2nd Trikker'n Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Litt typisk dette her. Ekte sjøfolk trenger ikke bautrøster, i hvertfall ikke med to motorer - akkurat som at ekte sjøfolk ikke sier draft. Jeg utfordrer dem til å få båten til å gå sideveis uten trøster. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 (redigert) Er det nyttig med baugpropell på båter ned mot 22-23 fot ? Jeg havde ikke bovpropel i min Aquador 23 HT. Savnede det ALDRIG. Men da havde jeg også drev. Men fra 30 fod og opad ville jeg have bovpropel. Jeg har hidtil aldrig ejet en båd med dobbeltinstallation, men jeg håber at komme til det snart, så jeg ved selvsyn kan finde mit svar på dette interessante spørgsmål! Andy Redigert 16.Mars.2010 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Wesmar Kjenner du til Wesmar thrusterene utover linken? Min erfaring er at Control Master Inc har stive priser. Ser at Wesmar oppgir 24/48V spenning på de, hva med 12? Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Har to maskiner og hekkagregat er likevel veldig fornøyd med å ha baugpropell. Bruker den så godt som hver gang når jeg bakker inn i båsen på båtlassen min. Det er ofte sidevind fra den ene eller den andre siden. Bruker da den ene eller den andre motoren når jeg bakker avhengig av vindretning, i tillegg bruker jeg baugpropellen for å holde baugen opp mot vind....... Hadde nok sliti mer med den manuvreringen uten hjelpen i fronten. Med baugpropell har en også muligheten til å gå sideveis når mann har nok trening...... Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Er det nyttig med baugpropell på båter ned mot 22-23 fot ? På Skilsø'en (25 fot) hadde jeg det ikke, og jeg må si at jeg savnet det ganske så mye av og til. Til og fra kai med sidevind, greit vindfang og begrenset dybde var det mer enn en gang jeg skulle ønske jeg hadde sorten. Båtplassen vår er ofte plaget med en litt lei sidevind og det var ikke alltid like lett å treffe båsen på en fornuftig måte da. Det er derfor bestemt at vår neste båt skal ha baugpropell uavhengig av (størrelse), motorisering og type båt. Dette for å holde stressnivået lavest mulig i de litt kjipe situasjonene som innimellom oppstår når man skal manøvrere i trange områder. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Mulligan Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Kjenner du til Wesmar thrusterene Ikke noe mer enn at jeg vet at det finnes Wesmar thrustere og at de har variabel hastighet. Det lages også en rim-drive thruster i Nedeland med variabel hastighet, uten at jeg vet noe om størrelser og pris. Det er også flere uten at jeg husker noen navn, så Sleipner har nok ikke kommet med noen verdensnyhet. Og selvsagt får du thrustere fra Rolls-Royce og Brunvoll her i Norge med elektrisk drift og variabel hastighet. Men da snakker vi om digre bælverk. Dette er jo ikke akkurat rocket science. Slike PWM controllere sitter jo i alt fra varmeapparatet i bilen, oppladbare driller, pallestablere og golfbiler. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 (redigert) Dette er jo ikke akkurat rocket science. Slike PWM controllere sitter jo i alt fra varmeapparatet i bilen, oppladbare driller, pallestablere og golfbiler. Ja noe nyvinning er det ikke, elektriske trucker og andre biler du nevner har brukt det i årevis. Men de fleste av de bruker også høyere spenning enn 12V så jeg har en mistanke at det er dyrt å lage når man skal regulere mye strøm. Det kan jo tenkes at man først hever spenningen før den reguleres. Mange autopiloter kan styre slike baugthrustere, men da nytter det ikke med av/på kjøring slik vi er vant med. Jeg har vurdert baugvisp flere ganger men det har aldri blitt prioritert, men hvis det kommer en bra løsning som kan reguleres trinnløst og kontinuerlig kan det vurderes. Redigert 16.Mars.2010 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Jeg så en seilbåt i Cape Town som hadde drop-down azimuth med trinnløs hastighet. Fant ikke ut fabrikatet, men kan være australsk siden den hadde australsk flagg. Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Har ikke hatt thruster på båten de første 10 årene. Klarte å mestre båten på 37fot alene med en motor, men måtte begrense litt hvor jeg kunne legge til. Laget et hekkthrøster som er koblet opp mot aggregatet. Ulempen med det er støyen aggregatet avgir. Monterte siden et hydraulisk baugthruster som drives av hovedmotor. Dette kan ikke høres når det er i bruk og det kan regulere turtallet uavhengig av motorturtall. Er meget godt fornøyd med dette. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Frøken Fryd Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Monterte siden et hydraulisk baugthruster som drives av hovedmotor. Kan du fortelle litt mer om denne? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Det er jo temmelig utbredt med hydrauliske trøstere som drives av hovedmotor eller hydraulikkpumpe på generatoren. Sleipner leverer jo dette i bøtter og spann over hele verden. Sitér dette innlegget Link to post
