Jump to content

Legge ny dørk i en 23 fot snekke?

Dmohil

Recommended Posts

Har revet ut gammel dørk på en 23 fot snekke og skal legge ny. Det er en del plass under dørken hvor tanker og annet teknisk er plassert. Når jeg da legger ny dørk så tenker jeg at det hadde vært greit å komme til her uten å måtte rive ut alt av innredning. Det vil bli sittekasser på sidene samt en liten pentry.

Og da lurer jeg på om jeg skal dele opp dørken slik at det går egne plater under innredningen og bruke pene dørkplater på selve gulvflatene som er synlig. I tillegg blir det motorkasse og luke til smøring av aksling.

Alternativt lurer jeg også på å lage innredningen slik at den forholdsvis enkelt kan flyttes på ved behov for tilgang under dørken.

Har noen kommentarer til dette? Hva er vanlig? Eller er det så at man sjelden trenger service og vedlikehold på det som er under gulvet?

Absolutt en god ide å lage dørken i seksjoner du enkelt kan åpne

for å komme til tanker og annet utstyr.

Behovet dukker helt sikkert opp før eller siden.

Demontering av innredningen kan det også lett bli behov for---

Lykke til, og vi må gjerne få se bilder av hvordan du løser dette!

mvh

JanS/EIR

Old fishermen never die - they only smell that way!

Dette blir ikke noe stort prosjekt.... Legger ut bilder etter hvert.

Jeg ser at det ikke er så veldig stor gulvflate så jeg legger nok hel en dørk over det hele med innredninge oppå. Men jeg hadde tenkt å bruke plater med natespor og må uansett dele opp siden totallengden er 2,6 m. Og platene er ikke så lange. Så hvordan gjør man da med overgangene/skjøtene? Tror det kan bli vanskelig å få stripene til å overlappe helt perfekt. Lurte litt på å legge seksjonene med natespor i forskjellig retning. Blir det rart? Noen som har bilder eller tegninger med eksempler på mindre båter?

og innredingen oppå.

Absolutt en god ide å lage dørken i seksjoner du enkelt kan åpne

for å komme til tanker og annet utstyr.

Behovet dukker helt sikkert opp før eller siden.

Demontering av innredningen kan det også lett bli behov for---

Lykke til, og vi må gjerne få se bilder av hvordan du løser dette!

JanS/EIR

Jeg synes ikke det er noen god ide å sette inventaret oppå dørkeplatene. Da jeg la ny dørk i Tora lagde jeg egne fundamenter for motorkasse og batteri og la nye dørkeplater inntil. Før måtte motorkassa demonteres og batteriet flyttes når jeg skulle under dørken. Det ble jeg mildt sagt dritlei av.

Jeg har lagt ut noen bilder i denne tråden

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=28704

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Takk for gode tips. Har søkt litt på forumet, men jeg sliter litt med å få treff på det jeg ønsker..

Da går jeg for å legge innredningen på eget fundament. Det var det jeg opprinnelig hadde tenkt også, men ble usikker da det er såpass små flater i båten. Og siden det blir lite gulvflate igjen så blir det mye enklere å jobbe med plater og nater. Tror også jeg legger løse plater i bunnen inne i innredningen så blir enkelt å komme til under her også.

Ellers lurer jeg litt på hvordan man lydisolerer motoren skikkelig. Utfordringen ligger i bakkant hvor aksling og eksos går. Slik det er nå så er det ingenting i bakkant og lyden forplanter seg til andre deler av båten via her under dørken. Kan man bare tette dette med å tilpasse isolasjonen rundt girkassa?

Til info så hadde jeg tenkt å bytte motor eller overhale den gamle Yanmar qm15, men ved nærmere ettersyn så ser den veldi bra ut. Fant ikke noe rust innvendig der jeg kom til. Den så litt stygg ut utvendig med en liten diesel lekkasje. Men den gikk fint uten synlig eksos. Så da pusser jeg den bare opp og bytter ut det som trengs.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...