Jump to content

hvilken polish/voks er best og enklest og bruke

kællen

Recommended Posts

Har god erfaring med ChemicalGuys sine såper. Ser de nå også har kommet med en glossworkz som jeg må prøve neste gang jeg skal kjøpe såpe.

Da har jeg handlet litt fra http://www.scandicshine.no :thumbsup:

Tester også ut den polish'en til båt, og 2 ulike pad's til polermaskinen og microfiberkluter.

Nå venter jeg bare at værgudene skal gi meg perfekt båtpleievær ! :flag_bp:

Hva bruker dere for å avfette ? ...Za...:wflag:

Satser på Meguiars produkter i år både for båt og bil. Valgte både vanlig båtvask og NXT tech wash typen så får jeg se hva som fungerer best. Carnauba voksen håper jeg vil holde UV-strålene langt unna og beskytte skrogfargen :sweat: (dog ifølge Awlgrip reklamen skal ikke dette være noe å frykte). Jegard leverer fraktfritt :smiley:

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Eg vasker(skrubber) skroget med deep clean først, så såpevask, og da bruker eg hvilken som helst billig båtshampo/såpe. Og så smører eg kjapt ut Biltemavoks på halve lengda av båten i slengen, og tørker av. For hånd. Bruker aldri rubbing, så skroget er blankt og fint :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg bruker Miljøavfetting fra Biltema før jeg bruker en vanlig bilsåpe.

Har bruke Autoglym polering men i fjor ble det ett par bokser fra Hempel og det var jeg veldig fornøyd med.

I løpet av sommer sesongen vasket jeg båten med en blå flaske fra Turtel med noe såpe med nano bla bla bla..

Har brukt den på bil også men kommer ikke til å kjøpe den på nytt for å si det sånn.

Carnauba voksen håper jeg vil holde UV-strålene langt unna og beskytte skrogfargen

Denne inneholder litt silikon. Er det bra på båter ?

68578.gif

1pxtransp.gif1pxtransp.gifSkaper en holdbar høyglans beskyttelse for glassfiber og alle malte overflater. Produktet inneholder en blanding av ren brasiliansk carnaubavoks med silikoner, polymerer og harpiks for å opprettholde en ekstraordinær glans. Beskytter mot ultrafiolett stråling.

Er jo endel reklamehumbug i disse produktomtalene. Når det gjelder Meguiar Pure Wax så er det blandet ut med diverse stoffer for å gjøre den billigere og lettere å påføre. Swissvax har noen kjempedyre krukker med hard Carnauba voks, men selv der er det begrenset til 40-60% voks og resten oljer og andre stoffer. Carnauba er en veldig hard naturlig voks med høyt smeltepunkt (82-86grader C) og er kjent for flott glans. Jotun bruker syntetisk voks i sine produkter.

Heller lite, men lekkert laget

Denne inneholder litt silikon. Er det bra på båter ?

68578.gif

1pxtransp.gif1pxtransp.gifSkaper en holdbar høyglans beskyttelse for glassfiber og alle malte overflater. Produktet inneholder en blanding av ren brasiliansk carnaubavoks med silikoner, polymerer og harpiks for å opprettholde en ekstraordinær glans. Beskytter mot ultrafiolett stråling.

Silikon er vel ikke skadelig på båt. Silikon er dessuten UV-stabilt, noe som det også reklameres for ved produktet. Du skriver at produktet også inneholder polymer, noe som borger for en "herding" av produktet og derfor sikkert hjelper på langtidseffekten.

Min erfaring med Meguiars er i hvert fall strålende. Jeg har også snakket med forhandlere som har "proff båtpleiere" som kunder og de fleste av dem sverger til Meguiars produkter.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Men husk at du får aldri bra finish om du ikke har glatt coat før du waxer. Er båten matt så må du rubbe først.

Det viktigste med waxen er vel om den holder lenge. Hjelper lite om det er fint og blankt med en gang. Værste er jo om renner etter regnvann biter seg fast i coaten.

Brukte Meguiars polish og voks på skroget, og "One step compound" + voks over fenderlisten i fjor. Skroget er veldig bra enda, men er veldig misfornøyd med resten. Det gikk ikke lange tiden før de sorte renningene fra regnvannet satte sine spor, og top coaten ble fort veldig matt. Etter alt skrytet One Step Compound har fått her på forumet, lurer jeg på om jeg gjorde noe galt da det ble påført. Det var riktignok litt sol da jobben ble gjort, men at resultatet skulle bli så dårlig av den grunn, har jeg mine tvil om. Produktene ble påført med maskin.

Traff på en eldre båt (ca. 30 år) som skein i kapp med sola sommer i Helgøysund. Jeg måtte bare spørre hva han hadde polert båten sin med, og det kom frem at han hadde brukt et produkt som heter "Mothers". Han hadde kjøpt dette produktet ett sted i Sandnes, men desverre husker jeg ikke hvilken forretning. Har søkt litt på nettet, og kan desverre ikke finne noen norsk importør/selger av dette. Er det noen her på forumet som har brukt dette, og evt. vet hvor en kan få kjøpt det??

• 1 måned senere...

Startet vårpussen i dag med Meguires Boat Wash som vaskemiddel og One Step Compound som polish/wax. Må si jeg er litt skuffet så langt over de produktene. Har en del skitt på båten som sitter godt i gelcoaten.

Boat Wash'n tar greit, men så langt jeg kan se ikke noe bedre enn Biltema sin båtvask. Men såpa er ganske billig, ca 100 kr literen (1.9 l flaske).

