Jump to content

hvilken polish/voks er best og enklest og bruke

kællen

Recommended Posts

Brukte Hempel Wax (& Protect) TecCel i fjor og den holder bra glatt og fin nå etter vinteropplag :thumbsup:

Gikk over skroget på nytt nå i påska med Hemple Wax (& Protect) TecCel og den er veldig lett å legge på og tørke bort.

Har brukt noe såpe fra Turtel...noe Nanotull og den synes jeg ikke egner seg for båt.

• 2 uker senere...

One step er også et produkt en bør bruke med maskin. En polerduk med onestep dratt over et par ganger vil ikke oppnå noe som helst.

Har du ristet boksen godt? Etter litt vending har det ikke blandet seg i, og det som kommer ut er nesten som fløte. Etter kraftig risting av flasken kjenner en at det er mye slipemiddel i kremen.

Ja har nå opplevd hvor viktig det er å riste godt nok. One Step gikk fra ganske dårlig til superbra med risting!

• 2 uker senere...

Leste testen i Båtliv nå. Og ser den "one step" som testes der er den såkalte "Cleaner wax-one step". Som ikke inneholder slipemiddel.

Den vil rense båten, og legge på belegg som gir båten "glans". Men den vil ikke slipe ned overflaten for å lage en helt glatt overflate med "speil" effekten.

Når jeg har nevnt One step i mine innlegg mener jeg "One step compound". Som er et aggresivt produkt. Er en nøye med rengjøring og behandling senere skal det være unødvendig å bruke dette igjen på hele båten. Men bare lokalt på riper etc som har dukket opp.

Så om noen ikke blir helt fornøyd med one step, etter alt skrytet. Og de bruker Cleaner wax-one step på veldig matt båt skjønner jeg hvorfor. Forøverig har jeg troen på at den som er testet i testen virker ypperlig på overflater som i utgangspunktet er glatt, men kun skittent.

Jara Wynja

Jeg har drevet litt med One-Step-Compund" i helgen. Hvor de har gjort av "slipemidlene" lurer jeg veldig på.

Hvis man tar litt og gnir mellom fingrene er de ikke mulig å kjenne at det finnes noe slikt i dette produktet. Gjør man det samme med "Jif" så er man ikke i tvil.

Jeg ser det står "Aggressive" på flasken, men jeg tror dette er relatert til kjemiske virkemidler, ikke mekanisk slipende partikler.

Jeg ser også at det står at produktet skal fjerne riper, men det er ikke tilfelle, jeg får det i hvert fall ikke til. Fastgrodd møkk derimot, det forsvinner.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hvis man tar litt og gnir mellom fingrene er de ikke mulig å kjenne at det finnes noe slikt i dette produktet. Gjør man det samme med "Jif" så er man ikke i tvil.

Er det ikke slik at enkelte tannpastaer inneholder små små partikler/biter av aluminium, men uten at jeg kan si at det kjennes?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 3 uker senere...

Har kjøpt International Nano Polish som koster 200 kr for 200 ml, mer enn XO Cognac, men smaker neppe like godt.

Forhåndsbehandlet med Autosol på 1000 W polermaskin til jevnt resultat og brukte også polermaskinen på Nano Polish'en.

Da ble det et lett skjoldete resultat som krevde en omgang til med polish'en, men det ble bedre ved å legge på et tykkere lag. (Cognac-pengene forsvinner, men båten blir kanskje bra?)

Måtte jobbe en del med maskinen, men så var det 30 år gammel og dårlig holdt gelcoat også.

En tradisjonell Marine polish fra Hempel direkte på den samme autosol-rubbingen ga mye lettere jevn og blank overflate. Jeg prøvde direkte sammenligning på samme skuteside.

Nano-produktet skal imidlertid trenge mye dypere inn i følge teorien så det er forsåvidt konsistent resultat, men er likevel skeptisk til skjoldingen på sikt.

Jon Winge påstår i siste Båtmagasinet at resultatet blir bedre og sterkere hvis man bruker nano-produktet årlig.

Hmm, tilsvarende høres kjent ut for hvilket som helst produkt.

Men klarer nano-produktet å trenge forbi restene av voks-forseglingen?

Lurer på om jeg skal legge AutoGlym SelaClean Gelcoat forsegler eller et teflon-produkt som topp-lag?

Artikkelen av Winge reduseres egentlig til synsing og ikke sammenligning med følgende konklusjon:

"Jeg har imidlertid latt det stå igjen par felter til sammenligning med min gamle favoritt, Hempel High Gloss Wax med ptfe ("Teflon") og jommen er de fine de også.

