jensemann2 Startet 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2010 Tenkte det var på tide å lage en prosjekttråd om min 1974 modell Oksø 32 som jeg har hatt siden 2004. Jeg kjøpte båten i Ørsta da jeg studerte på Høgskolen i Ålesund. Brukte den som bobåt fra februar 2005 til juni 2007 da jeg var ferdig med bachelor i nautikk. Båten har ligget mer eller mindre ute av drift siden den gang. Mye forfaller når en båt ligger sånn som det, og nå står den på land. Bilder kommer senere, men her er en liste over det som skal gjøres: - Pusse kjølen og male opp med 2-komp -Skifte septiktank -Skifte kjølevannsinntak -Bunnsmøre -Skifte ventiler og slanger på cockpit dreneringer - Montere tankmåler på diesel og septik -trekke om forpiggen -Bytte toalett (Pumpen er ødelagt og jeg finner ikke reservedeler) -Gå over alle rekkestøtter med sikaflex 291 -Gå over alle dekksgjennomføringer og tette -Bytte alle vinduer -Rubbe ned hele skroget over vannlinjen og polere -Bygge kjøleboks -Legge ny dørk(teak etterlikning) -Montere varmtvannstank -Vurderer også å se på muligheten for å bygge om badet til våtrom slik at det går an å montere dusj Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 (redigert) Ja da har du en bra jobb foran deg, jensemann! Men du kjenner jo naturligvis båten godt når du har bodd i den over tid. Håper du legger inn noen bilder etterhvert, prosjekttråder er de mest populære her inne, mange følger spent med vettu! Lykke til med skuta! mvh JanS/EIR Redigert 15.Mars.2010 av JanS/EIR (see edit history) Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
jensemann2 Svart 20.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 nå har jeg fått montert gearet, jeg har pusset ned og sprøytelakkert gearboks og kappe, samt varmevekslertank i rød Beta Marine farge:) Det ser lekkert ut! Men nå lurer jeg på å lakkere motoren i samme slengen. Er det noen som har en god måte å rense motoren utenpå ? Avfetting og varmt vann? Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Hei! Om motoren er ute av båten så ta den med til en selv-vask for bil og bruk stimeren, flere omganger. Har gjort det selv med veldig godt resultat flere ganger. Er den i båten så har du en jobb framfor deg og mitt råd villee være å ta den ut for å vaske ordentlig. Lykke til MVH Rolf-Eigil Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 25.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Har idag tatt ut alle dørkene, spylt med høytrykk og vasket med avfetting flere ganger. Goodbye båtlukt! Hele skroget er også spylt, og skal flekkes opp med antipest på de stedene det er gått hull inn til gelcoaten. Dette sparer meg fra å male opp hele undervannsarelaet med antipest, og jeg slipper å fjerne alt det gamle bunnstoffet. .. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 27.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 27.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 Jeg har pusset ned mye av bunnstoffet og der det er hull inn til gelcoaten gjennom primeren har jeg pusset bort litt ekstra slik at jeg kan flekke opp med 2-komp primer når det blir temperatur nok:) Det er en del steder det er hull på primeren, mest der det har sittet store rur og kalk. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 27.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 (redigert) Nå er båten nesten klar til å bli flekket opp med primer der jeg har slipt gjennom til gelcoaten. Har pusset muttrene og skivene på kjølboltene inne og smurt de med antipest, så nå skal det ikke ruste mer:) Jeg har prøveflekket litt med Biltema sin 2-komp primer for å se om det kokte på den gamle primeren, det gjorde det ikke. Så da er det bare å vente på varmegradene:) Redigert 29.Mars.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Det blir fint! Vi følger med! Husk doble slangeklemmer under vannlinja. Vil ikke ha lekkasje der. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Jeg ville ha byttet ut de pvc slangene med gummislanger. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Tåler ikke PVC-slangene en trøkk da? Det er jo ikke noe trykk på disse slangene... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 De blir beinharde etter litt tid, og kan lett knekke. Jeg erfarte dette på luftinga på den ene dieseltanken, det lakk litt i luftinga, da jeg skulle stramme slangeklemma knakk hele slangen. Det endte med dieselsøl selvfølgelig Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 (redigert) Okei.. Det var gjennomsiktige slanger uten armering fra før av, de var ikke særlig harde. Men dette kan jeg bytte når båten ligger på vannet, bare å stenge ventilen:) Edit: Sjekket på maritim sine sider, og fant ikke noe alternativ til PVC slangene. Noen tips? Redigert 29.Mars.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Kan vel bruke denne: http://biltema.no/no/Bat/VVS/Slange/Toalettslange/ Unødig dyr men den blir vel ikke hard?? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Hva er slangen du har montert til? Hvis det ikke er drikkevann kan du jo bruke en tekstilarmert gummislange, som ikke er næringsmiddelgodkjent Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 slangen er til cockpit dreneringene. Det vil aldri være noe bevegelse der nede. Tekstilarmert gummislange, hvor får jeg fatt i det? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Tess f.eks Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Det blir fint! Vi følger med! Husk doble slangeklemmer under vannlinja. Vil ikke ha lekkasje der. Enig ikke glem doble klemmer,!! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
jensemann2 Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 (redigert) Doble klemmer blir det:) Skal også bytte ut slangene etterhvert, men de holder vel et år eller 2 før de blir harde? Jeg fant ikke kurrant slange på tess.. Det jeg trenger er 38mm og 32mm rimelig gummislange .. Redigert 29.Mars.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Håper noen kan gi meg råd angående fargevalg på båten. Jeg har laget en skisse på paint over hva jeg har tenkt.. Sånn er båten nå: Jeg har bestemt meg for å ha skroget i fregattblå men det ejg ikke har bestemt meg for er hva jeg skal gjøre med stripen som er i overgangen mellom bunnstoff og skuteside. Er det finest å beholde stripen, eller skal jeg bare kutte den ut og male blått helt ned til bunnstoffet? Hvis jeg maler båten blå må bunnstoffet bli rødt, men hvilken farge på stripen? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Noen synspunkter på valg av farge? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Syns den svenske varianten var søt. Er egentlig ikke så begeistret for mørke farger pga riper viser så godt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
jensemann2 Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Den svenske varianten er originalfargen på båten:) Men den er veldig bleket nå, så derfor jeg ønsker å male om.. Det optimale hadde jo vært å polere frem fargen igjen, men det er flere riper som er for dype til å rubbe. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 tja...letter å fikse mange riper enn å få lakk like solid vel? Orginalt er alltid eit + synest eg Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.