Jump to content

hvilken polish/voks er best og enklest og bruke

kællen

Recommended Posts

Jobber med båt og gjør en del polering nå i opplagstider. Vi bruker utelukkende Meguairs. One step er fint om båten ikke er spesielt matt. Om båten din er skikkelig matt og / eller med små skrammer kan du bruke agressive cleaner. Om den er ganske pen i coaten vasker du båten godt og bruker ren voks. Acetone tar alle de kjipe svarte stripene, btw, men husk at du må polere etterpå;)

One Step er dog den enkleste om du ikke bruker maskin.

Har også brukt Autoglym i alle år og har vært veldig fornøyd med resultatet :wink: Autoglyms bilprodukter og Sealclean skal være samme supa og derfor bruker jeg Autoglymen på både bil og båt. Autoglym kan du jo få kjøpt alle veier nå og når en først skal kjøpe inn så flask til på en litersflaske :smiley:

I år skal jeg for første gang prøve noe annet fra Hempel. En runde med Nanocel clean & polish som rengjør,polerer og beskytter før jeg gir den en runde med Wax & protect som er en flytende voks som skal gi bra resultat..... :wink: så får vi se om man blir fornøyd

Hei,

Tror det er vanskelig og definere hva som er bra og dårlig basert på brukererfaringer. Vi har veldig forskjellig forventninger. Alt i fra di som gjør unnaa hele poleringsjobben for hånd på en dag til de som bruker ei uke med maskin. Hva er blankt nok? Hvaer holdbart nok? Personlig bruker jeg mye tid, men har enda ikke funnet en polish som holder hele sommeren igjennom. Er det noen andre som har funnet det?

Her ser det ut som at alle er kjempefornøyde med det de selv bruker og svært mange produkter har vært nevnt så kanskje man skulle snu spørsmålet til om det er noe som ikke fungerer? :rolleyes:

Enig i det :wink: .

Det kunne også vært interessant å vite hva slags utgangspunkt man starter ifra. Var båten fin i gelcoaten eller matt osv. Er det slik at de fleste rubber? vil ikke det slite veldig på gelcoaten med tiden? jeg får ikke helt tak i hvilke midler som inneholder slipemidler eller som er mer eller mindre aggressive mot gelcoat?

Red: leser om Meguiars One Step Comppund, og det beskrives jo som et aggressivt produkt som fjerner moderat til kraftig oksidasjon, riper osv. Det må nødvendigvis inneholde en del slipemidler?

Er båten matt, så er det kanskje nødvendig å rubbe, men vanligvis bør det vel holde å polere og vokse? hva med feks One Step Cleaner Wax?

Redigert av McEwan (see edit history)
Har brukt Max Wax Akrylpasta rensekrem og Hardglans polering i mange år. Siste 2 år har jeg benyttet TC Nano. Begge polishene er meget bra, men blr matte i august engang. TC Nano kan påføres for hånd, noe som letter påføringen, mens båten ligger på vannet. Bruker fremdeles Max WAX Acrylpasta på genstridige flekker, men det virker som TC Nano holder hva den lover, om at det går lettere for hver gang.(Nå skal det sies at jeg er av de som gjerne polerer både høst og vår)

Har samme erfarig som deg. Jeg polerer skroget med MaxWax Hardglans og overbygget med TC Nano. Det som er polert med nanofomering kan relativt enkelt friskes opp igjen et par ganger ved å gå over med en polerfille før enn nytt må legges på.

I vinter har båten min, som ligger ute hele året, holdt seg ganske bra. En grunn til det er nok at vi har hatt lite nedbør.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

• 1 måned senere...

Test av Meguiar`s "One-step-compund"

Test gjort av Båtmagasinet

Husk bare at om resultatet skal vare hele sessongen så MÅ man legge på "Pure Wax" på toppen

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Siste polering ble gjort med produkter fra Einzett, se side http://www.einszett.co.uk/ for produkt utvalg.

Kjempe produkter som gir et fantastisk resultat på både bil og båt.

Handla det i den lokale båt sjappa. Men kan sikkert kjøpe på nettet også. Min påstand er at Hart - Glans er uslåelig.

Og dette er kjempe produkter til fornuftige priser :crazy:

Ha en vakker og glansfull sommer :flag:

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

• 9 måneder senere...

Brukte som jeg skrev lenger opp (sydspissen) International Nano teknologi i fjor som båtpleie produkter.

På grunn av utestengelsen, så kunne jeg ikke legge ut dette bildet her:

4976723244_9ac5b7e56e_b.jpg

Båten ble veldig blank, men det varte ikke så imponerende lenge, syntes jeg.

Jeg vasker ellers alltid (ofte) med varmt grønnsåpevann.

Hmmm.... hva skal jeg velge av polish og voks i år da ? :worry:

Testet Maguiars one step compound og Pure Wax for første gang i fjor vår og ble overrasket over resultatet , det er absolutt de beste produktene jeg har brukt på båten . Jeg har noen hyllemeter med alt mulig rart av polisher og vokser som jeg har brukt men ikke vært spesielt fornøyd med. Jeg var også veldig fornøyd med TC nano som var enkel å jobbe med .

En annen ting er bonefillene , jeg har alltid tidligere brukt slike papirfiller og vanlig polergarn som selges til boning uten og tenkt så mye over det , men i de senere årene bruker jeg bare filler av utslitte bommuls T.skjorter og utslitte frottehånkle både på båt og bil , og synes det er både lettere å jobbe med og resultatet blir bedre . Til å påføre voksen bruker jeg bare gryteskrubber fra Rema (kr.7,90 pr pakke på 10 stk) , bruker selvfølgelig bare finsiden da.

Båten ble veldig blank, men det varte ikke så imponerende lenge, syntes jeg.

Jeg vasker ellers alltid (ofte) med varmt grønnsåpevann.

Hmmm.... hva skal jeg velge av polish og voks i år da ? :worry:

Et tips fra meg er å heller prøve å bytte ut grønnsåpen mot en såpe som er beregnet for vokset overflater.

Grønnsåpe løser opp voks effektivt, så ikke rart om voksen sin holdbarhet er dårlig.

Har god erfaring med ChemicalGuys sine såper. Ser de nå også har kommet med en glossworkz som jeg må prøve neste gang jeg skal kjøpe såpe.

Bruker en del citru wash&gloss fra de. Veldig fin å bruke tynnet ut(meget drøy) til kun vanlig vask. Eller sterkere for å ta voksen før en ny runde polish.

Har prøvd den citrus wash daily, men ikke helt fornøyd. For den er tydelig for de som vasker "daglig". Shit som har satt seg f.eks. over en uke sliter den litt med å løsne. Så vaskemitten (den obligatoriske vaskekluten) sliter godt med å oppta alle urenhetene så de ikke draes utover og riper (Slik en svamp vil gjøre uansett).

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...