Marida Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Baygpropellen vår fungerte ikke første året. Tenkte da at jeg ikke trengte det siden det sitter 2 motorer der. Der tok jeg feil. Utrolig deilig å kunne flytte hele greie rett sideleng i trange havner. Kjøp baugpropell, men ikke for liten Du bør ha en SP80. Finnes ingeting som er mer irriterende enn en som er for liten. Sitér dette innlegget Link to post
Mahogany Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Det er klart at baugpropell er ekstrahjelp under svært vanskelige forhold. Sikkerhet går foran alt!!! Men det er deilig å slippe å høre hylinga fra en baugpropell mens du snurrer rundt din egen akse. Og mye mer elegant! Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Hmm, grisebonden Haaby fra Rakkestad kommer til å bli skuffet over all negativ omtale av baugpropell nå som han skal i gang å montere Sitér dette innlegget Link to post
SRC31 Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 (redigert) Jeg har noen sesonger i en Storebro 31 nå, og må vel si at baugpropell er noe av det som står nederst på lista, om i det hele tatt. Manuvrering av båten går veldig greit uten, er liten avdrift, og med litt ror og propell bruk går båten dit du vil, bare ta det pent og rolig, ikke kjør så hardt på motorene. Redigert 15.Mars.2010 av SRC31 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Hei Jeg har 2 motorer med drev, funker greitt uten baugpropell. Det eneste tilfellet der jeg savner den er når jeg skal bakke inn i trange båser i havnen, er det litt sidevind da har man problem. Jeg kommer nok til å installere etter hvert men ingen prioritet. Sitér dette innlegget Link to post
Fanta Svart 15.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 (redigert) Takk for noen gode svar. Som noen har poengtert, var jeg ute etter råd vedrørende fordeler/nødvendighet av baugpropell når det er dobbeltinstalasjon. Ikke så interessant om jeg heller burde kjøpe campingvogn eller bobil dersom jeg ikke kan klare meg uten.... Har tidligere hatt flere båter, den siste på 30 fot med baugpropell, men kun med en maskin. Hadde naturlig nok svært god nytte av baugtrusteren da, men ser jo ved de få turene vi hadde i fjor at det er vesentlig lettere med to maskiner. Det var imildertid erfaringer, som nevnt av noen, med sidevind, trange havner osv jeg ønsket å høre erfaringer om. Til SRC 31 - da har vi lik båt. Redigert 15.Mars.2010 av Fanta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Du vil få flere svar. Mange lyder "unødvendig", "tullete", "juksevisp" osv. Uansett vil ikke 2 stk. store maskiner (uten slurefunksjon) gi samme manøvrerbarhet som man får ved bruk av baug og hekktrøstere. En lite pådrag med en D6 maskin vil fort flytte båten en halvmeter til siden, - og det kan være for mye i visse situasjoner - som allerede nevnt. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Som noen har poengtert, var jeg ute etter råd vedrørende fordeler/nødvendighet av baugpropell når det er dobbeltinstalasjon. Ikke så interessant om jeg heller burde kjøpe campingvogn eller bobil dersom jeg ikke kan klare meg uten.... Dette er bare slike dustete komentarer som en må vende seg til her inne Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Iallefall når det diskuteres baugpropell Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 (redigert) jeg har kjørt båter fra 60 til 350 fot til og fra kai med 2 skruer. Den minste var en drøm å kjøre selv om baugpropellen var ute av drift. Når man kommer opp i størrelse er baugen nesten et must for å klare å følge etter med baugen selv om du "vrir" med skruene og splitter ror. Men på en 30-40 fots båt med 2 fremdriftslinjer vil jeg si det er "ekstrautstyr" med baugpropell.. Jeg presiserer at de båtene jeg har jobbet/jobber på har vridbare propeller, noe som gjør manøvrerbarheten mye mye bedre enn ved omkastbare anlegg. Redigert 15.Mars.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Nå er det vel det trådstarter vurderer - om han skal skaffe seg "eksrautstyret" baugpropell... Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 og poenget er? Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Har selv to motorer og syntes det er greit å komme ut /inn av båsen og havner,men blåser det er det ikke så morro .Men om du skal føle deg trygg i trange havner ,med sidevind osv .Så er trøster helt kanon å ha ,så det er liten tvil syntes jeg om det er noe vits eller ikke.Jeg monterer detr så fort det passer sånn ,om det blir iår eller ikke veit jeg lite om nå.Men vil gjerne ha,jeg tør å innrømme det Er endel som har slengt litt med leppa her inne,å kommet med bøyd hue seinere med nymontert trøster.Men 100 unskyldningerså klart ,men som sagt.Skal du føle deg 100% trygg ,så er saken grei syntes jeg.Sett inn en ,men husk å sett inn stor nok . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
