Jump to content

Kvifor " buler " slange mellom pakkboks og hylse?

ut mot havet

Recommended Posts

Jeg ville ha fått båten på land og skiftet slangen umiddelbart! Når den buler sånn tyder det på at armeringen i slangen er ødelagt, og slangen kan sprekke når som helst. Og da får du mengder med vann inn i båten, er du ikke til stede når det skjer går den garantert ned! Hvis slangen viser seg å være full av grease så har forrige eier vært alt for ivrig med smøringen, og fylt opp slange og hylse slik at vannet ikke kommer til for å kjøle. I så fall må hele hylsa rengjøres før montering.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Ja det ser skummelt ut, eg har ikkje pressa i fett på lenge

Du skal aldri presse inn fett, kun "ta inn slakken" på smørekoppen en gang i blant. Selv smører jeg kanskje 3-4 ganger i året, og det har holdt hos meg. En slik pakkboks skal dryppe et par-tre dråper i minuttet under drift, hvis den ikke gjør det er den for stram og kan gå varm. Jeg mistenker som sagt at hylsa de er presset full av grease, dette å i så fall fjernes.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

3-4 ganger i året? det var oppklarande, trudde at ein skulle trekke til etter kvar tur og kansje litt inn i mellom, ja ein lærer så lenge ein lever. Bestiller slipplass omgåande. Har ikkje merka noko varmgang.

Når eg skal skifte slange må eg vel ut med aksling og av med ror for å få ut aksling, det er vel ikkje andre måtar å gjere det på.

Bare du får akslingen såpass langt bakover at du får girflensen av så er det langt nok. På mange båter går det greit uten å fjerne roret. Det høres jo ut til at du har fylt mye grease i pakkboksen så det kan nok være greit å renske opp hele hylsen og da må akslingen helt ut uansett.

Om du har pakkboks med talgpakning (med stor mutter i forkant av pakkboksen) skal der smøres litt jevnlig (en gang i timen på gamle semidieselanlegg, en gang i uken eller noe slik på mer moderne talg-pakkbokser) men alle andre typer pakkbokser (med simmerringer eller varianter av det) skal kun smøres veldig beskjedent, en gang eller 2 i året.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Selv smører jeg kanskje 3-4 ganger i året, og det har holdt hos meg. En slik pakkboks skal dryppe et par-tre dråper i minuttet under drift, hvis den ikke gjør det er den for stram og kan gå varm

Hei.

Fikk samme rådet fra West Mekan (som leverer pakkbokser) om at 3 - 4 ganger er mer enn nok. Og når en har presset inn fett, skrur en koppen en kvart omdreining tilbake. Dette for at det ikke skal være unødvendig press på simmeringene (dersom en har pakkboks med simmeringer). At det skal dryppe vann, gjelder vel kun dersom pakkboksen har talgpakning. Med simmeringer skal det ikke dryppe i det hele tatt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...