FjordHT Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Enda jeg ikke er så mye drevet i kjøp av ny båt, vet jeg noen ting om kjøpslov samt normale normer innenfor salg. Jeg vil påstå at det dummeste du kan gjøre, som også er nevnt tidligere, er å betale denne regningen. Det som er greit i denne saken er jo at det er spesifisert at det er gjort en feil fra motoren(e) var nye, og da er vi vel på et stadie hvor motor er plasert i en båt og solgt som et "produkt" til deg? i så tilfelle har kjøpsloven en egen del ang det som dreier seg om fabrikasjonsfeil, og hvis det er fylt feil veske av noe slag på motoren av andre en kjøper før dette ble levert vil nok alle se dette som en fabrikasjonsfeil. Situasjonen hadde vært den samme om en diesel ble levert med bensin på tanken eller omvendt, problemet tilhører selger. Selger må igjen gå videre på sine underleverandører. Du blir sikkert å opplever mye rart gjennom tiden som kommer, hvor inkasso trussler kan være blandt tingene. Det som er viktig å vite da er at inkasso og inkassovarsel er to forskjellige ting. Når et inkassoselskap, eks lindorf, overtar en slik sak for innkreving mottar du først et brev ang dette. Det er da viktig at du kontakter selskapet og gjør dem klar over at det er en uenighet ang saken. Dette er nok til at de ikke kan legge betalingsanmerkning på deg. I et tilfelle som dette kan det nok være greit å be om en skriftlig bekreftelse fra selskapet på at det er levert en beskjed om twist og at saken ikke blir brakt videre før saken er løst. Videre bør du snakke med advokaten din, ta med deg dokumentasjon og få forfattet et brev hvor det legges fokus på at dette er et problem som har vært registert tidlig. Videre bør det vedlegges dokumentasjon samt kopi av kjøpslov med paragrafene for bla. heving av kjøp samt hva som dreier seg om fabrikasjonsfeil. Mulig jeg ikke har tråden helt i saken din, samt legger til litt smør på flesk, men saken er slik at mange selgere og leverandører vet at store deler av Norges befolkning er LIVREDDE for alt som står inkasso på, selv om det er varsel. Mange spiller mye på purring og varsel systemet, håper bare du har kjøpt fra en mer seriøs leverandør. Synes også det er rart at det skal være gjort feil på en av to motorer levert slik som jeg oppfatter det er i din båt. Håper uansett det ordner seg for deg å at du også får en suveren båtsesong. Min erfaring fra ting som har vært problematisk fra starten, er at det kan være like greit å heve hele eller deler av kjøpet ihht kjøpsloven når det tar for lang tid å løse. Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 15.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Men BAG, er det selve rensingen av kjøleanlegg og -kanaler de skal ha 22000kr for? - eller ble det byttet noen deler i tillegg? Det er nok hele "forsknings gildet" de vil belaste meg... Å rense tar jo bare et par timer... Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Hvis verkstedet kan bevise at det er fylt feil væske fra starten, må du betale regningen. Det er vel du som har engasjert verkstedet ? Deretter kan du med henvisning til kjøloven hevde reklamasjon ovenfor Skorgenes som solgte deg båten da den var ny. Slik ser jeg saken. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Ja, hvis han nå har funnet seg et verksted selv og bedt dem finne feilen er det klart at de som utgangspunkt har et krav mot båteier hvis dette er årsaken. Men som jeg skrev skal ikke båteieren måtte ta diskusjonen mellom skorgenes og VolvoPenta..... Det som kan "redde" han fra å måtte legge ut (før han krever edt av båtleverandøren) er (som jeg skrev i forrige innlegg) dersom han ikke ble informert om muligheten for å måtte betale på forhånd... (kjøpslovens §30. 4.ledd) Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 15.