Jump to content

Poeng med baugpropell når det er 2 motorer?


Fanta

Recommended Posts

Kjøpte "ny" båt i fjor høst hvor det er installert 2x158 hk Volvo maskiner. Har ikke hatt dobbeltinstallasjon tidligere, og fikk begrenset med trening i fjor. Så jo at det er vesentlig enklere å manøvrere enn med en maskin, men vurderer likevel å installere baugpropell når jeg skal opp på land nå til våren.

Lurer derfor på om noen med erfaring med manøvrering med to maskiner har tanker om det er noe poeng, eller om det er helt bortkastet?

Link to post
Lurer derfor på om noen med erfaring med manøvrering med to maskiner har tanker om det er noe poeng, eller om det er helt bortkastet?

Det er sikkert endel som hardnakket vil påstå at det er bortkastet med "pysevisp" :discuss:

 

Det kommer selvfølgelig an på størrelse/type båt, men jeg ville ikke vært foruten i enkelte situasjoner med endel vind/strøm. Det er mye vindfang og båten stikker kanskje ikke mere en snaue meteren dypt.

Men for all del, nå vil sikkert mange mene at jeg ikke har noe i en båt å gjøre viss jeg med to motorer ikke vil unvære baugtruster - og det kan jo være de har rett :giggle:

Link to post

Kommer an på hvor flink du er til å føre båt og hvordan det står til med dine finansielle midler. Hvis du føler at du ville bruke båten mer og tørre å ta den ut oftere og i vanskeligere forhold hvis du hadde hatt baugpropell så ville jeg investert i det. Om to år vil du helt sikkert ikke ha bruk for den lengre, men i mellomtiden vil du ha hatt mange flere turer enn om du hadde vært foruten. Båtliv handler om å komme seg ut så ofte som mulig, ikke om å være "kar".

 

Jeg for min del føler ikke behov for baugpropell på vår relativt lille seilbåt. Men jeg vet at min far, som har mindre øvelse enn meg, ville vært ute oftere uten meg om vi hadde hatt en slik om bord... Og hadde han dratt ut oftere så ville han også lært å bruke den uten baugpropell fortere. Jeg ser på det som støttehjul til sykkel..

Link to post

På forrige båten klarte jeg meg stort sett uten bruk av baugpropellen - hadde da to motorer med hekkagregat. MEN i enkelte tilfeller brukte jeg baugpropellen. Det var når det var mye sidevind og når det var behov for å gå sidelengs ut eller inn fra kai. Dessuten følte jeg stor ekstra trygghet i å alltid ha baugpropellen i bakhånd for det er ikke alltid jeg ser hvordan strømmen i havna er og noen ganger gjør jeg også feil og da er det greit å ha noe som redder meg. For meg handler det først og fremst om å ha kontroll så jeg ikke skader andre/andres båter. Skade på egen båt er surt - men det rammer ikke andre, og da er det mer levelig for meg.

 

Så det hele koker ned til 3 ting:

1. hvor trygg er du alltid under alle forhold

2. hvor stort vindfang og hvor stor avdrift har båten din (stort vindfang og grunn kjøl har en tendes til å ha mye avdrift)

3. hvor mye penger kan du legge i dette.

 

Skal du montere baugpropell så monter større enn du først tror. Det koster ikke så mye mer, og du takker deg selv den dagen du trenger å bruke den. For liten baugpropell er bortkastede penger - det skaper bare irritasjon mener jeg.

 

Nå har jeg joy stick styring og baugpropell. Eneste gangene jeg bruker baugpropellen er når jeg kommer på at den trenger å gå litt rundt for ikke å gro helt igjen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg vil absolutt anbefale baugpropell. Det er sikkert en grunn til at det aller fleste båter med 2 motorer allikevel selges/utstyres med baugpropell (i alle fall så langt jeg har observert). Det er nok ikke bare "dårlig sjømannskap".

 

Slik jeg tenker er det en utfordring å forsøke å mestre båten i alle situasjoner, og å gjøre det på en så bra, stille og elegant måte som mulig. Derfor bruker jeg ikke baugpropellen i utide. Men den gir den ekstra sikkerheten som gjør at jeg tør gå inn i trange havner o.l. og jeg bruker den når jeg da føler jeg trenger den. Og blåser det mye sidevind er den oftest god å ha. Et poeng da at den ikke er for svak, som Bitteliten sier. Det viktigste er å unngå å skade andre båter, dernest egen båt.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Her er sikkert mye for og i mot, men personlig synes jeg det høres ut som bortkastet penger.

Bruk heller litt tid på å lære båten godt å kjenne, tren mot brygger, staker etc, så "sitter" båten snart i fingrene, og baugproppelen sin kostnad kan brukes til helt andre ting, og ikke minst at man kan vise til at man KAN kjøre båten sin.

 

Vi plaserer så mye hjelpemidler i båtene våres om dagen at all gamel lærdom forsvinner. Når trhusteren ikke fungerer så ... ja hva gjør man da.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Her er sikkert mye for og i mot, men personlig synes jeg det høres ut som bortkastet penger.

Bruk heller litt tid på å lære båten godt å kjenne, tren mot brygger, staker etc, så "sitter" båten snart i fingrene, og baugproppelen sin kostnad kan brukes til helt andre ting, og ikke minst at man kan vise til at man KAN kjøre båten sin.

