Jump to content

Hva slags "lakk" er brukt på dashbord i nye båter?


Heram

Recommended Posts

Jeg sier bare hva skulle man gjort uten BP :flag:

 

Jeg har irritert meg over det blanke hvite dashbordet ombord og vært skikkelig misunnelig på disse nye fargene og ikke minst REFLEKSFRIE overflatene..

 

Det spørs om ikke targaen skal få ei runde med slikt ja.. Hmm her må det forskes på aplikasjonsmetode og tilgjennlighet :yesnod:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Fikk akkuratt oversendt datablader fra distrubutøren i Skandinavia :yesnod: Så da er det bare og bestille når det passer :flag:

 

Blir nok vinterprosjektet til neste høst/vinter og pimpe dashbordet med SUEDE look :yesnod:

 

Her er distrubutør for skandinavia: www.nextel.se

 

de har ingen ordentlig side enda.. men det kommer..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Dette blir spennende å følge med på....kan godt tenke meg dette selv, men jeg har ikke tenkt å være prøvekanin. :wink:

Regner med at det ikke er bare-bare. Trodde rett og slett at det ikke var mulig å gjøre i etterkant.

Ser for meg en mengde demontering før matting av av eksisterende flate for å få det til å sitte. Tviler på at det holder med maskering og påføring av godsakene.

Link to post
Share on other sites

jeg ser for meg og demontere hele vinskjermen faktisk for og komme til.. For så og passe på og legge inn defrosterdyser ala windys.. (syrefaste egenproduserte) På min båt blir det og lakke 2/3 a dashbordet med dette.. Jeg skal alikevel igang med nye carbon look (med muligens syreft ramme rundt instr) paneler nå til vårpussen.. Fordelen med og bruke slik lakk er at jeg da kan støpe en skikkelig pod for plotter intr i dashbordet og ikke måtte bekymre meg for og ikke få helt lik topcoat look som nå.. Suede lakken vil skjule dette slik at alt blir en enhet og dashbordet vil få en helt annen look en orginalt..

 

Overflaten må mattes ned iflg datablad.. men fester til alt av plaster,metall etc ved bruk av tilhørende primer..

 

Ang farge så vet jeg faktisk ikke.. båten er hvit det samme med Int i cockpit med blå lenker rundt om.

 

Får bli prosjekt tråd til høsten dette :yesnod: .

 

Suede lakken trenger min 18 grader ved sprøyting så man må stå et skikkelig sted når dette gjøres..

 

Og sprøyte selve lakken er null prob da den er helt matt i finish og vil alltid se perfekt ut selv for en amatør.

 

For de som vil ha databladene så kan jeg jo sende på mail.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Etter databladet så må det sprøytes.. men det er vel ikke noe prob? jeg har brukt slike maskeringsgardiner(tape med plastfolie som brettes ut) med stort hell i båt tidligere.. Rull ut og tape samtidig og brett ut plasten.. funker kjempe fint og meget raskt og maskere store overflater.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Er det noen som vet om det lar seg gjøre å påføre nextel med pensel? Har ett hvitt blank lakkert dashboard som jeg lurer på om dette er løsningen for.

 

 

 

Mvh

Champagne

 

Hei

 

Noen som har noe erfaring med overstående problemstilling ?

Panelet mitt begynner å ta form og overflatebehandling står snart for tur og jeg kunne godt tenkt meg noe ala dette :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nyttig info i denne tråden og det hadde vært kjekt å høre om folks erfaringer.. støtter opp om det. Har fundert litt på å gjøre det på Grandezzaen hvor det er hvit dashbord, nyere modeller har lys grå, blank farge. Matt mørk grå hadde gjort susen og ser eksklusivt ut. Utfordringen er at dersom det krever 18 grader i lufta så ligger båten på sjøen lenge før man når de "sommertemperaturene" på vestlandet :)

Hvor lang er tørketiden på lakken? Det kunne jo alltids la seg gjøre å oppnå tilnærmet den temeraturen på en solfylt, vindstille vårdag under den gjennomsiktige burkaen samt vifteovner på full guffe i noen timer timer..:)

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Man må ta ut dashbordet for å lakkere dette. Hvis ikke må man ha hel.... mye maskering. Nextel lakken kan sprøytes med slike micro sprøyter . Da mener jeg til reperasjon av riper. Nedmatting må gjøres nøye. Men riktig som det sies her. Man kan sprøyte innspeksjonsluker og defroster dyser også..Det blir meget pent. Men rengjøringen er vanskeligere. Blåse med trykkluft er en metode. Og hold filler som loer langt unna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...