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Hvis verkstedet kan bevise at det er fylt feil væske fra starten, må du betale regningen. Det er vel du som har engasjert verkstedet ? Deretter kan du med henvisning til kjøloven hevde reklamasjon ovenfor Skorgenes som solgte deg båten da den var ny.Slik ser jeg saken. Jeg kan ikke si meg enig i det fordi båten ble levert inn på en garantisak som 2 VP verksted hadde forsøkt å finne ut av tidligere. Jeg ble ikke på noe tidspunkt informert om at dette kunne utløse kostnader for meg. Jeg spurte om dette første gangen jeg var der med båten og fikk til svar at dette selvfølgelig var en garantisak og de skulle kontakte de 2 andre VP verkstedene for å finne ut hva som var prøvd og ikke for å unngå å gjøre samme testene. Hadde verkstedet informert meg i forkant,om at dette muligens ikke gikk på garantien, avhengig av hva som skulle vise seg å være årsaken, er jeg enig i ditt syn på saken. Hadde jeg vist om en slik risiko hadde jeg aldri latt de "skrue på" i ca 3 mnd...... Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Jeg ble ikke på noe tidspunkt informert om at dette kunne utløse kostnader for meg. Ergo trenger du ikke betale Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 har hatt VOLVO PENTA selv skal aldri ha noe derfra gjen. kjenner volvo penta sin GARANTI POLISI. så jeg for står deg gått at du synes de er surt å betale selv. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
logget av Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Jeg tror mange båtprodusenter mener VP garantien gir mindre problemer for dem i form av tvistesaker og lang reparasjonstid enn andre motorprodusenter. Denne saken virker imidlertid til å være spesiell, og her tror jeg båtprodusent og motorprodusent må snakke ordentlig sammen. Jeg er redd for at denne saken kan være litt ekstra spesiell siden båten ikke er bygget i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 (redigert) Om det fremmsettes en slik påstand at årsaken er pga feil frosveske så må det å fremmlegges en labtest/ undersøkelsesraport av belegget som gjorde att vannet ikke kjøler motoren. Denne bør etterlyses snarest da det er motpartens bevis. Det vil da være intresant å høre hva produsenten av den farlige frostveska sier til denne rapporten. Du kan normalt ikke holde tilbake hele beløpet i en tvistesak om en reprasjon men da opprinnelig avtale var kr 0,- så kan nok det gjøres her. Synes dette skurrer, men ble nå motorn bra så snakker de vel sikkert sant om hva som var årsaken. Tviler på om leverandøren av en motor som aldri har virka som den skulle blir med helt til retten uten å komme med forslag til forlik. Redigert 16.Mars.2010 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 (redigert) Hvem har tatt service på motoren? Forrige eier eller du selv? Har ikke dere fylt kjølevæske/olje på motoren, kan ikke noen av dere beskyldes for dette Redigert 16.Mars.2010 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Jeg har en merkelig sak gående med VP ang. varmgang i en VP D4 2005 mod. Den går seg varm ved belastning over 3000 omd. og VP finner ikke ut hva som er årsaken. Etter kraftig rensing av ferskvannssystemet blir alt normalt men det kommer igjen etter en stund. For meg virker det som ferskvannssystemet blir forurenset og får nedsatt kjøleevne og da blir mitt spørsmål hvor kommer denne forurensingen fra? Noen teorier? VP tror dette stammer fra levering at det har dannet seg et "belegg" i ferskvannssystemet, eventuelt fyllt olje på det ved en feiltagelse som løsner litt etter litt og til slutt skal alt bli bra Flott service fra VP men båten låg over 3 mnd. på verksted i høst før de fikk gjort dette Litt irriterende at de ikke finner en konkret feil og nå er det bare å vente og se om det dukker opp igjen i år som de andre årene Håper ikke det men frykter det Synes dette var en veldig trist sak som har pågått alt for lenge og ikke fått noen særlig bra behandling. Spørsmålet er vell og hvor lenge en motorleverandør kan holde på slik før kunden har krav på ny motor. Det hender det kan oppstå støpefeil i kjølekanaler i motorblokker i produksjonen, det kan å bli små porer eller sprekker under støpingen som enkelte ganger bare gir lekkasje bare når motorn kommer opp i arbeidstempratur. Slike