Jump to content

hvilken polish/voks er best og enklest og bruke

kællen

Recommended Posts

Jeg bruker International Wax Sealer med teflon.

Den er tyntflytende og hurtigtørkende.

Jeg skipper forbehandling, sørger bare for at skroget er FULLSTENDIG rent.

Gelcoaten blir så glatt at hvis jeg sitter på skroget i dongribukse, så sklir jeg av :D

PS: prøvde Hempel sin produktlinje et år; den la igjen en svak gul farge på hele skroget, så holder meg langt vekke fra den...

Redigert av amerelium (see edit history)

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

sig.jpg

Har sverget til Megs OSC og pure Wax de siste årene og syns dette gir bra resultat både med korrigering av falmet gelcoat, blankhet og holdbarhet. Den krever en del jobb med maskin så jeg syns poleringen tar lang tid, men så lenge jeg er fornøyd med resultatet blir det vært det. Tenker å bruke dette på skroget i år også, mens jeg har latt meg lokke av "nanotullet" og tenker å prøve dette over dekk. Der er det lett å polere igjen dersom det viser seg å ikke holde.

Blir spennende å prøve dette, men regner ikke med noe kjemperesultat.

• 3 uker senere...

Da har jeg endelig fått startet på polering av skroget i dag:) og resultatet ble dessverre som jeg hadde forventet.

Var innom seatronic for en stund siden og fant en fin liten aluminium flaske med nanopolish som jeg ikke klarte å gå forbi uten å ta med..

Var spent på å prøve denne nanoteknologien, men det var langt fra noe vidunder middel. Vel den renset og blankere ble det jo, men kunne ikke måle seg med megs osc. Da blir det gnukking og albuefett med tung polish i år også...

Men, som vedlikeholds polering litt utover i sesongen tror jeg den kan være fin til da den var meget lett og jobbe med.

Reduserte dermed ikke poleringstiden i år heller med 50% som den reklameres med....

Eg har prøvd diverse siden 2004. Har hatt 2 båter, første helt ny og den eg har var 2 år da eg kjøpte den i 2010. Har testet Jotun, Hempel, Maritim, Biltema.. Etter eg var med å polerte en eldre båt i fjor med Meguiars kjøpte eg "båtpakken" av dette i år. Desidert det enkleste/beste eg har brukt. Riktignok kjøpte eg i år en proff Makita poleringsmaskin, men det har lite utslag i arbeidsmetode, resultat. Meguiars one step og deretter wax. Har tatt bilder før/etter og da ser eg en betydelig forskjell. Det blir spennende å sjekke holdbarheten, sjøsetting søndag.

• 1 måned senere...

Turtel Nano bil fra Europris, lett å polere i en omgang..............

Skal polere båten i morgen og har tenkt å forsøke Turtle - Extreme nano-tech.

Det ser jo veldig enkelt ut, og slik jeg forstår bruksanvisningen så skal en ikke bruke hardvoks etterpå.... eller misforstår jeg? Noen andre som har forsøkt dette/ har fasiten?

Min erfaring med Turtles produkter er at de benytter allt de har av midler på på reklame og på å kjøpe seg hylleplasser i butikkene. Så langt har jeg enda tilgode å finne et bra produkt fra Turtle. Sjøl benytter jeg Mcguires produkter, men synes også at Hempel har mye bra.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Min erfaring med Turtles produkter er at de benytter allt de har av midler på på reklame og på å kjøpe seg hylleplasser i butikkene. Så langt har jeg enda tilgode å finne et bra produkt fra Turtle. Sjøl benytter jeg Mcguires produkter, men synes også at Hempel har mye bra.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

• 1 år senere...

Da har jeg endelig fått startet på polering av skroget i dag:) og resultatet ble dessverre som jeg hadde forventet.

Var innom seatronic for en stund siden og fant en fin liten aluminium flaske med nanopolish som jeg ikke klarte å gå forbi uten å ta med..

Var spent på å prøve denne nanoteknologien, men det var langt fra noe vidunder middel. Vel den renset og blankere ble det jo, men kunne ikke måle seg med megs osc. Da blir det gnukking og albuefett med tung polish i år også...

Men, som vedlikeholds polering litt utover i sesongen tror jeg den kan være fin til da den var meget lett og jobbe med.

Reduserte dermed ikke poleringstiden i år heller med 50% som den reklameres med....

Har du brukt den riktig?

Jeg gikk på med denne i år og erfarte at fremgangsmåten var litt anderledes.

Denne måtte jobbes inn ved påføring, ikke bare påstrykes og deretter poleres av.

Erfarte stor forskjell i glansen ved riktig metode.

Det må ikke være for kaldt ute heller.

• 1 år senere...

Var spent på å prøve denne nanoteknologien, men det var langt fra noe vidunder middel. Vel den renset og blankere ble det jo, men kunne ikke måle seg med megs osc.

Nå skal jeg være litt forsiktig om jeg husker rett, men jeg mener at denne aluminumsflaske var en av de "falske" nanoproduktene. Det var en stor test I Båtmagasinet for noen år siden og det var bare 2 av de såkalte nanoproduktene som var ekte Den ene var TC Nano.

Når det gjelder nanoteknologi og polish synes jeg det kan være greit med denne teksten hentet fra hjemmesiden til AGlaze:

Nanotechnology is defined as the manipulation of matter with at least one dimension sized from 1 to 100 nanometers, where a nanometre is 1 / 1,000,000,000 m. AGlaze Paint Sealant products and maintenance products, with the exception of our Pre cut compound, all fall into the “Nano” scale and so yes AGlaze is nanotechnology…..but then so are thousands of other liquid chemical products. Many other companies seem to jump on the “Nanotech” buzzword to make products sound new, modern and up to date, but the term Nanotechnology is nothing new and was first used in the mid 1970’s.

Our product performance is what is important to us and is what makes AGlaze stand out from the rest. So we concentrate on improving our products and independent testing and avoid using the word Nanotechnology in everything, even though it applies, to avoid being banded together with so many other products.

Så var nanoteknologi i polish kanskje ikke så utrolig og revolusjonerende likevel  :giggle:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Siden de har produkter som karakteriseres som nano, men velger å ikke bruke det i markedsføring så vil jeg nok tro de har rett i at veldig mange polisher er i denne partikkelstørrelsen.

AGlaze har vil ikke så mye å tjene på denne faktaopplysningen.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...