Så til den bejublede One Step Compound. Som en skkkelig polish holder den ikke mål. Fjerner ikke skitt som sitter godt i gelcoaten eller oksidering. Fant frem en flaske Hempel polish jeg hadde igjen fra i fjor, og det er noe helt annet, mye mer effektiv.

Men savner Star Brite sin Marine Polish PTEF som jeg brukte i fjor, den er helt super.

Konklusjon: På min båt må jeg bruke noe som tar bedre en One Step Compound, så vil nok One Step'n være ok til en shinings i sesongen.

Men nå har jeg en ganske skitten båt etter mye tøff bruk i fjor, så flere steder må jeg til med Hugos for å få vekk skitten.

God båtpuss!

tenkte og polere sjømann snekka mi i dag.

gikk greit men går litt i surr me rekke følgen på di forskjellige produktene.

er er slik jeg gjore det i dag.

turtle wax sin poler fille. tok på en dasj autoglym polish super resin , og gikk over den ene skute siden for hand. gikk lett over uten og bruke spesielt med makt.

lot dette tørke før jeg fant fram meec poler maskinen med gul skum pad.

satte fraten på 2-3. forsåvidt rolig turtall. har lagd merker før med at det gikk for fort så tok det rolig.

polerte og polerte, når jeg var ferdig satt jeg på lamme ull pad og gikk lett over.

det ble jo bedre men syns ikke det ble spesielt blankt.

burde jeg polere med lamme ull pad istede for skum pad kansje?

har biltema sin scratch removing wax som vant test tidligere.

skal jeg bruke den istede for auto glym? eller er dette en "forseglings voks" som en legger på etter autoglymen? skal den påføres med lamme ulls pad med maskin eller lett for hand?

dette har sikkert blitt spurt før men det er så extremt mye og lese ang dette tema:)

Startet vårpussen i dag med Meguires Boat Wash som vaskemiddel og One Step Compound som polish/wax. Må si jeg er litt skuffet så langt over de produktene. Har en del skitt på båten som sitter godt i gelcoaten.

Så til den bejublede One Step Compound. Som en skkkelig polish holder den ikke mål. Fjerner ikke skitt som sitter godt i gelcoaten eller oksidering.

One step compound vil jeg ikke karakterisere som en polish. Det står +polish på den, men der syntes jeg de har tatt litt i med merkingen av flasken. En bør helt klart etterbehandle med en ekte polish, så beskyttelse/voks.

One step er også et produkt en bør bruke med maskin. En polerduk med onestep dratt over et par ganger vil ikke oppnå noe som helst.

Har du ristet boksen godt? Etter litt vending har det ikke blandet seg i, og det som kommer ut er nesten som fløte. Etter kraftig risting av flasken kjenner en at det er mye slipemiddel i kremen.

Et annet tips er å tørke restene av med en gang. For tørkede one step rester er et helvete å pusse bort.

Båten min tror jeg aldri har vært renset. Og ikke vasket de siste 4 årene. Så i gelcoaten så en seg selv som en mørk skygge. Etter one step kunne en se tydelige skarpe konturer. Etter high gloss polish kunne en se konturene i ansiktet. Og etter siste behandling med purewax er det nesten så en kan se pupillene i speilbildet.

Jeg må si meg meget fornøyd med disse. Men da er det snakk om maskin på alt, og sikkert 30-40 timers jobb på en 30fot utenfor og oppi.

Men hvis jeg da er nøye med å vaske båten ofte, med etterbehandling av voks et par ganger i året. Og bruke polish på våren vil jeg tro jeg aldri trenger å bruke one step igjen.

Jara Wynja

Et annet tips er å tørke restene av med en gang. For tørkede one step rester er et helvete å pusse bort.

Så på flaskene, og husket litt feil.

Det er den brune "high gloss polish" som er et helvete å tørke av større klumper når det har tørket.

Jara Wynja

Jeg klinket til med en stor ordre på "spesial-microfiber" til alle formål, såpelegger, såper, vaskehanse, polish og Meguiar Pure Wax . :thumbsup:

Alt herfra: http://www.scandicshine.no/ bortsett fra voksen . De leverer super-kjapt !!! :thumbsup:

Jobben ble halvparten så stor som den pleier, og resultatet veldig bra ! :easter: Håper det varer litt lengre i år, siden jeg har parkert grønnsåpa hjemme. :rolleyes:

Spesielt kan jeg anbefale microfiberfiller til å ta av ekstra voks, som ofte blir liggende etter jeg har påført med maskin. (Siste finish)

Både polish og voks ble påført med maskin.

Klikket på linken....Her var det mye snadder, men billig var det ikke. :eek: For min del så kjøper jeg microfiberkluter hos ClasOlson......mener det koster 45 kr.- for en eske med 3 stk. i forskjellige kvaliteter,kjøper gjerene 4 pakker av gangen. Kjøpte kluter tidligere hos Europris og trodde det var billig intil jeg fant disse jeg nå bruker. Kan absolutt anbefales

Redigert av Finn Erik (see edit history)

Når det gjelder voks, så er min erfaring at en lett forledes av velagede reklamer som lover gull og grønne skoger.

Har prøvd både dyre merker ( eks meguiars) og billige ( biltema). Etter 1 mnd på sjøen var det ikke synlig forskjell mellom dyr og billig.

I år kommer jeg til å bruke 3M sine produkter, som er "billige" i forhold til de dyrere merkene som det så ofte refereres til. 3M har meg bekjent også kjøpt opp Meguiars, så om det er samme greia på flaskene kan en jo lure på :giggle: .

Har også god erfaring med 1 Z sin hart glans. Gjør det kanon blankt og varer en god stund.

Ønsker alle en flott påske og en fin båtsesong :saint:

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...