner ikke om de er skadet, ligger i gjestehavna i Kristiansand, og jeg er glad det ikke er min 250HK for å si det slik, kan godt være det går helt fint, men tenk på når isen begynner å flytte på seg, evt bølger som får isflakene til å slå mot motorene. Det er nok et bra trykk på flere 100-1000m2 med is kommer i siget. Redigert 15.Mars.2010 av kristian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 kommer med hvilken kommentar jeg vil "fru jacobsen" klart noen kan bli syke, men som regel har man noen andre rundt seg. Er man mutters alene skjønner jeg din frustrasjon over mitt utsagn. Om denne båten hadde sunket, så er det gått å høre fra andre her at den IKKE dekkes av noen forsikring. Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Du vet vel ikke årsaken til at den har blitt liggende slik, kan være sykdom eller mye rart det Ikke kom med sånne tåpelige kommentarer som dette Så lenge du ikke er død er du ihvertfall ikke smart hvis du lar eiendeler til verdi av flere hundre tusen gå istykker av latskap. Mulig båten ikke er ødelagt men verditapet fordi båt og motor er på vei ned er trolig mye større enn kostnaden det hadde vært å berge båten før den var skadet av is og snø. Jeg tror ikke noe på at en eventuelt eier er for syk til å ringe en venn eller gulesider å finne noen som kan fikse det. Så fra midt ståsted finnes det ingen unnskyldning for dumhet og latskap. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Godt å høre om det stemmer da,at det ikke dekkes av noen forsikkring slike tillfeller .Om eier ikke er helt alene i denne verden å ikke kjenner et eneste menske som kan hjelpe .Tja ok da men, er alikevel tragisk å se folk som er så ligyldige å lar verdier bare ligge å bli ødelagte på denne måten .Kan bare nevne fra min egen havn ,der er det dem samme folka vinter etter vinter .Som enten får knekt kalesje å da med plenty vann ombord .Eller joller som går under ,dem værste tillfellene er dem som bor oppi gata¨å kan se ned på båten fra stuevindu.Da er det ikke mange unskyldninger for ikke å passe på båten sin,om du er sånn eller sånn.Latskap å for mye penger ,det er hva jeg trur sånne tillfeller er .Hva annet kan det være ,når du kan sitte å se båten di gå istykker år etter år . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
chagall Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Om eier ikke er helt alene i denne verden å ikke kjenner et eneste menske som kan hjelpe .Tja ok da men, er alikevel tragisk å se folk som er så ligyldige å lar verdier bare ligge å bli ødelagte på denne måten . Må bare være enig med deg `Tine IV`. Enten er eieren meget syk (uten venner) eller så har han "for mye penger". Håper allikevel at båt og motorer overlever denne vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Detta e berre sjøytalaust,so me seie på Askøyne.... Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Enig med deg Mars ! Godt at vi ikke har så mye is her på øya. Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Denne blir reddet men det var nære på http://www.budstikka.no/nyheter/bat-synker...bukta-1.4999952 Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 http://www.budstikka.no/nyheter/bat-synker...bukta-1.4999952 Billedteksten er: SYNKER: En snekke liggende i Blakstadbukta tar inn vann Rareste "snekka" jeg har sett på lenge RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Hansi Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Dårlige eksempler hvis det er noe poeng da finner en ganske sikkert i de fleste båthavner landet rundt på eiere som ikke etterser båtene sine. Når det gjelder eksemplet som trådstarter viser til så er det vel ikke så gærnt. Båten flyter og ikke noe som tyder på at den er på vei ned der og da. En utenbordsmotor klarer seg fint ute en vinter selv om det er is rundt båten. