Pelle Parafin Startet 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2010 (redigert) Er det noen som hvet hvor mange forskjellige motormerker (semidiesel) det ble bygget i Norge? Slike som: Rap Rubb Union Heimdal Karm (ble vel prod. i Skudeneshavn Karmøy) tror jeg. Sabb Sterk Brunvold Volda ? etc. Redigert 14.Mars.2010 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 Det er det vel knapt noen som hvet. Mange lokale verksteder bygde bare en eller to motorer så det er nokk utrolig mange. Men en når du først lister opp må du jo ha med Brunvol det var del de siste som lagde semidiesler her i landet. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 (redigert) Det holt sikert med et svar. Redigert 14.Mars.2010 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 (redigert) Det er ikke få. Her er en liste, hentet fra nettstedet Semidiesel.no Og enda kan det kanskje være flere? Mvh, Kjell Redigert 14.Mars.2010 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Pelle Parafin Svart 14.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 Der var mange merker jeg aldri har hørt om,Det virker som et hvert lite verksted, produserte sin egen type motor.Ikke mye som var standarisert der nei. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 Wichmann! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 Jeg laget i sin tid en liste over norske motorfabrikker opp gjennom tidene. Det totale antallet passerte 150 og de aller, aller fleste av disse var semidiesel. Men når man arbeider med denslags blir det en vanskelig grensegang mht skillet mellom de som laget en motor eller to for å fylle noe ledig arbeidstid - og de som med en viss velvilje kunne kalles en "fabrikk". Det er heller ingen hemmelighet at en del av motorene som ble laget forsvant nokså fort igjen - uten at det var noe tap for den norske motorhistorien Men uansett så er dette et veldig interessant og viktig felt å arbeide med, jeg skulle ønske at f.eks en historiker kunne ta fatt i det som en hovedoppgave eller kanskje sogar et doktorarbeid. Der er stoff nok å ta fatt i, men det forsvinner fort . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 .....Karm (ble vel prod. i Skudeneshavn Karmøy) tror jeg....... Nei, KARM ble produsert av Brødrene Hystad i Kopervik. Verkstedet het Karmøy Mekaniske og lå inne i Eidsbotnen. De gamle brødrenes oldebarn har senere fortsatt i samme bransjen og den ene gruppen driver KARM som er store på dekksmaskineri til havfiskefartøyer, supplybåter og slepebåter. Skude Mek i Skudeneshavn laget sine egne motorer, som naturlig nok het SKUDE. Men de spesialiserte seg etter hvert på å lage "topper" som var bedre enn mange av de andre motorfabrikantenes egne topper. Derfor hørte man ofte om en slik eller slik motor, med SKUDE-topp og det var et kvalitetsstempel... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Pelle Parafin Svart 14.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 (redigert) Nei, KARM ble produsert av Brødrene Hystad i Kopervik. . SKUDE-topp og det var et kvalitetsstempel... Hadde en 5 hk. Karm som jeg kjøpte ny topp til,da ble jeg henvist til et verksted i Skudeneshavn. (Derfor jeg skrev tror jeg) Hadde en anelse om at de var prod. i Kopervik. Har også hatt en 14 hk. (Rap Kr.ania) med Skude-topp ,den motoren var merket Kristiania,gammel som Metusalem.Veldig greit med den el.glødepluggen.Det var moderne det på den tiden. hehe- Redigert 15.Mars.2010 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 Det er ikke få. Her er en liste, hentet fra nettstedet Semidiesel.no Og enda kan det kanskje være flere? Mvh, Kjell Mener det var en som het "Sandbekken" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.