Jump to content

Hvordan vil vi brukere ha Horten gjestehavn?

ter-av

Recommended Posts

hg2.jpg

Horten kommune og havnevesenet er i ferd med å utrede oppgradert gjestehavn i Horten. Nylig ble det holdt et seminar med inviterte interessenter. Her er linken til referat i lokalavisen:

http://www.gjengangeren.no/nyheter/vellykk...havna-1.4843844

Jeg har spurt havnevesenet om det er foretatt noen brukerundersøkelse, men det er det ikke. Her er litt av det hyggelige svaret jeg fikk:

"Vi hadde invitert inn mange til dette seminaret, bl.a. Jan Syvertsen fra Kongelig Norsk Båtforbund - han ivaretar båtfolket på en glimrende måte og har kommet med innspill både før, under og etter seminaret.

Vi har ikke foretatt brukerundersøkelser utover dette, men er selvsagt åpne for innspill fra alle som har meninger om havna vår. Vi er nå i en reguleringsprosess for hele området, og deretter vil vi komme i gang med prosjekteringen av gjestehavna - oppgradering for å videreutvikle og bedre løsningene sommer som vinter."

Jeg er sikker på at Syvertsen i KNB har lagt inn gode innspill. Men jeg vet også at mange i forumet, som meg, er veldig glad i Horten gjestehavn og bruker den mye. Så hvorfor ikke gjøre som vi blir invitert til? La oss bruke denne tråden til idedugnad, så gir vi en link til havnevesenet etter en stund. Slik kan vi brukerne bli hørt direkte. Også fint om Syvertsen kan legge inn noen av sine tanker her.

Her er en tidlig skisse av en mulig løsning for havna, med en ny ytre molo med diesel/bensinfylling, avfalls/septikhåndtering, flere gjesteplasser i hele det indre bassenget mm.

hg4.jpg

Så altså: Hva savner vi i Horten gjestehavn? Hvordan kan den gjøres bedre for oss brukerne?

Fyr løs :yesnod:

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Alltid trivelig i Horten gjestehavn, men savner også strøm ut på bryggene. Ikke alle som har med seg 50 meter skjøtekabel, og hvis det er regn med ditto utslagning av sikringer, så er det ikke moro. Savner også muligheten for å kjøpe gass. Bunkersstasjonen er også kjip å komme til med 45 for med båt :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Flytebrygger med utriggere er jo svært så behagelig. Selvsagt må det legges ut slik at både motor- og seilbåter kan bruke de, men det er jo ikke noe problem. Landstrøm ut på brygga, med god dimensjonering. Dieselfyllingen bør om mulig flyttes ut av selve gjestehavna.

Med boligbygging så nære ser jeg muligheten for flere konflikter, men det er vel overkommelig.

På kort sikt, for eksempel før årets sesong bør de rydde opp i bøyene sine. De aller fleste ligger alt for langt fra bryggene. Jeg tror det er en medvirkende årsak til at mange med mindre båter legger seg longside

mvh Knut Erik

Nå er ikke jeg flittig bruker av Horten gjestehamn. Men regner med at de justerer bås-størrelsen etter

markedet. Svenske hamner har en tendens til å være tegnet etter ca 30 fotere. Nå har markedet endret seg og folk har fått større båter.

Ellers regner jeg også med at Mulligans tanke blir tatt til etterretning.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Vil tro at det er en naturlig ting å blåse vekk den grunna hvis de først skal fornye og oppgradere havna i så stor grad det kan virke som ? Men jeg synes det forslaget som er lagt ut ser suverent ut !! Kanskje de kunne latt de ytterste vollene overlappe hverandre, bare ? Slik som på nye Fuglevik Marina..

Fordi midt i renna de har tegnet inn som innseiling ligger det ei grunne på 1.6 m.

Ja, jeg har sett seilbåter sette seg fast der, rett ut sør for det som i dag er "honnørbrygga". Mudring får være en av tingene vi melder inn - selv om de sikkert allerede har dette problemet på blokka, får vi tro.

