Jump to content

Hvordan vil vi brukere ha Horten gjestehavn?

ter-av

Recommended Posts

Jeg skriv i innledningen til denne tråden at KNBF ved Jan H.Syvertsen var med på Horten kommunes seminar om havna og at han kom med input der. Syvertsen har meldt meg i dag at han sitter opptatt med forberedelser til båttinget i Trondheim og derfor ikke har tid til å skrive her på forumet akkurat nå. (Havnefogden i Horten skal forøvrig også redegjøre for dette prosjektet under Båttinget som et eksempel på hvordan en kommune kan bidra til å legge forholdene til rette for båtfolket.)

Syvertsen har imidlertid sendt meg innholdet i en epost han sendte havnefogden etter seminaret. Der oppsummerer han litt av KNBFs synspunkter slik:

"· At vi føler oss velkommen i havnen

· Havnekontor og vakttelefon som kan ringes med forespørsel om for eksempel ledige plasser

· Serviceinnstilte havneverter som tar i mot oss og som har oppsyn med havnen og hjelper til med fortøyning hvis nødvendig (mange nye, uerfarne båtførere og noen som seiler alene).

· Gode fortøynings- og manøvreringsmuligheter i havnen

· Hyggelig miljø i havneområdet (boder, marked, spesielt maritime tilbud)

· Unngå partyhavn med festing til langt på natt/ut i morgentimene (NB: Gjelder også på land i havneområdet!)

· Ro, både i båter og på land, etter kl. 23 og vakthold på bryggene med myndighet til å vise bort bråkmakere.

· Et havnetilbud også i Indre Havn vil være av interesse for dem som vil har ro og stillhet, tilgang til museene, Vealøs og til friluftsområdene.

Det er kanskje viktig å merke seg at gjestehavner er mest attraktive når det er dårlig vær. Havnemiljø og aktivitetstilbud på land kan imidlertid friste til anløp selv når det er godt vær."

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Det som, såvidt jeg kan se, ingen til nå har berørt i denne tråden er Horten gjestehavn som vinterhavn.

Normalt er dette er bra vinterhavn i forhold til is (selv om isen lå lenge også her denne vinteren). Mange bruker havna som vinterhavn, både folk som bor ombord og andre som bare vil ha båten sin på vannet.

- Det ideelle hadde selvfølgelig vært å ha et bobleanlegg som kunne startes opp de få gangene det er behov. Kanskje mye forlangt?

- Serviceanlegget bør klargjøres for vinterbruk. Såvidt jeg forstår har havnevesenet ikke vært fremmed for å kunne holde anlegget åpent for de som leier i havna om vinteren, men fordi vann/kloakk idag ikke er vinterisolert har det ikke latt seg gjøre.

Slik så det ut når isen lå i havna i vinter:

panorama2.jpg

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

- Serviceanlegget bør klargjøres for vinterbruk. Såvidt jeg forstår har havnevesenet ikke vært fremmed for å kunne holde anlegget åpent for de som leier i havna om vinteren, men fordi vann/kloakk idag ikke er vinterisolert har det ikke latt seg gjøre.

Drammens gjengen som har liggi i havna i flere vintere nu ,er både elektrikkere -rørleggere og litt til .Dette er folk som driver egene firma i denne bransjen , å som jeg kjenner dem alle sammen som flinke folk.Disse har tilbudt seg til havnevesenet om å vinterisolere servicebygget ,slik at wc og dursjer kan brukes når dem er der i helgene .Å ikke minmst dem som bor der,tilbudet var også at dem skulle koste dette selv og vaske etter vær helg.Detta hadde blitt gratis for HHV og da hadde også HHV spart penger da dem hadde sluppet utgifter og jobben selv. Men neida ,dette ville dem ikke ta imot .Hvorfor dem ikke ville det kan man jo lure på ,da dem slipper ALLE kostnader og vasking vinterhalvåret. Men er vel som resten av Horten ,ikke lett å få til noe her og heller ikke lett å forstå dem som bestemmer i by'n . At det fryser i vannrør osv ,er en dårlig unskyldning .Da både Peppez og Fiskeland har åpent.Peppez ligger jo vegg i vegg og er åpent hele året,men kan jo hende det blir forandringer ettervært . Mærklig er det syntes vi da som bor her ,at dem ikke tar imot en slik dugnad fra båtfolket :headbang:

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

........... stoppe det røret som slipper kloakk rett ut i indre havn der og rydde litt opp i disse bøyene osv så blir det vel bra

Det er vel ikke kloakk i det røret, men overløpsvann (regnvann, smeltevann) fra kumlukkene i bygatene........?

Hvis jeg husker riktig, består flytebryggene av trekonstruksjon med flyteelementer. Det virker stusselig i en såpass stor gjestehavn ifh.til skikkelige betongbrygger, som også kunne tjent som stabiliserende bølgebrytere når vinden står på rett inn i havnen, som den gjorde i det voldsomme uværet forrige sommer. Jeg lå heldigvis i indre havn den natten, men jeg hørte, og så hva som hadde skjedd både på Fyllinga og i gjestehavna. Der hadde det vært vanskelig å holde de lette bryggene på plass.

Med nye betongbrygger slipper man også å flikke på dårlig el-anlegg og tvilsomme kontakter. En havn med denne sentrale beliggenhet, fortjener det beste utstyret. :smash:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Fjerne disse Hbjelkene som ligger langs bunnen slik at seilbåtene med dyp kjøl kommer seg inn,

Det må være første skritt. Jeg har selv lagt til ved høyvann og uten å vite det havnet innenfor en av disse bjelkene, med tilhørende problemer ved avreise neste dag... Så et minstekrav må være å sørge for skikkelig dybde i hele bassenget. Hvis mudring eller sprengning blir for dyrt får de heller fylle på mer vann.

Forøvrig synes jeg at ambisjonene bør tilpasses slik at det blir en akseptabel pris for å ligge der.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

• 8 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...