Jump to content

Prosjekttråd oppussing av Oksø 32

jensemann2

Recommended Posts

Tenkte det var på tide å lage en prosjekttråd om min 1974 modell Oksø 32 som jeg har hatt siden 2004. Jeg kjøpte båten i Ørsta da jeg studerte på Høgskolen i Ålesund. Brukte den som bobåt fra februar 2005 til juni 2007 da jeg var ferdig med bachelor i nautikk.

Båten har ligget mer eller mindre ute av drift siden den gang. Mye forfaller når en båt ligger sånn som det, og nå står den på land.

Bilder kommer senere, men her er en liste over det som skal gjøres:

- Pusse kjølen og male opp med 2-komp

-Skifte septiktank

-Skifte kjølevannsinntak

-Bunnsmøre

-Skifte ventiler og slanger på cockpit dreneringer

- Montere tankmåler på diesel og septik

-trekke om forpiggen

-Bytte toalett (Pumpen er ødelagt og jeg finner ikke reservedeler)

-Gå over alle rekkestøtter med sikaflex 291

-Gå over alle dekksgjennomføringer og tette

-Bytte alle vinduer

-Rubbe ned hele skroget over vannlinjen og polere

-Bygge kjøleboks

-Legge ny dørk(teak etterlikning)

-Montere varmtvannstank

-Vurderer også å se på muligheten for å bygge om badet til våtrom slik at det går an å montere dusj

Ja da har du en bra jobb foran deg, jensemann!

Men du kjenner jo naturligvis båten godt når du har bodd i den over tid.

Håper du legger inn noen bilder etterhvert, prosjekttråder er de

mest populære her inne, mange følger spent med vettu!

Lykke til med skuta!

mvh

JanS/EIR

Redigert av JanS/EIR (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Har idag tatt ut alle dørkene, spylt med høytrykk og vasket med avfetting flere ganger. Goodbye båtlukt!

Hele skroget er også spylt, og skal flekkes opp med antipest på de stedene det er gått hull inn til gelcoaten.

Dette sparer meg fra å male opp hele undervannsarelaet med antipest, og jeg slipper å fjerne alt det gamle bunnstoffet. ..

Nå er båten nesten klar til å bli flekket opp med primer der jeg har slipt gjennom til gelcoaten. Har pusset muttrene og skivene på kjølboltene inne og smurt de med antipest, så nå skal det ikke ruste mer:)

Jeg har prøveflekket litt med Biltema sin 2-komp primer for å se om det kokte på den gamle primeren, det gjorde det ikke. Så da er det bare å vente på varmegradene:)

Redigert av jensemann2 (see edit history)
  • 1 måned senere...

Håper noen kan gi meg råd angående fargevalg på båten.

Jeg har laget en skisse på paint over hva jeg har tenkt..

Sånn er båten nå:

baatfarge2.jpg

Jeg har bestemt meg for å ha skroget i fregattblå men det ejg ikke har bestemt meg for er hva jeg skal gjøre med stripen som er i overgangen mellom bunnstoff og skuteside. Er det finest å beholde stripen, eller skal jeg bare kutte den ut og male blått helt ned til bunnstoffet? Hvis jeg maler båten blå må bunnstoffet bli rødt, men hvilken farge på stripen?

baatfarge1.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...