Jeg gjør oppmerksom på at plantegningen er hentet fra et tidlig dokument, det er slett ikke vedtatt at det blir slik. :yesnod:

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Utriggere kan være en fin løsning i gjestehavn, men da må de legges med god avstand, slik at det er plass til inntil tre mindre båter pr. bås. Båter kommer som kjent i mange varianter, fra de smale til de brede. Jeg ser at slik løsning tas i bruk på stadig flere steder, og det ser å gi god plassutnyttelse for en blandet gjestebåtpark.

Her er en tidlig skisse av en mulig løsning for havna, med en ny ytre molo med diesel/bensinfylling, avfalls/septikhåndtering, flere gjesteplasser i hele det indre bassenget mm.

hg4.jpg

Og her er en annen illustrasjon fra Horten havnvevesen over området rundt gjestehavna som havnevesenet nå utarbeider reguleringsforslag for.

hortengjestehavn.jpg

mvh Knut Erik

Utriggere kan være en fin løsning i gjestehavn, men da må de legges med god avstand, slik at det er plass til inntil tre mindre båter pr. bås.

Veldig god ide, og praktisk. Som du sier - ser det flere steder hvor man bygger ut/om havnene, f.eks. Kragerø og Jomfruland. Blir jo også billigere siden det sparer utriggere.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Tønsberggjestehavn har brede båser slik at to eller tre båter kan ligge inne i hver bås. Horten har lagt ut båser mot moloen. Jeg forsøkte i vinter men det ble for trangt. Horten er en fin gjestehavnby og vi ser fram til en ny og moderne havn. Håper Moss kommer med en ny gjestehavn de også.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Fortøyingsbøyer er ypperlig der det er litt plass, men i Horten har det vel vært till problematisk. Båser er jo suverent det enkleste, og dersom en kombinerer litt med doble og enkle båser, går nok de fleste båtstørrelsene inn.

Jeg forsøkte å telle opp litt på bildet, men med så mange (små båser for Saga 27), går nok ikke regnskapet helt i hop. 124 båter i bås, pluss noen kailangs innerst? 14 båter ved siden av hverandre på de lengste bryggene? Så Lange brygger er det vel ikke plass til?

hortenhavn.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er ikke det havna slik den er idag da Lippert?

Bortsett fra bygningene.

Jepp, og det kan jo gi en mulig indikasjon på hvor interessert Havnevesenet er i å gjøre endringer. Har de alternativ plassering til de yrkesfartøyene som i dag bruker havna?

Først og fremst er jo dette et arbeid som skal ende i en reguleringsplan for landområdet rundt gjestehavna. Men jeg håper da de benytter muligheten til å oppgradere gjesthavna. Men det trenger de vel strangt tatt ingen reguleringsplan for å gjøre :)

mvh Knut Erik

Jeg mener å ha lest at Horten gjestehavn, slik den fremstår i dag, ble beregnet til å ta ca. 100 lystbåter, men at den i dag i praksis kan ta imot ca. 80. Årsaken er at den gjennomsnittlige båtstørrelsen har økt de siste årene.

Her er noen områder jeg kunne tenke meg forandret/forbedret:

* Utriggere med båser som kan ta inntil tre mindre båter er nevnt.

* Bedre elanlegg er også nevnt her. I dag er det ikke trukket kabler ut på flytebryggene. Resultatet er et sant kaos av ledninger og skjøtekabler langs bryggene. I tillegg er anlegget underdimensjonert i forhold til dagens elbehov i fritidsbåter. Man bør se i øynene at elbehovet i moderne båter går utover ren batterilading. Lik det eller ei - men mange av dagens båter er nesten å regne som hytter på sjøen, og har større strømbehov enn tidligere.

* Vannslanger bør også trekkes ut på flytebryggene.