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Jeg tror at dette provokerer mange, der ikke kunne drømme om at efterlade deres båd uden opsyn igennem en hel vinter. Selv har jeg nu gennem de sidste tre måneder trofast været nede ved båden tre-fire gange hver uge for at undersøge om der var penge på el-måleren, så der stadig var varme i motoren, for at starte og varmkøre motor, fjerne sne og tjekke for utætheder. Det er blevet til mange besøg i denne vinter. Og jeg ved jo, at mange herinde har været igennem noget tilsvarende. Og jeg kan godt føle det provokerende når jeg så ser både i havnen, der er fulde af vand, med motorerne utildækkede og som helt tydeligt ikke har fået nærvær og kærlighed i måneder. Men jeg øver mig i at acceptere, at ikke alle har samme forhold til båden som jeg selv. Og når alt kommer til alt, så er der ikke sunket en eneste båd i vores havn, så forsikringen stiger næppe meget på grund af disse forsømmelser. Hvis jeg SKULLE være vred over noget var det vel mere oplagt at blive sur over den fjerdel af befolkningen, der har valgt at leve på Statens regning i stedet for at arbejde...det er noget, der koster mange penge. Så egentlig kan jeg vel være ligeglad, og det øver jeg mig så i at være. Man skal og må ikke trække sine værdinormer ned over andre. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Mange ble nok overrasket over den raske og harde vinteren her sør.. Når det først ble kaldt var det for sent! Ingen kranbiler ville lengre ta opp båter fordi stroppene frøs under operasjonen! Det ser ut som eier her har vært og kjørt motorene (tilfrosset råk bak), båten ser også ut til å være måket tom for snø. Har sett mye værre eksempler på lite erfaring med is enn dette:-) Lister her opp ting som burde vært gjort, kan gjøres enda etc. Det er sikkert flere som har gode erfaringer å dele heller enn å le av de som er rammet av vår lokale nedkjøling.... Når kulda setter inn: 1. Kjør frostveske inn i saltvannskjøling, eller drener systemet om mulig 2. steng sjøventiler til motor, septik og evt andre gjennomføringer 3. Tomme tanker, også bereder og trykkutjevnere 4. Drener vannsystemet Under kuldeperioden: 1. Kjør motoren jevnlig for å holde åpen råk bak. Kjør minst en time av gangen for å opprettholde batteriets levetid, og kjør på ladeturtallet (les av 14,4v) 2. Hold båten mest mulig fri for snø og is Før isen går: 1. Hugg rundt båten, spesielt akterenden. Flaps, badeplatform og andre gjennomboltede gjenstander drar isen av uten problemer. 2. Om motor kan startes, kjør propell på tomgang noen timer for å lage råk bak. Kan også sette i revers og lage råk forover 3. Om motor ikke kan startes kan det samme oppnås ved å pumpe saltvann. Tining: Dieseldrevne varmeapparater kan leies flere steder men er stort sett avhengig av strøm. Gassvarmere fås i en mengde variasjoner, og til og med de minste kan ha god effekt Salt og aske kan strøs rundt båten, men har lite effekt før temperaturen er rundt 0, og sola skinner. Politiet, havnevesenet, forsikringsselskaper, reportere og gud vet hvem sitter klar til å le av oss! LA OSS HOLDE SAMMEN OG MOTBEVISE DERES ANTAKELSER OM AT MILLIONVERDIER GÅR TAPT NÅR ISEN GÅR!! HJELP HVERANDRE OG DEL DE ERFARINGER ANDRE KAN HA NYTTE AV - SÅ FÅR VI HELLER TÅLE AT DET ER NOEN SOM HAR MER NYTTE AV Å MOBBE EIEREN FOR KUNNSKAPSLØSHET, IKKE HA VENNER OSV OSV Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Politiet, havnevesenet, forsikringsselskaper, reportere og gud vet hvem sitter klar til å le av oss! LA OSS HOLDE SAMMEN OG MOTBEVISE DERES ANTAKELSER OM AT MILLIONVERDIER GÅR TAPT NÅR ISEN GÅR!! HJELP HVERANDRE OG DEL DE ERFARINGER ANDRE KAN HA NYTTE AV - SÅ FÅR VI HELLER TÅLE AT DET ER NOEN SOM HAR MER NYTTE AV Å MOBBE EIEREN FOR KUNNSKAPSLØSHET, IKKE HA VENNER OSV OSV Takk Fint Skulle nesten vert egen tråd for att alle skulle sett dette ! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.