ut mot havet Startet 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2010 (redigert) Det ser ikkje bra ut, slangen mellom pakkboks og hylsa buler ut, er den full av fett? begynne å lure på det. Har ikkje pressa i fett på lenge, den såg slik ut då eg kjøpte båten. Er det farleg å bruke båten med ein slange som buler på denne måten? Redigert 15.Mars.2010 av ut mot havet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Virker som om slangen har svellet pga fett kanskje? Ikke pga at det er tett der, men kanskje pga en reaksjon mellom fett og gummien i slangen. Skal ikke være slik Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
index Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Jeg ville ha fått båten på land og skiftet slangen umiddelbart! Når den buler sånn tyder det på at armeringen i slangen er ødelagt, og slangen kan sprekke når som helst. Og da får du mengder med vann inn i båten, er du ikke til stede når det skjer går den garantert ned! Hvis slangen viser seg å være full av grease så har forrige eier vært alt for ivrig med smøringen, og fylt opp slange og hylse slik at vannet ikke kommer til for å kjøle. I så fall må hele hylsa rengjøres før montering. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ut mot havet Svart 15.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Ja det ser skummelt ut, eg har ikkje pressa i fett på lenge men likevel er det ingen drypping frå pakkboks. Eg ser det finnast oljesmurte pakkbokser, er dei betre? ein eliminerer risikoen med å fylle for mykje fett. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Søker du på 'pakkboks' her på forumet, vil du sikker få masse infomasjon. Selv bruker jeg Volvo sin løsning. Uansett hva du velger, skjekk at det ikke er spor og hakk i akslingen din der den nye tetningen skal ligge an. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 (redigert) Ja det ser skummelt ut, eg har ikkje pressa i fett på lenge Du skal aldri presse inn fett, kun "ta inn slakken" på smørekoppen en gang i blant. Selv smører jeg kanskje 3-4 ganger i året, og det har holdt hos meg. En slik pakkboks skal dryppe et par-tre dråper i minuttet under drift, hvis den ikke gjør det er den for stram og kan gå varm. Jeg mistenker som sagt at hylsa de er presset full av grease, dette å i så fall fjernes. Redigert 15.Mars.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ut mot havet Svart 15.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 3-4 ganger i året? det var oppklarande, trudde at ein skulle trekke til etter kvar tur og kansje litt inn i mellom, ja ein lærer så lenge ein lever. Bestiller slipplass omgåande. Har ikkje merka noko varmgang. Når eg skal skifte slange må eg vel ut med aksling og av med ror for å få ut aksling, det er vel ikkje andre måtar å gjere det på. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Bare du får akslingen såpass langt bakover at du får girflensen av så er det langt nok. På mange båter går det greit uten å fjerne roret. Det høres jo ut til at du har fylt mye grease i pakkboksen så det kan nok være greit å renske opp hele hylsen og da må akslingen helt ut uansett. Om du har pakkboks med talgpakning (med stor mutter i forkant av pakkboksen) skal der smøres litt jevnlig (en gang i timen på gamle semidieselanlegg, en gang i uken eller noe slik på mer moderne talg-pakkbokser) men alle andre typer pakkbokser (med simmerringer eller varianter av det) skal kun smøres veldig beskjedent, en gang eller 2 i året. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Lars H. Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Selv smører jeg kanskje 3-4 ganger i året, og det har holdt hos meg. En slik pakkboks skal dryppe et par-tre dråper i minuttet under drift, hvis den ikke gjør det er den for stram og kan gå varm Hei. Fikk samme rådet fra West Mekan (som leverer pakkbokser) om at 3 - 4 ganger er mer enn nok. Og når en har presset inn fett, skrur en koppen en kvart omdreining tilbake. Dette for at det ikke skal være unødvendig press på simmeringene (dersom en har pakkboks med simmeringer). At det skal dryppe vann, gjelder vel kun dersom pakkboksen har talgpakning. Med simmeringer skal det ikke dryppe i det hele tatt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ut mot havet Svart 15.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Takk for veldig gode oppklarande svar, må få båten på land fortast råd. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Jeg hadde også en tråd om emnet en gang: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=28650 Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 15.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 jo-no, ser frå linken din at det er samme problemet eg har, det er samme "bulen" på slangen. Men eg lurer på ( har lite greie på dette) du seier at du skifta simmerringer og cutlesslager, kor sitte cutlesslageret og er det enkelt å få tak i simmerringer og lager? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 (redigert) Sjekk DENNE tråden. Mye å lese, men nyttig om du skal bytte cutlesslager RSL Redigert 15.Mars.2010 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.