* Dieselfylling i gjestehavna kan i dag være en akrobatisk øvelse og krever smidig manøvrering. Det er en god ide, av mange grunner (for eksempel brannsikkerhet), å trekke den ut til en ytre molo.

* Septikkhåndtering. Finnes ikke i havna (ikke i så mange andre heller, dessverre) i dag. Også der en god ide å legge det ut til en ytre molo.

* Brannsikkerhet. Det var mange båtbranner i fjor - skrekken er en brann i en havn der båtene ligger stablet som sild i tønne. Brannvernsoner bør etableres, ekstra slukningsutstyr bør være standard på bryggene.

* Havnevertsskap. Ingen permanent ordning i gjestehavna i dag. Noen er engasjert (sist sommer var det vel turistkontoret) for å sjekke betaling av avgift. Det holder ikke. Havna bør ha ansatte som både sjekker betaling, sikkehet, er behjelpelig for brukerne og som har myndighet til å slå ned på eventuelt bråk.

* Serviceanleg (dusj, toalett, vaskemuligheter). Slett ikke så verst i dag, men bør selvfølgelig rustes opp og tilpasses en modene havn.

* Kiosk/dagligvarer. Finnes i umiddelbar nærhet i dag. Men en liten kiosk/kombinert med det viktigste av enklere matvarer som også er åpen søndag ville være gunstig.

* En moderne og veltilpaset havn vil helt sikkert bety økte havneavgifter. Havna hadde tidligere en avtale med lavere avgift for KNB-medlemmer. men denne funket vel ikke på automaten i fjor? Gjelder den ikke lenger? Havna bør i alle fall ha et tilbud med sesongkort, eller klippekort, for flittige brukere.

* Dersom det ikke bygges en ny ytre molo bør det gjøres noe med steinmoloen som finnes i dag. Den er dekket på toppen med grov grus og mye småstein. Dette blir kastet over brygga og nærliggende båter i uvær.

Andre ting, folkens? :smash:

Har vært noen forslag/tegninger i lokalblekka ,hvilken som er bestemt er jeg ikke sikker på .Men mener det er den tegninga som viser nytt hotel ytterst på brygga der tårnet til ferja er,så var det brygger hele veien .Med langsgående trapper hele veien og båser,den tegninga så flott ut med mye mere plass og nok ei sjappe du kan kose deg i om det frister .

Dette med KNBF kortet tok vi opp i fjor ,da det ikke funka .Fikk vel lite eller intet svar på den saken av turistkontoret,da dem har overtatt daglige driften av havna ettersom jeg forstod.Har vel ikke vært noe særlig sevicevennlig etter at dem kutta ut havnebetjenten (Henning ),dem som har vært etterpå har vært noe ute av vater når det gjelder service vil jeg mene .

Hørte vel av Syvert (KNBF) eller en annen fyr fra toppen i KNFB på pinsetreffet i fjor ,ang KNBF kortet og den rabatten vi fikk der.Den ville dem ha på plass igjen og dem vil ha system igjen i havna ,slik det var da Henning styra der.Eller's forstod jeg det slik at KNBF ikke ville ha det som havn lenger,det er jo idag en KNBF havn.Ser jo dem har flagg i havna osv, så vi får se hva som skjer iår.

Dette som blir nevnt ang rabattkort til flittige brukere ,dette er noe dem bør vurdere sterkt .Slik det er/var på Oscarsborg ,det vil være med på å trekke folk til by'n. Det at prisen gikk opp i fjor var lite sjakktrekk trur jeg,hørte fra mange at det var blitt dyrt i Horten.Det var/er et pris sammarbeid fra Halden å til Helgeroa ,hørte jeg en fra et turistkontor sa.Slik at dem ikke skulle "sloss" om gjestene,men så ikke slik ut i fjor.Da var vi innom Halden og i Stavern + mange plasser mellom der,da var Horten blitt den dyreste gjestehavna vi var i.Det må være et lite igjennom tenkt ,da det er klin nytt i nabobyen Tønsberg og rimeligere der.Kan vel bli nye priser over hele linja denne sommer'n ,men dem fleste jeg kjenner syntes det begynner å bli noe dyrt rundtom i gjestehavner.