feil blir meget kostbare så det er vell som ....... sjåførene av Toyotaene , det er noe galt med dem og ikke billene . Ved pore eller sprekk i blokka så kan det komme litt olje eller luft i kjølesystemet slik att motoren begynner å koke , noe som stemmer bra etter deres beskrivelse, går ut i fra att topppakninga er prøvd skiftet noen ganger og toppen gjennomlyst for å lete etter sprekker eller porer. Å beynne å forklare at slikt har skjedd på lastebiler ved bruk av feil frostveske blir feil da de har radiatorer , har aldri set noen med kjølesløfe eller vekksler og har aldri hørt om noe tilfelle av kjølefeil på båmotor pga feil kjøleveske. For meg virker det som VP her prøver å bløffe seg fra ett motorbytte ved nye eventyr og uthaling av tid slik att de kan kanskje klare å unngå å måtte ta dette som en garantisak. Jeg mener det beste er her å kontakte en motorkjyndig konsulent og starte med krav om motorbytte. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Forrige eier har hatt den inne uten at VP har funnet ut av problemet på 2 andre VP verksted. Jeg kjøpte båten i 2008 og VP her hos meg fant, etter flere mnd. prøving og feiling, ut hva som forårsaket problemet. Hvis jeg forstår deg rett BAG, så er du eier nr 2 av denne båten. Spørsmålet mitt blir da; Var du klar over problemet med den ene motoren når du kjøpte båten? Mitt neste spørsmål må da nødvendigvis bli; Hvorfor kjøpte du deg et "problem" som ingen kjente løsningen på? Hvis forige eier har sagt klart ifra om problemet når du kjøpte båten er vel han uten ansvar. At du har fått løst problemt via et merkeverksted som ikke har vært involvert i problemet før nu er jo flott, men at de har glemt å fortelle at de ville fakturere deg, ja det var jo ikke særlig smart.(Synes egentlig litt synd på dem) Konklusjonen må vel bli at man skal være uhyre forsiktig med å kjøpe noe som har en feil som selger gjør kjent for kjøper. Håper saken løser seg for deg på en tilfredsstillende måte i dag. MVH spilli Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 16.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Jeg er nok enig i at det ikke var særlig smart å kjøpe en båt med problem med den ene motoren. Men jeg undersøkte i forkant med Skorgenes forhandleren, som hadde solgt båten ny til forrige eiger, og de kunne bekrefte at dette var en løpende garantisak med VP og de var sikkre på at de til slutt ville finne ut av problemet. Skulle de ikke finne ut av det kom jeg til å få ny motor. Det var jo en garantisak og det ville ikke utløse noen utgifter for meg fikk jeg fortalt. Jeg hadde full tillit til dette og kjøpte derfor båten. Alltid enkelt å være etterpåklok og hadde jeg vist det jeg vet nå hadde jeg nok ikke kjøpt denne båten. Forrige eiger har jeg et godt forhold til og han er like fortvilet over dette som meg men som du sier er han helt uten ansvar. Han har slitt med problemet i flere sesonger selv. Jeg skal ikke "svartmale" dette for mye, vi har hatt masse kos i denne båten og kommer til å kose oss masse med den i fremtiden også. Problemet ble løst på på høsten samme år som jeg kjøpte den og siden problemet bare meldte seg på over 3000 omd. var båten fullt brukbar hele tiden Det triste er at vi må bruke år på å diskutere hvem som skal ta kostnaden... Kunden, båtleverandøren eller motorleverandøren. Jeg syns det er urimelig at kunden skal måtte holde på med dette da Volvo Penta og Skorgenes er store leverandører og burde hatt en bedre dialog seg i mellom. Det jeg opplever vekker ikke mye tillitt hos noen av dem desverre... Det viktigste er at motorene har fungert perfekt i ca 200 timer etter at årsaken ble funnet og det betyr at de faktisk fant årsaken og det er jeg glad for Båten, en Skorgenes 375 er også en fantastisk flott båt og vi er veldig fornøyde med den Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 16.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Hvem har tatt service på motoren? Forrige eier eller du selv? Har ikke dere fylt kjølevæske/olje på motoren, kan ikke noen av dere beskyldes for dette Ingen har gjort noe som helst før temperatur problemet meldte seg. Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 16.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Da har jeg akkurat kommet hjem etter et møte på VP/J.W.Gulliksen. Møtet gikk veldig bra, vi kom ikke til noen løsning idag, men ble enig i at dette er en sak mellom Skorgenes forhandleren som solgte båten ny, og Volvo Penta sentralt siden problemet ble meldt inn når båten var ca en mnd. gammel. Jeg håper og tror at de i fellesskap kommer frem til en løsning slik at vi får saken ut av verden uten bruk av Forbrukerråd og/eller advokater. Flott at VP/J.W.Gulliksen nå tar saken direkte med Skorgenes forhandleren PS: Det viser seg at det har vært nøyaktig samme problemet med stb. motor men det ble utbedret av VP/Møre Båtservice AS i Kristiansund i 2006 på "goodwill" garanti. Det er for meg uvist, og et mysterium, hvorfor de ikke greide å gjøre samme utbedring på babord motor den gangen og et enda større mysterium at den andre motoren ikke har fått samme "goodwill" garantien. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 God forhandlingstaktikk er å være hyggelig og bestemt. Bestemt blir man når man har gjort hjemmeleksen sin og kan sin posisjon. Samt at man vet at man har noen maktmidler i bakhånd "Speak softly byt carry a big stick" som Koffi Annan sa da han forhandlet med Saddam Hussein. Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 16.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. God forhandlingstaktikk er å være hyggelig og bestemt. Bestemt blir man når man har gjort hjemmeleksen sin og kan sin posisjon. Samt at man vet at man har noen maktmidler i bakhånd "Speak softly byt carry a big stick" som Koffi Annan sa da han forhandlet med Saddam Hussein. Hjemmeleksen lærte jeg her på Baatplassen, takker for alle tips og info Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 16.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Hjemmeleksen lærte jeg her på Baatplassen, takker for alle tips og info Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 PS: Det viser seg at det har vært nøyaktig samme problemet med stb. motor men det ble utbedret av VP/Møre Båtservice AS i Kristiansund i 2006 på "goodwill" garanti. Det er for meg uvist, og et mysterium, hvorfor de ikke greide å gjøre samme utbedring på babord motor Hvorfor har ikke forige eier fortalt deg hva som var feil på den andre motoren som ble reparert? Dete ville jo spart deg for masse bryderi, og gitt et tips til verkstedet som fant feilen på den siste motoren din om hva som kunne være feil. Det er nok slik at jeg ikke kjenner hele historien, men litt merkelig er det jo at ikke alle oplysningene er kommet opp før nu på en så pass ny båt (enig, vakker båt) Får bare ønske deg lykke til BAG, og håper inderlig at alt løser seg på beste måte. MVH spilli Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Flott at det ordnet seg! Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Gulliksen bør jo legge frem bevis på at kjølevæsken som var påfyllt ikke dekker spesifikasjonen til Volvo,både blå og grønn kjølevæske kan dekke samme spesifikasjon.Under er en kopi av Comma sine spesifikasjoner på grønn kjølevæske.Denne dekker f.eks den blå som var orginalt på min motor (Iveco)SAE J1034. Denne fra Comma har 3års beskyttelse · Meets requirements of: BS6580 – 1992 ASTM D3306, D4985, SAE J1034 BMW (Rover) N 600 69.0 General Motors (Vauxhall, Opel) B 040 0240 VAG (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda) TL 774C Mercedes Benz DBL 7700.02 Page 325.0 Porsche TL 774-C : Saab 6901599 MTU MTL 5048 : MAN 324-NF Ja ,ja best å holde seg unna denne da, og når du allerdede har kjørt over 200 timer etter dette ble rettet så er du nok en ivrig båteier så da er det nok bra at du til slutt fikk rett frosveske. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Hvordan gikk det med denne saken til slutt? Er J.P.marien en forhandler man bør holde seg unna? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.