Jump to content

Poeng med baugpropell når det er 2 motorer?


Fanta

Recommended Posts

Er det nyttig med baugpropell på båter ned mot 22-23 fot ?

 

 

Jeg havde ikke bovpropel i min Aquador 23 HT. Savnede det ALDRIG. Men da havde jeg også drev. Men fra 30 fod og opad ville jeg have bovpropel. Jeg har hidtil aldrig ejet en båd med dobbeltinstallation, men jeg håber at komme til det snart, så jeg ved selvsyn kan finde mit svar på dette interessante spørgsmål!

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post

Har to maskiner og hekkagregat er likevel veldig fornøyd med å ha baugpropell. Bruker den så godt som hver gang når jeg bakker inn i båsen på båtlassen min. Det er ofte sidevind fra den ene eller den andre siden. Bruker da den ene eller den andre motoren når jeg bakker avhengig av vindretning, i tillegg bruker jeg baugpropellen for å holde baugen opp mot vind....... Hadde nok sliti mer med den manuvreringen uten hjelpen i fronten. Med baugpropell har en også muligheten til å gå sideveis når mann har nok trening......

Link to post
Er det nyttig med baugpropell på båter ned mot 22-23 fot ?

På Skilsø'en (25 fot) hadde jeg det ikke, og jeg må si at jeg savnet det ganske så mye av og til.

Til og fra kai med sidevind, greit vindfang og begrenset dybde var det mer enn en gang jeg skulle ønske jeg hadde sorten.

Båtplassen vår er ofte plaget med en litt lei sidevind og det var ikke alltid like lett å treffe båsen på en fornuftig måte da.

 

Det er derfor bestemt at vår neste båt skal ha baugpropell uavhengig av (størrelse), motorisering og type båt. Dette for å holde stressnivået lavest mulig i de litt kjipe situasjonene som innimellom oppstår når man skal manøvrere i trange områder.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Kjenner du til Wesmar thrusterene

 

Ikke noe mer enn at jeg vet at det finnes Wesmar thrustere og at de har variabel hastighet.

Det lages også en rim-drive thruster i Nedeland med variabel hastighet, uten at jeg vet noe om størrelser og pris.

Det er også flere uten at jeg husker noen navn, så Sleipner har nok ikke kommet med noen verdensnyhet.

Og selvsagt får du thrustere fra Rolls-Royce og Brunvoll her i Norge med elektrisk drift og variabel hastighet. Men da snakker vi om digre bælverk.

Dette er jo ikke akkurat rocket science. Slike PWM controllere sitter jo i alt fra varmeapparatet i bilen, oppladbare driller, pallestablere og golfbiler.

Link to post
Dette er jo ikke akkurat rocket science. Slike PWM controllere sitter jo i alt fra varmeapparatet i bilen, oppladbare driller, pallestablere og golfbiler.

Ja noe nyvinning er det ikke, elektriske trucker og andre biler du nevner har brukt det i årevis. Men de fleste av de bruker også høyere spenning enn 12V så jeg har en mistanke at det er dyrt å lage når man skal regulere mye strøm. Det kan jo tenkes at man først hever spenningen før den reguleres. Mange autopiloter kan styre slike baugthrustere, men da nytter det ikke med av/på kjøring slik vi er vant med.

 

Jeg har vurdert baugvisp flere ganger men det har aldri blitt prioritert, men hvis det kommer en bra løsning som kan reguleres trinnløst og kontinuerlig kan det vurderes.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post

Har ikke hatt thruster på båten de første 10 årene. Klarte å mestre båten på 37fot alene med en motor, men måtte begrense litt hvor jeg kunne legge til. Laget et hekkthrøster som er koblet opp mot aggregatet. Ulempen med det er støyen aggregatet avgir.

Monterte siden et hydraulisk baugthruster som drives av hovedmotor. Dette kan ikke høres når det er i bruk og det kan regulere turtallet uavhengig av motorturtall. Er meget godt fornøyd med dette.

Link to post

Fanta, Ja da har vi lik båt, og det er fantastiske båter.

Ang. Baugpropel, jeg ser jo fra inlaggene her at det er anbefalt, men må si at på de 4 sesongene jeg har brukt båten ikke har savnet det så mye at det er verdt kostnaden og jobben med å sette inn dette, men kan ikke riktig sammenlikne manuvrering på denne med en båt med dobbelt innstallasjon og drev, dette er en kosr båt til å ha dobble aksler, og er det litt kinkig og komme ut, bakker jeg alltid, akterover har man meget god kontroll over båten.

Jeg anbefaler deg å ta en sesong med båten først, før du gjør denne investeringen, jeg tror faktisk heller ikke jeg har sett en Storebro 31 med BT heller, disse har jo vert brukt i gode 35 år nå, så savnet er vel ikke så stort.

Link to post

Jeg har stort vind-fang og to motorer. Når det virkelig blåser er det kun to motorer som hjelper. Så når det er mye vind beveger jeg meg ikke inn på mer kompliserte områder enn det jeg kan håndtere med motorene. Og når jeg har blitt vant til båten er det omtrent det samme som hvor jeg går med baugpropellen - men det var litt tilvenningstid. Men det er jo moro med baugpropell til presisjonsmanøvrigering på godværsdager. Har lurt litt på de artiklene om hva man kan gjøre for å få propellen til å levere litt ekstra - dette med batteri foran og gjøre ting med blader og tunellåpning. Kanskje jeg ville opplevd det annerledes da.

Link to post

Takk for opplysninger om samsvarende båt SRC31. Jeg hadde uansett tenkt til å ha en 12-dagers tur i mai før båten tas på land, slik at jeg får prøvd behovet før eventuelle investering. Ser imidlertid at det kan være fornuftig å prøve en hel sesong først. Så det blir nok antagelig løsningen dersom turen i mai ikke medfører store traumer som kunne vært unngått med propell i baugen.

 

Nå om dagen er det produksjon av nye dørk -og skottplater i cocpit som foregår, så det er nok å bruke penger på likevel.... Det er jo som det sies: det å ha båt er ikke nødvendigvis den raskeste måten å bli fattig på, men det er den sikreste. :flag:

Link to post

dette har jo vært diskutert mange ganger.. på de gamle MTB`ene var det ikke noe baugpropell men det var skjelden problemer å legge til.. selfølgelig var det kraftresursser da hver motor hadde 3600hk men vridning kunne ikke gjøres fordi da hadde hekken revnet.. Jeg klarte i hvertfall å legge til kai på første forsøk og kjente ikke noe savn av thruster.. nå skal det jo sies at det var lite strøm/vind da..

 

på en lett lystbåt med stror vindfang i forhold til vekta kan det jo bli et problem.. men en kan vel kjøre vridning på småmotorer uten at det er noe problem..

 

men for all del de som vil ha både i pose og sekk må gjerne ha det for meg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...