Horten da som la på prisen å ikke har gjort en pøkk i havna på mange år ,dem mista endel faste gjester hørte jeg.Det bør rustes opp både her å der i havna og det bør gjøres før sesongen starter,rykta sa det skulle komme nye bøyer.Slike høye svarte ,lik dem på bla Borgen.Men så lite til dem sist sommer ,det bør også gjøres noe med fortøynings ringane/pullerane på bryggene.Da flere røyk tvers av i fjor ,noe som blei lappa på litt her å der men .Jeg som er fra Horten liker meg godt i gjestehavna,da kan vi ha helgen i båten sammtidig som vi kan ta imot besøk fra familienså vi ser dem litt også .Da vi ikke er hjemme i helgene eller's pga båtlivet,så sånn sett er det ok for oss.

Men det MÅ gjøres noe i havna ,slik som å få på plass havnabetjent og noen som kan holde det iorden å ha oversikten i havna.Kan jo være dette blir bedre iår ,om det stemmer at turistkontoret har overtatt den oppgaven.Det vil jo tiden vise,men håper det .Det kan bare gå en vei i havna der mener jeg,å det er oppover.Begynner å bli slitt å vedlikeholde er vel ikke så mye å skryte av ,da dem får inn store summer i året der å ellers i komunen når det gjelder avgifter i havnene.

*Få nye bøyer til det kommer andre planer

*Båser kan også være en løsning ,slik som på Holmsbu med plass til to store eller tre små båter

*Havnebetjent som er tilstede og er brukelig til oppgaven :wink: slik at bla båter ligger riktig

*Få iorden KNBF rabatten ,eller en rabattløsning på "faste" gjester

*Merke med stort skilt med dybder rundt i havna

*Strøm som funker og gjerne ut på flytebryggene,så slipper vi 100m sjøtekabel

Dette er bare noe som bør gjøres nå ,om havna skal forsette å ha rykte på seg for å være en flott gjestehavn.Var vel endel klager i fjor på kaiannlegg å prisjusteringa dem foretok,dumt bare å legge på prisane uten å gjøre noe .Havna begynner å merke at den ikke blei bygd igår ,slik at det er vel et stort behov for å gjøre noen strax tilltak.Så kan hotel å evt nye brygger osv komme når det kommer,for det trur jeg blir en god stund til.Da dem har kosta på så vannvitig mye i Åsgårdstrand ,så trur jeg det drøyer i Horten er jeg redd.

Men det var jo en av dem flottaste gjestehavnene i landet , da det var nytt .Dette bør dem prøve å få til igjen ,ikke bare la det suse å gå å sope inn avgifter.Så da får vi håpe det blir gjort noe iår ,slik at vi kan reise til Horten gjestehavn iår også å kose oss.

Kansje det kunne vært lurt å tipsa turistkontoret om denne tråden,så ser dem jo hva folket mener .Kansje dem kunne få noen tips på veien ,om dem ikke har andre planer som ikke har kommet fram i lokalavisa enda ?

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Det er mange bra forslag i tråden her. Som nokså ferske brukere av Horten Gjestehavn (og alle andre gjestehavner, for den slags skyld) liker vi oss godt i Horten. Veldig passelig avstand fra hjemmehavna i Drammen når vi vil dra litt lenger enn til Holmsbu. Men som flere allerede har nevnt; rydd opp i bøyene og legg opp til bedre strømforhold. Det er uansett mulig å utnytte havnebassenget bedre enn det som er tilfelle i dag.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Har også vært borti ting på bunnen i området der flytebryggene ligger i dag men det er kanskje moringer som det vil bli ryddet opp i? Eller er hele havnen så grunn at utlagte moringer vil utgjøre et problem også i fremtiden for oss med dypgående rundt 2 meter?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...