Det blir stående igjen et par felter til sammenligning, så vi får se." (Mine understrekinger)

Ingen egentlig konklusjon altså, så man kan undres om redaktøren hadde brillene på når han tok inn artikkelen. Virker som fordekt reklame for ett eller to produkter og fortsetter i samme stil: ..."Den har jeg ikke testet, men tror knapt at det er vesentlig forskjeller."

Javel nei. (Det ble oppsigelse av abonnementet i dag.)

Nano eller no-no på sikt?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

bruker autosol for å få opp farge og glans,deretter turtle wax orginal for bil med silikon og sikkert mange andre fy stoffer i. den syns jeg holder lengre enn mange spesial middel for båt. tenkte å prøve en flytende vax fra biltema i år men fant ut at eg hadde nok av ubrukelige super midler stående ubrukt i garasjen...så derfor ble det bilvax i gjen den er grei å jobbe med og holder bra.

• 10 måneder senere...

Har brukt den fra Feldtenmarine med godt resultat. Funker best om skroget er ferdig korrigert for riper med en grovere rubbing, feks One step comp fra Meguiars.

Lett og jobbe med og gir en glatt og tett overflate, slik at skitt får lite feste. Ser ut til å holde bra på mørk skrogside også.

Sjøblid og ubetinget positiv!

Jeg ser i hvertfall ikke forskjell i glans eller varighet i forhold til langt dyrere produkter.

Jeg tror ikke du ser stor forskjell på noen produkter rett etter at jobben er gjort. Forskjellen ser du neste vår etter båten på vannet hele året.

Jeg har hatt båt ute siden 1985 og prøvd både det ene og andre, helt til jeg fikk tak i MaxWax produkter og maskin. Etter alt skrytet av Maguilar er på BP prøvde jeg det i fjor på deler av båten for å sammenlikne.

I år blir det på nytt bare MaxWax. :thumbsup:

Har brukt Biltemas voks siste fem år, og ser egentlig ingen grunn til å ikke fortsette med det. En ting jeg ofte lurer på er hva man gjør med alt man brukte ifjor, året før osv siden det hvert eneste år kommer ut et nytt mirakelmiddel som man bare må ha?

Noen dråper med fruens Zalo i godt varmt vann til vask før skylling, tørking og voksing gjør også godt for båten!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg har i de siste, puuh! 20-30 årene prøvd det meste i "mirakel produkter" som skulle gi båten en nærmest evig glans i følge reklamen, men har

blitt like skuffet hver gang.

Jeg tror ikke det er så mange måter å produsere en wax på, det er petroleum basert det meste av wax`en. Har funnet ut at Biltema er like bra som noe annet.

Jeg har også i mange år brukt Biltema er fornøyd med det. I år har jeg prøvd noe annet, mest for å se om det noen forskjell. Bl.a. har jeg brukt crompolish som lett rubbing. Jeg brukte også Autoglym sin Selaclean gelcoat forsegler. Det første som slo meg når jeg åpnet korken der var at den lukter jo identisk med Biltema sin hardvoks som jeg bruker på bilen. Så noen ingridienser er tydelig helt identiske. Noe som forsterker det Verado sier at hvor mange måter finnes det egentlig for å lage voks?

(Som refleksjon, resultatet ble ok med de nye midlene, men hadde det også blitt med Biltema sitt. Ikke noen av produktene var skikkelig gode mot steder hvor solen har herjet lenge og stellet fra tidligere eiere ikke har vært god.) Personlig synes jeg mye av produktene er ok for rens, men å ta riper eller trenge dypt inn, må det nok andre ting til for å få tilfredsstillende resultater.

Er det ikke slik at enkelte tannpastaer inneholder små små partikler/biter av aluminium, men uten at jeg kan si at det kjennes?

Joda, det stemmer også fluor er avfall ifra aluminiums industrien som de ikke har lov å dumpe i naturen.

En venn polerte sine berylium's propeller (modell propellere) med tannkrem og dopapir, de ble sinnsykt blanke.

Det var en ting som slo meg, da jeg var på badet i går kveld.

Der har kona og mine 3 døttre brukt endel hårspray, og gud så glatt det er på flisene :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Så kan det være løsningen, :rolleyes:

Rett og slett noen bokser med skikkelig hårspray, og spraye på, hvis skroget blir like glatt og blank som gulv-flisene mine har blitt på badet, så blir dette meget bra :rolleyes::thumbsup::headbang:

Hva tror vi om den løsningen :giggle:

Blir det en billig løsning. :confused:

Å hvor lenge vil det holde.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...