SRC31 Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Fanta, Ja da har vi lik båt, og det er fantastiske båter. Ang. Baugpropel, jeg ser jo fra inlaggene her at det er anbefalt, men må si at på de 4 sesongene jeg har brukt båten ikke har savnet det så mye at det er verdt kostnaden og jobben med å sette inn dette, men kan ikke riktig sammenlikne manuvrering på denne med en båt med dobbelt innstallasjon og drev, dette er en kosr båt til å ha dobble aksler, og er det litt kinkig og komme ut, bakker jeg alltid, akterover har man meget god kontroll over båten. Jeg anbefaler deg å ta en sesong med båten først, før du gjør denne investeringen, jeg tror faktisk heller ikke jeg har sett en Storebro 31 med BT heller, disse har jo vert brukt i gode 35 år nå, så savnet er vel ikke så stort. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Jeg har stort vind-fang og to motorer. Når det virkelig blåser er det kun to motorer som hjelper. Så når det er mye vind beveger jeg meg ikke inn på mer kompliserte områder enn det jeg kan håndtere med motorene. Og når jeg har blitt vant til båten er det omtrent det samme som hvor jeg går med baugpropellen - men det var litt tilvenningstid. Men det er jo moro med baugpropell til presisjonsmanøvrigering på godværsdager. Har lurt litt på de artiklene om hva man kan gjøre for å få propellen til å levere litt ekstra - dette med batteri foran og gjøre ting med blader og tunellåpning. Kanskje jeg ville opplevd det annerledes da. Sitér dette innlegget Link to post
Fanta Svart 16.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Takk for opplysninger om samsvarende båt SRC31. Jeg hadde uansett tenkt til å ha en 12-dagers tur i mai før båten tas på land, slik at jeg får prøvd behovet før eventuelle investering. Ser imidlertid at det kan være fornuftig å prøve en hel sesong først. Så det blir nok antagelig løsningen dersom turen i mai ikke medfører store traumer som kunne vært unngått med propell i baugen. Nå om dagen er det produksjon av nye dørk -og skottplater i cocpit som foregår, så det er nok å bruke penger på likevel.... Det er jo som det sies: det å ha båt er ikke nødvendigvis den raskeste måten å bli fattig på, men det er den sikreste. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Sleipners nye verdensnyhet som muliggjør turtalls regulering på thrusterne. Med mulighet for ettermontering! Men hva vil en ettermontering koste tro?? Bjørn Snakked med Arne Kai Skauen hos Sleipner som kunne opplyse en pris på ca . 17000,- . Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Phuu!!! Til den prisen vil nok de fleste drite i en evt. ettermontering og bare akseptere tingenes tilstand!! For, behovet er ikke sååååå stort og thrusteren bråker da ikke sååå mye !!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
-morten- Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 dette har jo vært diskutert mange ganger.. på de gamle MTB`ene var det ikke noe baugpropell men det var skjelden problemer å legge til.. selfølgelig var det kraftresursser da hver motor hadde 3600hk men vridning kunne ikke gjøres fordi da hadde hekken revnet.. Jeg klarte i hvertfall å legge til kai på første forsøk og kjente ikke noe savn av thruster.. nå skal det jo sies at det var lite strøm/vind da.. på en lett lystbåt med stror vindfang i forhold til vekta kan det jo bli et problem.. men en kan vel kjøre vridning på småmotorer uten at det er noe problem.. men for all del de som vil ha både i pose og sekk må gjerne ha det for meg Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Frøken Fryd Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Mtbene driftet ikke så mye med baugen. Vi hadde øvelse i Kristiansund der vi skulle gå til kai med en motor. Det var en flau opplevelse for de stakkars meninge på dekk... Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Hvilken MTB seilte du? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.