Jump to content

Stabil og fin båt til en gutt på 16 år?

mats94

Recommended Posts

Wesling er fakta helt enorm båt... Flott skrog og man KAN fakta ta en helg ute i den! Jeg og en kamerat dro Porsgrunn - Risør med en for noen år siden, var ute hele helga, følte med mørbanket en uke etter turen grunnet tynne puter... Men det er vel litt av sjarmen er det ikke? hehe

Weslingen har en 60hk yamaha og går knall bra, kalesje til å ta opp om det skulle bli regn, knall å trekke opp både wakeboard og vannski, plass til litt mer enn 2 på dagsturer også :)

Gå for en Wesling! :)

Båtførerprøven må du jo ha uansett, så hk ville jeg vel sett bort fra.

En må ikke så lenge man ikke har mer enn 25 hk på hekken. Men det er nok lurt å få den.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Kommer an på hvilket stoff. Skai koster omlag 200 kr meteren og niroxx ligger på omlag 600 kr meteren. I en liten båt slik som du ser på er det jobben som utgjør kostnaden, ikke prisen på stoffet.

Jeg betalte litt over 8000 for å lage nye puter til Windy 7800 som jeg hadde tidligere. 4 nye puter, (tverrbenk og solseng) og seterygg ble trukket om.

dette er ingen Hydrolift men en GH

uansett en liten upraktisk slepejolle som man ikke kan bruke til noen ting :smash:

Ikke undervurder gh 11. Jeg har kjørt standardutgaven med motorer fra 9,9 til 50 hk. Dette er en virkelig artig "førstebåt". Når du passerer 30 hk på den har den imidlertid litt lett for å ta av. Dette er imidlertid den perfekte båten hvis det er akserelasjon du er ute etter - Lett båt som tåler mye motor. Sammenlignet med musling 14, er den mindre v bunnet, og tåler mindre sjø. Men tester du den med 30-40 hk blir du garantert hekta! Med 40-50 hk kan nesten bli litt skremmende....... Til å være bare 11 fot har den fin bredde, noe som gjør den ganske anvenlig, men sammenlignet med noen av de fornuftige båtene som er nevnt her kommer den nok litt til kort. Fin til Vannski, fiske og lek i moderat sjø. 2-3 persjoner.

Lykke til!

Nå snakker du virkelig upraktisk :wink: Men har du bestemt deg for denne kategorien båt MÅ du jo bare prøve det også. Tror nok du selger den raskt. Det gjorde jeg. Prøv å få tak i en Dateline bikini. Her har du i allefall baksete. I tillegg får du billig båt, og stort spenn å velge motorstørrelse innenfor (40-140 hk)

Noen som vet om en dateline 15 går greit med en 30 hk. Hadde ikke tenkt å bruke mer penger på en motor enn det. Vil ha en nesten helt ny motor, ettersom jeg ikke er en liten mekaniker.

Hvis 30 hk er limit, og det er snaut med penger, kjøper du deg en musling 14 med 30 hk. Skal du ha det GØY med 30 hk er GH 11 std et godt valg.

30 hk er nok litt lite på en dateline vil jeg tro. Du får den selvfølgelig i plan, men den passerer ikke 30 knuter.

Mulig jeg tar heeeeelt feil nå, men har fått det for meg at Dateline- båtene er ganske tunge i forhold til alternativene. De er nok litt treigere med samme motor enn det f.eks diverse Shakespeare -og Hurricane- båter er.

Jeg hadde selv en Shakespeare 14,5 med 40 og senere 90 HK. Det gikk unna med 90 hk, men en mindre motor enn 70 er ikke å anbefale på en sånn båt.

Hvis du ønsker en STILIG ungdomsbåt, men ikke ønsker å kjøpe en veldig brukt motor (bra valg!!!!), så ville jeg gått ned i størrelse. For eksempel Shakespeare 12,5. Den går som ei kule med 40- 50 hester. Å kjøpe Dateline (Bikini?) er litt dumt, da du ender opp med en knallstilig båt med stort potensiale, uten at motoren matcher i det hele tatt.

I det store og hele er de fleste "ungdomsbåter" laget som åpne, små joller med 9,9. Ikke akkurat noe noen snur seg etter :(

Har pappa nok penger til å legge ut 100 000 for deg, anbefaler jeg Shakespeare. Den er stødig, tar fire (fem) personer, kan være stilig (med stor nok motor, hvis ikke blir den fortung og ser ut som en utedass på vann), planer veldig greit uansett motor og tåler større motor til når du blir eldre.

