Jump to content

Stabil og fin båt til en gutt på 16 år?

mats94

Recommended Posts

Jeg har bare sett den i saltvann. Den virker lett i sjøen. Den har lett for å ta av, men pga form har jeg inntrykk av at den ikke flipper rundt så lett på grunn av vind. Den er ganske spiss, så det er lite vindfang der når den steiler. Motorkraft/tyngde og heftig bølgehopping derimot kan nok få flippet den. Jeg har faktisk aldri testet en selv, men har sett mange i aksjon.

Ligger jo en her som du evt kan oppgradere til en mer kurrant motor etterhvert.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=20787856

Men om du skal ha en slik type båt ville jeg gått for lengst mulig båt for din økonomi. Skal ikke mye bølger til før en 13-14 foter begynner å slite med å holde tempoet oppe. Hadde selv en 17 fots finnsport 500 når jeg var 16 og syntes den var i minste laget. Drømte da om Hydrolift T20.

På fine sommerdager med cruising med venner er dette max båtglede, men på resten av dagene kunne jeg nok heller tenkt meg en wesling eller tilsvarende med muligheter for å sitte under kalesjen. Har en opplevd sommerhagl med 15 cm vindskjerm i 40 knop en gang, holder det...

Rune_12: Jeg har sett på den båten, selger sa den var solgt da jeg henvendte meg til han.

tomu: Hadde tenkt å ha en 15 hk på den (det er det jeg har på en summer fun nå). Hurricanen veier bare halvparten av en summer fun, så tror det er en grei båt i år. Den vipper vell ikke over med 15 hk? :confused:

Vet jeg kommer med mange spørsmål. Jeg har veldig lite peil på båt, derfor håper jeg at jeg skal få svar på så mange som mulig her.

Noen som vet hvor mye det koster å få lakkert skroget om hos noen som driver med sånt? F.eks på en Cyber 370 eller en Hurricane 370

Er det flyteelementer i de gamle hurricanene? de fra 80-tallet.

Vet noen evt hvor mye det koster å få monter inn flyteelementer?

Redigert av mats94 (see edit history)

Viss du kommer med ferdig pusset båt, ca. 3-4-5000, med lakk.

Vet ikke med flyteelementer, med det ordner du selv, isopor kan brukest.

Personlig ville jeg ha gått opp en størrelse fra cyber og hurrycane, disse er bare morrobåter for en, har såvidt plass til en passasjer og tåler ikke vær.

Kjøp heller en båt med 4-5 seter, stereo og passende motor. Porch, Shakespeare, Puma og Dateline er alle nydelige båter :yesnod:

Skjønner deg når du sier du ikke er en mekaniker, men en godt vedlikeholdt totakter har gjerne like mange leveår igjen som en nyere firtakter.

Da har du råd til større motor, og båtserfikatet må du ha før eller siden uannsett.

jeg er selv -94, og brukte konf. pengene og våren på å pusse opp et gammelt fletcher skrog.

Veldig fornøyd, får i underkant av 35 knop. 25 med fire jenter bak. Perfekt til Vannski, småturer, lek og morro.

Skal i år lakke den, lage ny vindskjerm og kalesje.

20072009652.jpg

Fletcher arrow m/40hk johnson

slik "stil" ønsker jeg

Kunne tenkt meg noe lignende den til høyre. Max 30-40 000. (så egentlig 100 000 for å se hva jeg kunne få. men det blir litt mye familie båt. jeg er tross alt kun 16 år, og må være litt fornuftig)

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21316185

:rolleyes: familiebåt? :rolleyes:

men hvis du skal bruke maks 40k så ville jeg sett på gh 11 ls, eller v11 med 30hk, hadde en slik selv og savner den virkelig, er utrolig glad for at faren min ikke ga meg en hurricane i konfgave, men en gh. mange skriver de klarer 38 knop med cyber, dette er tull... en normal cyber 370 med 25hk går 35knop ca, ghen min gikk 31 knop målt på gps, MEN jeg hadde plass til 5 ungdommer i båten, hadde en mye mer sjødyktig, og tørr båt enn cyberen. de 4 knopene kommer ikke til å plage deg.

gh 11 ls er i tillegg selvlensende, så man slipper å tenke på å øse båten el.

men hvis du vil gå opp litt i størrelse kan du jo også se på den båttypen jeg har nå. en askeladden 15-3050 sport. kjøpte min for 47k med 40hk mercury som ble kjøpt ny i 2006, båten går en plass mellom 25-30 knop, har utrolig god plass i tillegg til full kalesje. noe som gjør at man kan bruke båten til så mye mer, man kan ha med mange venner på sjøen, dra på litt lengre turer, selv om været skulle bli dårlig er ikke det noen voldsom stor bekymring.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21007222

der er et helt ok eksemplar, men solgt. beltalte bare 3000 mer for min enn det den kostet, i min er det nye puter og motor i 2006, så det er i god stand, hvis du leter litt finner du nok et bra eksemplar.

du har også askeladden 445 chaser, en båt med samme fordelene som 3050'en, men som er en mye dyrere og mer sportlig båt med litt mindre plass.

http://bat.autodb.no/autodb/view.wa2?AdIte...fied=1268424802

anbefaler deg å kjøpe en båt av et kurant merke, slik at båten ikke faller noe i verdi og er mer lettsolgt, tror vanlige merker er mer populære hos forsikringsselskapene i tillegg.

hvis du har noen spørsmål ang. båtene er det bare å spørre, så skal jeg svare etter beste evne :wink:

Den har jeg også sett. Avstanden er en ting, en annen er prisen. Hadde tenkt meg en Cyber 370, som jeg skrev over. Tenker heller på en større neste vår. (får ikke tatt båtførerbeviset i år pga forskjellige grunner bla sykdom)

Hadde tenkt en 15 hk (som jeg har på en summer fun), eller evt en 25 hk.

Er også på utkikk etter alt av små speedbåter som jeg har planer om å pusse-opp. MAX 3000, vis noen vet om noen der.

Alt av båter dere tipser om, må være i Rogaland, Vest eller Aust-agder.

• 2 uker senere...

Så det var en del prat om puma.

Der vil jeg legge til at en kamerat av meg har denne båten.

Den er veldig kul og en skikkelig ungdomsbåt.

Den trekker oppmerksomhet.

Men når du kommer til sjøegenskapene til den er den elendig.

Den tåler ikke særlig mye mere sjø en 30cm. Da begyner den og hoppe og sprelle som søren.

Den oppnår heller ikke særlig mye fart i forhold til andre båter i denne strl.

Så du også snakket om dateline bikini

Jeg har en dateline bikini

Det er en kjempe båt

Ser kul ut trekker oppmerksomhet.

Sjøegenskapene er veldig bra den sjører bløgene veldig bra.

Den ligger fint oppå vannet og man oppnår STOR fart.

Med 90 hk rikitig rigg og prop får du over 50 knop.

Ellers er Dalla Pieta eller hydrolift t17, smuggler 18 kjempe båter.

Jeg har vel tidliger nevnt at dateline bikini er en fin ungdomsbåt. Det kan jeg stå for, men om du kommer over hydrolift t17 til en pris du kan leve med har nok den et vesentlig bedre skrog.

Hvis du skal ha noe rimeligere er jeg enig med fletcherwindsor: Musling 14 er en kjempefin båt. Gjerne med 40-60 hk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...