edo Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Jeg har en 36 foter med 2x220hk, denne gir mye bevegelse bare ved å sette drevet i gir. Ved vind i siden på båten eller kraftig strøm er bautruster et must på denne båten. Min båt er ikke satt opp med kontra roterende propeller, det gjør at den svinger veldig bra mot BB når jeg kjører motorene mot hverandre, men den svinger dårliger når jeg gjør det samme mot SB, båten beveger seg også litt fremover når motoren kjøres motsatt. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Lars Hansen Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Jeg har hatt en Viking 31 i flere år. Den hadde 2 motorer og drev, ingen baugpropell. Det å manøvrere i havner osv når det ikke blåser, var ikke noe problem. Problemene oppstår når det er sidevind, og vinden får godt grep pga stort vindfang i båten. Med planende grunt skrog, klarer ikke motorene å snu båten hvis det blåser mer enn en lett bris... Du klarer heller ikke å stoppe en sidebevegelse på båten med motorene, du klarer kun å forhindre at båten roterer. De som sier noe annet, vet nok ikke hva de snakker om... Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 og poenget er? At han ønsker råd , ikke historier om hvor store båter du har kjørt. Det imponerer ikke så veldig mange tror jeg. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
TrondT Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Basert på de fornuftige innleggene her så synes det som at (litt avhengig av type fremdriftslinjer og skrog) så er baugpropell (og kanskje også en i andre enden) et hjelpemiddel som helt klart letter manøvrering under ugunstige forhold. Dermed er vel egentlig saken klar, føler man at dette kan øke bruk og bruksglede så er det bare å få det montert. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Bitteliten Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Variabel hastighet baugthruster kan knapt kalles en nyhet. Nei - ikke på hydrauliske. Men det er ganske få fritidsbåter av normal størrelse som har hydrauliske thrustere. Nyheten her er variabel hastighet på eletriske thrustere. Stor eller liten verden - de er nå først ute med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Wesmar Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Jeg hadde ikke baugpropell på den gode gamle Cornichen vi hadde, den hadde 2 akslinger og ror. Enkel og grei å handtere etter litt trening, bruk av spring og solid fendring i baugen. Men jeg må si det ble en helt ny verden når jeg fikk Skorgenesen med 2 akslinger, ror og baugpropell ja Ikke ofte jeg bruker den, siden jeg er vant til å ikke ha, men når det blåser er den gull verd og jeg slipper å holde på med spring og masse fendring Løp og kjøp, men som sagt tidligere her, kjøp en som er stor nok Sitér dette innlegget Link to post
All Smiles Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Monter du bauproppel,den kommer sikkert til nytte,monterte selv inn SP 100.Har ikke fått prövd den enda men den kommer sikkert til og fungere og underlette ved fortöyning. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 At han ønsker råd , ikke historier om hvor store båter du har kjørt. Det imponerer ikke så veldig mange tror jeg. Og råd fikk han da. Jeg ser nødvendigheten av thruster på store båter, mens på mindre båter er det kjekt å ha. Det var mitt råd. Ser jo at du er en som kun er ute etter å slenge med leppa og bruker den minste mulighet til det. Så trivelig da:) Sitér dette innlegget Link to post
solkongen Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Er det nyttig med baugpropell på båter ned mot 22-23 fot ? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Det er jo alltid nyttig til sitt bruk i gitte situasjoner. Spørsmålet er om det er verdt jobben/pengene i forhold til nytteverdien når båten er så liten. Men det er jo gøy da, det skjønner jeg:) Sitér dette innlegget Link to post
Lego Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Heisann! Nå tok jeg meg ikke tid til å lese hele tråden, skal gjøre det i kveld. Jeg er også intressert i synspunkter! MEN, jeg har to motorer på 275hk hver, fast aksling. Båten er 42 fot, høy flybridge og godt med vindfang. Vi er en familie på 5, med barn på 2, 4 og 6 år. Disse er aktive og intressert i hva som skjer når vi er i båten. Dette medfører at jeg stort sett operer båten alene, med begrenset hjelp fra "matrosene". Jeg installerte baugpropell på 8 hk, og har aldri angret. Ved litt vind fra kai, kan det selv med 2 motorer/propellere være tricky å få komt inntil. Og med baugpropell, blir dette enklere. Om dette er en "pysevisp" får andre avgjøre, jeg ser ikke på meg som noen pyse, vant til og i båt. Dette er ett veldig hendig hjelpemiddel som jeg ikke ville vært foruten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.