 

Vi plaserer så mye hjelpemidler i båtene våres om dagen at all gamel lærdom forsvinner. Når trhusteren ikke fungerer så ... ja hva gjør man da.

 

Ja hva gjør en da? Da er det vel kanskje på tide og begynne og tenke seg om. Hadde det vært bedre med fast plass på en camping plass.

Link to post

Diskutere baugpropell ender nok opp med at man får være enig om å være uenig...

 

Noen sverger til å aldri ha baugpropell, mens andre synes det er en nyttig ting å ha. Står respekt av begge meninger... Jeg mener iallefall ikke at man er dårligere båtfører av den grunn.

 

Så føler trådstarter at nytten med baugpropell er der er det jo bare å kjøre på..

 

Hvis jeg er dårligere bilfører av å ha antispinn, antiskrens og ABS så får jeg bare være det. Ser det både som sikkert og nyttig

Link to post

Jeg har montert både baug og hekktruster på mange båter med dobbelinstallasjoner. Ingen skam! Hvor mange medlemmer her kjører rundt med en rådyr kartplotter, varmer eller ankervinsj? Hva gjør dette mer viktig enn en baugpropell?? Jeg synes det folk skal få montere det utstyret de ønsker i båtene sine uten at folk blir misunnelige av den grunn. Når det gjelder det trådstarter egentlig lurte på, om det går greit å manøvrere båten uten baugpropell når han har to motorer og får trent litt mer på det, får noen svare på da jeg har lite erfaring med motorbåter..... Jeg tror det går greit, men tror ikke du kommer til å angre hvis du setter inn baugpropell også. Det er også ofte et stort pluss når båten skal selges

Link to post

Baug (og hekk) -propell gir vel også bedre muligheter til finmanøvrering, f.eks inn i en trang bås i sidevind. Bruk av 2 store motorer uten sluregir gir ofte for store utslag selv med en kort tur innom gir. En ting jeg aldri har skjønt er hvorfor slike el. motorer kun er av eller på, og ikke utstyrt med trinnløs regulering. En trinnløs regulering ville gi mykere gange samt at bruk vil oppleves mye stillere. Og nettopp støy er jo ofte benyttet som kritikk mot disse "juksevispene". Regulering trenger ikke fordyre produktet med mange 100 lappene, jeg tror dette vil komme parallellt med at alle nye twin-installasjoner kommer med uavhengige drev, slurefunksjon i gearboks og joystick. (Da blir behoved for juksevispene betydelig svekket - spesielt pga. slurefunksjonen).

Link to post
..........

En ting jeg aldri har skjønt er hvorfor slike el. motorer kun er av eller på, og ikke utstyrt med trinnløs regulering. En trinnløs regulering ville gi mykere gange samt at bruk vil oppleves mye stillere. Og nettopp støy er jo ofte benyttet som kritikk mot disse "juksevispene". Regulering trenger ikke fordyre produktet med mange 100 lappene, ...........

 

Sleipners nye verdensnyhet som muliggjør turtalls regulering på thrusterne. Med mulighet for ettermontering!

 

Men hva vil en ettermontering koste tro??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
............... men hva med to stk. aksling og ror? Er det mye hjelp å få av det?

 

Ja!

Jeg har to strake akslinger med kontraroterende propeller.

Ved å kombinere forover/akterover får jeg skuta til å vri på hekken i den ene eller andre retningen. Kombineres dette med baugthrusteren så får jeg båten til å bevege seg sideveis, i den ene eller andre retningen.

 

Min baugthruster har absolutt sin funksjon om jeg opplever plutselige endringer i vind eller strøm som påvirker sideveis i trange havner.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Sleipners nye verdensnyhet som muliggjør turtalls regulering på thrusterne.

En god start, men etter hva jeg forstår så man ved bruk av fjernkontrollen først velge om man ønsker f.eks. 50 eller 75 prosent kraft før man bruker kontrollen. Skulle du ønske å endre på det må du tilbake til førerposisjonen og sette den opp på nytt.

 

Burde vel være mulig å konstruere en fjernkontroll som regulerte trusteren etter hvor hardt du trykket.

 

PS! Håper jeg har misforstått

mvh Knut Erik

Link to post
Burde vel være mulig å konstruere en fjernkontroll som regulerte trusteren etter hvor hardt du trykket.

Kommer vel snart, litt av poenget med slik styring må jo være at thrusteren kan gå kontinuerlig på lav hastighet. Er det mulig å kjøre en hydraulisk thruster ved hjelp av kraftuttaket på motoren?

Link to post
Det må vel være helt bortkastet med to motorer gjør jo båten akkurat som du vill. Tenk på hvor mye annet flott du kan kjøpe til båten for prisen av en baugpropeller. Men klart har en for mye tommeltotter samt vegring mort og lære og kjøre båt er jo baugpropeller eller bobil alternativer en kan vurdere.

:nonod:

Når trådstater spør etter fordeler/nødvendighet av slikt utstyr så burde du klare å enten svare fornuftig eller ikke svare i det hele tatt...

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
hva er din verden om de ikke er først i verden med dette?

Variabel hastighet baugthruster kan knapt kalles en nyhet.

 

å kjøre en hydraulisk thruster ved hjelp av kraftuttaket på motoren?

Det er det vanligste. Clutchbar pumpe på PTO.

Sammen med vripropell er det fenomenalt da du kan kjøre opp turtallet på motoren.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...