Jump to content

Rule lensepumpe ombygd til spylepumpe

svarsko

Recommended Posts

Ved å velge større pumpe får du nok sikkert ikkje større trykk, men om du brukar samme munnstykke i enden av slangen går hastigheten på vatnet opp. Vannstrålen rekker lenger, og du "trur" du har høgre trykk.

I vikreligheten har du ikkje høgre trykk, men høgre hastighet på vatnet. Meget mulig du vil få positivt resultat av å velge pumpe med større leveranse

Jeg skrudde opp min flojet spylepumpe. Der er 4 stempler som trykker vannet gjennom pumpehuset, der er en regulerbar trykkbryter som kutter strømmen om det blir for mye, hvis ikke vil greier ikke motoren å dra rundt, eller hele greia eksploderer kanskje... men det er nå så.

Poenget er at disse lensepumpene er av en annen konstruksjon, de har bare et skovelhjul som slenger vannet rundt, og trykket vil alltids være begrenset. Om man blokkerer eller snørper sammen i enden går vel vannet bare rundt i pumpehuset uten at det blir mere belastning på motor. Jeg ville heller tatt bort endestykket på slangen for å få ut mere vann.

korriger meg om jeg tar feil.

Hei

Nå må du tenke på at en lensepumpe er beregnet for å suge vann og levere uten mottrykk. Med den spyledysen du har på slangen lager du ett mottrykk som ikke pumpen er beregnet for, så om du går opp på størrelsen på pumpe tror jeg ikke du får mye mer sprut på vannet ditt.

Om du absolutt skal ha en spylepumpe i båten din (som forøvrig er utrolig kjekt) burde du heller gjøre dette ordentlig og skaffe deg en feks Rule spylepumpe (12/24 V) og montere denne opp ordentlig. Enten med skroggjennomføring eller sugeslange over rekka, denne pumpa kan du forøvrig bruke til å lense med også om det skulle være aktuelt.

Lars

jeg kan jo legge inn noen bilder av min spylepumpe.

dscf1198.jpg

Laget meg en slik kran istedenfor disse vanlige plastik-pistolene. Ellers er det en gummislange som er brukt. Slapp og tung.

dscf1201.jpg

Jeg har også laget en ventil for å slippe ut vannet i begge ender av slangen. Det er så ergerelig når man begynner å svine til, og så er slangen froset.

dscf1199.jpg

Her er pumpa. Det alltid vann i slangene under dekk og pumpa, men her er det alltid plussgrader hos meg. Det er mulig du må finne en annen løsning slik at det ikke fryser.

Redigert av traust (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...