Jump to content

Storseilet montert hele året, tar det skade?

jensemann2

Recommended Posts

Hvis et seil skal overleve på bommen er en avhengig av at det er helt tørt og at det ikke kommer til sollys, da går det nok bra lenge. Nå er det iallefall på min båt slik at det blir vått og dermed må det tørkes jevnlig. Problemet med jordslag er når fukt og varme komme samtidig... Er derfor ikke så redd for seilet nå selv om det har begynt å regne, men f.eks om høsten når det blir veldig vått og så kan det plutselig komme en soldag med 20 grader, da koser soppen seg...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

For meg var dette en "nobrainer". Jeg har hatt seilet på bommen i vinter fordi jeg har brukt båten. Men nå når det har begynt å regne tok jeg det av og inn i huset. Mest sannsynlig blir det endel regn fremover og det er surt å erstatte et seil fordi det er kommet jordslag. Da går jeg heller glipp av etpar turer på fjorden eller bruker motoren hvis nøden blir for stor :lol:

Få seilet hjem og lagre det tørt. Bruk anledningen til å vedlikeholde og vaske det. Da holder det lenger og det ser penere ut :seeya:

Trond

Fungus Bilateralis - og ikke minst, Fungus Genoarteris, er begge fryktede soppsporer som kan gjøre en seilers liv til et mareritt. Ikke minst - for våre små kryssfokker er dette en tung påkjenning. Fordi; disse alltid blir tatt ned til vinteren, og av den grunn aldri blitt skjemmet, og så når våren kommer og deres storesøsken blir innlagt på seilloftshospital, så må de jobbe hele tiden - i vår, og tidlig sommersesong. Rett og slett u-seillelig.. (eller u-menneskelig.../spiselig) om dere skjønner...

Selv ikke ren sprit hjelper :(

Min erfaring er at seilene har blit utblåst og mistet fasongen lenge før jordslag og andre ulumskheter har klart og ta kål på dem.

Selv om seilet er litt utblåst kan det fremdeles brukes. Hvis seilet får mye jordslag vil det tilslutt revne og bli ubrukelig. Det fins sikkert de som lar seilet ligge på bommen og alt er bra. Men jeg synes det er en billig forsikring å ta det inn. Tar jo ikke mange minuttene da :smiley:

Trond

Jordslag ødlegger ikke styrken i et dacron/sandwich seil iflg Gran, men det ser unektelig stygt ut. Enig at seilene bør innomhus når de ikke brukes, det er jo det beste, men det er ikke alltid like lett i praksis...

Må ellers innrømme at jeg tross at jeg seiler hele året og har stor glede av det vurdererå pakke inn båten til neste år, det blir få turer og seil og annet utstyr som sprayhood og annet slites uforholdmessig mye

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jordslag er et kosmetisk problem og er ikke skadelig for et seil.

Kan så være, men hvem vil seile omkring med seil som på ei fantejakt på den båten en har betalt skjorta for? Dersom en ikke bor slik at en kan seile året rundt vil nok mange mene at det er vanlig "båthygiene" å lagre seilene på en tørr plass om vinteren.

Den største fienden for moderne seil er sollys, sp hvis bomtrekket er lystett og dekker alle deler av seilet går det vel greit. Vil nok også helst ha oppbevart seilene tørt, men som andre påpeker er ikke jodrslag noe som tar knekken på dagens plast-baserte seil. Men fuktighet kombinert med frost er muligens noe annet, man kan vel tenke seg at en konstant tine-fryse-prosess ikke er av det beste.

Uansett er det best å ta av seilene og lagre de tørt innedørs hvis man ikek skal bruke båten på en stund.

Kan så være, men hvem vil seile omkring med seil som på ei fantejakt på den båten en har betalt skjorta for?

Jordslagene falmer ganske fort når man bruker seilet litt. Desssuten må du stå helt inntil for å legge merke til dem.

Men hvis det føles bedre å demontere det hele om vinteren så er det jo bare å sette i gang...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jordslagene falmer ganske fort når man bruker seilet litt. Desssuten må du stå helt inntil for å legge merke til dem.

Men hvis det føles bedre å demontere det hele om vinteren så er det jo bare å sette i gang...

Min båt lå en vinter på Vestandet med relativt dyre laminatseil påmontert. Etter ulike vaskeopperasjoner og nå på 3.året med sol i Middelhavet bærer seilene enda tydelig preg av denne vestlandsvinteren. Og en behøver ikke å gå nært for å se det.

Jordslag er enklere å behandle på vevde dacronseil enn på laminatseil. I et laminatseil kan fuktigheten trekke inn i laminatet og forårsake jordslag inne i duken. Et rent dacronseil kan behandles med blekemidler, som en hestekur. Hold imidlertid slikt unna alt av high-techseil og spinnakerduk.

Mine seil får ikke lov å overvintre på båten, men bevares, har man gamle seil som man behandler på den måten, får man et raskere påskudd til å handle nye :lol:

Vel, har opptil flere overvintringer på vestlandet bak meg og har ikke opplevd problemet i spesielt stor grad. Storseilet har vært litt utsatt når det har vært i spesielt tett lazybag. I tradisjonelt bomtrekk hadde jeg ikke problem i det hele tatt. Nå har jeg en ventilert lazy-bag fra elvstrøm som funker ok.

Det er også forskjell på dukene her. Har en gammel rullefokk som nylig er reparert med dacron forskjellige steder. Der har jeg fått sopp på den nye duken. Det tyder på at den orginale duken har en eller annen form for beskyttelse mot mugg.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...