Forøvrig; Shakespeare slår en del i vannet. Med det menes at den fort får mageplask i bølger. Det kan være litt vanskelig å kjøre, men det kommer man inn i. Men dette fordrer at man har stor nok motor. Etter min mening bør en Shake være baktung. Ha det i bakhodet!

Redigert av Plenty_Sjøvett (see edit history)
Mulig jeg tar heeeeelt feil nå, men har fått det for meg at Dateline- båtene er ganske tunge i forhold til alternativene. De er nok litt treigere med samme motor enn det f.eks diverse Shakespeare -og Hurricane- båter er.

Jeg hadde selv en Shakespeare 14,5 med 40 og senere 90 HK. Det gikk unna med 90 hk, men en mindre motor enn 70 er ikke å anbefale på en sånn båt.

Hvis du ønsker en STILIG ungdomsbåt, men ikke ønsker å kjøpe en veldig brukt motor (bra valg!!!!), så ville jeg gått ned i størrelse. For eksempel Shakespeare 12,5. Den går som ei kule med 40- 50 hester. Å kjøpe Dateline (Bikini?) er litt dumt, da du ender opp med en knallstilig båt med stort potensiale, uten at motoren matcher i det hele tatt.

I det store og hele er de fleste "ungdomsbåter" laget som åpne, små joller med 9,9. Ikke akkurat noe noen snur seg etter :(

Har pappa nok penger til å legge ut 100 000 for deg, anbefaler jeg Shakespeare. Den er stødig, tar fire (fem) personer, kan være stilig (med stor nok motor, hvis ikke blir den fortung og ser ut som en utedass på vann), planer veldig greit uansett motor og tåler større motor til når du blir eldre.

Forøvrig; Shakespeare slår en del i vannet. Med det menes at den fort får mageplask i bølger. Det kan være litt vanskelig å kjøre, men det kommer man inn i. Men dette fordrer at man har stor nok motor. Etter min mening bør en Shake være baktung. Ha det i bakhodet!

Jeg har hatt Shakespeare som nok var mye tyngre enn Dateline bikini. Jeg mener Shake er mer avhengig av stor motor enn Dateline, bl.a fordi en "fortung" shake har en lei tendens til å stupe gjennom bølgene, noe som kan bli i overkant vått. Vi snakker uansett ikke om noen mesterlige skrog her, men dersom skrogkvaliteter er viktig bør det bli en av lingebåtene som er nevnt tidligere i tråden. Lingeskrogene er virkelig kapable.

Minner bare om denne med 300 hk! :

16 ht: http://images.google.no/imgres?imgurl=http...%26tbs%3Disch:1

http://images.google.no/imgres?imgurl=http...%26tbs%3Disch:1

16 åpen: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimag...-2027953440.jpg

14 åpen: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimag...76_13890666.jpg

Redigert av tomu (see edit history)

Er litt gira på en Cyber eller en Hurricane, men har noen spørsmål jeg trenger svar på......

1. Jeg har ikke muligheten for å sjekke hele tiden om det regner inn i båten. Hvordan er kalesje på disse båtene? Regner det inn noe som helst?

2. Det er jo ikke alle båtene det følger med.... Har noen peil på hva det koster å lage til en slik?

I utgangspunktet koster spesialtilsydde kalesjer en del. På disse båtene burde en havnepressening ikke bli altfor dyr, da den vil være liten og veldig enkel å produsere. Jeg kan likevel ikke antyde pris.....

Kjøper du deg en slik båt får du deg et leketøy av ypperste klasse. Gode v-formede skrog, som går godt med små motorer. Imidlertid er de lite praktiske til annet enn lek da...

Er det 370 eller 470 du har sett på? Jeg vet at 370 gir deg vanvittig fartsfølelse med bare 30 hk. Men så var det plassen da.....

En slik med Yamaha 3 syl 30 hk fra slutten av 90-tallet burde være en grei kombinasjon uten å koste alt for mye. Mener disse motorene var/er ganske pålitelige. Bruker noe mer drivstoff enn dagens 4-taktere, men etter hva jeg har hørt er de minste 4-takterne ikke de beste motorene. Har hørt at mekanikken rett og slett blir for liten for at den skal kunne bli skikkelig driftsikker over flere år. (En mercuryforhandler/verksmester fortalte meg dette for 2 år siden).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...