Seaeagle Startet 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2010 Hei, Kan man hente strøm fra små påhengsmotorer (4-8 hk)? Tenkte på tilkobling av lanterne og ekkolodd, er det vanlig med 12volts utak på slike små motorer? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 jeg tar ut strøm til lanterne fra 9,9 hester Yamaha. Viktig at det monteres en regulator - om ikke vil spenningen øke med turtallet - og det liker aparatene i andre enden dårlig Sitér dette innlegget Link to post
zainka Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 (redigert) På ett generelt grunnlag, nei. Disse små motorene har ingen dynamo eller batteri men genererer spenning til gnist gjennom ett induksjons basert system med magnet på svinghjulet og spole. Den er altså sin egen kraftstasjon, med andre ord, men genererer på ingen måte what so ever nok energi til å drive hverken ekkolodd eller lanterne. Til det trengs en dynamo, eller generator om du vil og helst ett batteri som lades opp for å sikkre stabil spenning og strøm i en periode når motoren ikke går. Det lar seg selvfølgelig gjøre, men tror det må skje på hobbybasis da jeg til nå ikke har sett så veeeeeldig mange slike påhengsmotorer til nå. Ingen faktisk. Lanterne kunne saktens gå an da den ikke er så følsom på spenning, men ekkolodd liker ikke støy og svada uten å ha ett batteri og en filter krets i mellom. Men, en løsning er å ha ett løst 12V/12Ah batteri som du tar med hjem og lader mellom hver tur. Ett lite ekkolodd og en lanterne med LED lys vil kunne leve side om side i mange timer med ett slikt batteri, og batteriet blir heller ikke så stort og tungt at du ikke får det med deg i sekken hjem (beskytt polene GODT!!! så du ungår fyrverkeri i sekken :) ) eller i bilen. Det finnest mange forseglede blybatterier av gel typen til en rimelig peng. Disse kan som regel lades med en vanlig batterilader for bil i løpet av noen få timer. Biltema (som forøvrig ikke har noe med sjøen å gjøre ellers) har fine 12V batterier som kan passe til dette formålet. Redigert 15.Mars.2010 av zainka (see edit history) Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Helge Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 På ett generelt grunnlag, nei. Disse små motorene har ingen dynamo eller batteri men genererer spenning til gnist gjennom ett induksjons basert system med magnet på svinghjulet og spole. Den er altså sin egen kraftstasjon, med andre ord, men genererer på ingen måte what so ever nok energi til å drive hverken ekkolodd eller lanterne. Dette er vel ikke riktig. Selv om de fleste små påhengsmotorene gjerne er levert uten ladespole går det vitterlig an å ettermontere ladespole på en del av småpåhengerne. De leverer riktignok bare noen få ampere, men nok til å drive et lite ekkolodd og lanterne®. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Tilde Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 (redigert) Jeg skulle koble til en enkel lanterne for et par år siden og sjekket da manualen (Yamaha 9,9 ca 2003 mod) Mener det står angitt at strømuttaket på 9,9 hk kun kan kobles til lanterneutstyr. Tror også jeg fant en advarsel mot å koble til batteri og elektronikk. Spenningen fra spolen er vel neppe stabilisert (volt øker med turtall), og er spenningen i det hele tatt likerettet (vekselstrøm?) ? Redigert 15.Mars.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Da jeg havde min lille jolle med min 4 HK Suzuki i søen Bolmen i Sverige brugte jeg et 12 v motorcykelbatteri af gel-typen til at drive et ekkolod og en enkel hvid lanterne. Som dette. Jeg havde lavet et system med en stænktæt kasse til batteriet og et stik, så det var enkelt at tage både ekkolod og akku med hjem og lade det med en bil-lader. Systemet virkede fortrinligt i flere år og jeg løb aldrig tør for strøm - selv efter en hel dag (og aftens) fiskeri. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Trond mjøs Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 (redigert) http://www.kellox.no/index.php?id=9007 honda 8 HK med lading. http://www.tohatsu.no/index.php?id=14280 Tohatsu 6 hk med lading Trond Redigert 15.Mars.2010 av Trond mjøs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Jeg skulle koble til en enkel lanterne for et par år siden og sjekket da manualen (Yamaha 9,9 ca 2003 mod)Mener det står angitt at strømuttaket på 9,9 hk kun kan kobles til lanterneutstyr. Tror også jeg fant en advarsel mot å koble til batteri og elektronikk. Spenningen fra spolen er vel neppe stabilisert (volt øker med turtall), og er spenningen i det hele tatt likerettet (vekselstrøm?) ? Det er riktig at man ikke skal koble elektronikk direkte til en ladespole. Dersom man har en likeretter på ladespolen og et battteri ombord fungerer det imidlertid helt utmerket. Da slipper man å ta med seg batteriet i land. Det går greit med et MC-batteri uten lading ombord også som da tas i land for lading (hadde selv at 12 V 12 Ah) i noen år, men gikk lei av å ta med dette frem og tilbake til båten. Jeg sjekket strømforbruket til et av mine ekkolodd som var på bare 0,4 A med bakgrunnsbeluysning påslått. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Seaeagle Svart 15.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 http://www.kellox.no/index.php?id=9007 honda 8 HK med lading. http://www.tohatsu.no/index.php?id=14280 Tohatsu 6 hk med lading Virker snedig med de som har ladning. Og et forbruk på kun 0,4A så skulle det gå greit iht til strømmen som genereres hos de to motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Her er en tidligere tråd om samme emnet, hvor du kan lese litt mer om hvordan ladesystemet vanligvis er bygd opp på små påhengere. Sitér dette innlegget Link to post
zainka Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Oj.. Her har vist utviklingen passert meg. Var ikke klar over at slike små påhengere kunne leveres med slikt uten å måtte mekke sjæl, for det har jeg sett, men ikke orginalt. Sorry for the confusion. herretter Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
sodne Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Eg har den 8 hestaren på min 25' seilbåt, Ombord er det lys i salong,bad, akterlugar, samt wallas ,vannpumpe osv. Det som skjer er at det går lengre tid (en langhelg) før batteriet må lades opp med landstrøm, jeg har en indikator som viser hvor mye strøm jeg har igjen slik at jeg ikke kommer under 50% kap. På lengre turer (ofte med god bør) så savner jeg ett opplegg for å lade batteriet skikkelig mens vi er på sjøen eller i uthavn. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.