Jump to content

Ny gjestehavn snart på plass i Drøbak

Astor

Recommended Posts

Mouche, hvis du leser linken til oblad.no, vil du se at kommunen SPARER milioner i moms med en gratisordning. Hvis dette er tilfelle, synes jeg ideen er god, og det ville ikke belaste hverken byens innbyggere eller helsebudsjettet.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Ja, men gjør det det? Alt som samles inn (med unntak av kommunale avgifter) blir sendt til staten som igjen sender en del av dette tilbake til den enkelte kommune etter meget kompliserte regler som de færreste, om noen (?), skjønner hvordan fungerer, og er bestemt av det til enhver tid sittende politiske flertallet. I den kommunen jeg bor så betyr det ca 17 øre tilbake for hver krone som sendes inn til sentralt hold. Med andre ord er jeg høyst usikker på om det fungerer slik jeg tror du tenker, og jeg også mener det burde ha vært, men omfordeling og distriktspolitikk kompliserer dette bildet "noe". Med andre ord så er det meget sannsynlig at de ekstra pengene som kommer inn ender opp i en liten kommune i Nord-Norge og ikke tilfaller Drøbak med et eneste øre!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche, du kan da ikke for alvor mene at det meste, eller kanskje alt? som betales i skatt i din kommune skal returneres til samme kommune? Hvem skal da betale for riksveiene, jernbanen, helsevesenet, høyere utdanning, forskning osv osv, som staten jo finansierer på våre vegne?

Det er jo det som er ideen med hele skattesystemet - vi betaler inn til en felles overordnet organ som sørger for å utføre og finansiere det som vi, dvs det politiske flertallet i Norge, har funnet ut bør være felles utgifter.

Edmund.Larsen, Hardanger.

Mouche, du kan da ikke for alvor mene at det meste, eller kanskje alt? som betales i skatt i din kommune skal returneres til samme kommune?

Nei, det mener jeg ikke, men å få igjen 17% og gi fra seg 83% er kanskje også litt i "overkant". For noen kommuner så får de kanskje igjen mere enn 100% av hva de samler inn, kalles omfordeling. Å tro at Drøbak kommune blir særlig rikere ved at flere legger igjen penger hos den lokale Rema-kjøpmann er en "god" tanke, men så enkelt er det nok ikke.

Den eventuelle MVA'n fra utbyggingen av gjestehavnen som Drøbak må betale. Hvis de starter med å ta betalt for å bruke gjestehavnen. Havner vel også i statskassa og muligens blir fordelt til komunene etter samme nøkkel som nevnt over.(17% tilbake fra staten)

Det betyr vel at Drøbak komune om de velger å ta seg betalt for bruk av havna.

Må betale full mva til staten (17% i retur) og deretter. Bruke mange år på å tjene restbeløpet inn.

Blir ikke mange barnehageplassene av det heller.

Har faktisk mer tro på at det drypper mer inn i komunekassa ved gratis bruk av havna.

Men det er vel ikke helt Sosialdemokratisk tankegang, at det kan lønne seg å ikke ha en avgift.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Blir ikke mange barnehageplassene av det heller.

Ikke bland inn barnehageplasser for finansiereingen av disse er igjen et kapittel for seg, stort og komplisert og mere å anse som øremerkete midler (statlige tilskudd og lån til investeringer/statlige driftstilskudd) og ikke egnet som argument hverken for, eller imot, om disse båtplassene skal være gratis , eller ikke! Prosentsatsen på 17% gjelder den kommune jeg bor i, i andre kommuner er det kanskje 21%, 45% eller 125% så igjen, ikke bruk det tallet som et argument for hva som er almengyldig riktig.

Ikke bland inn barnehageplasser for finansiereingen

Enig ser at det ble helt feil. Ser også at du ikke nevnte at barnehager ville lide hvis Drøbak ikke tok døgnleie for bruk av gjestehana.

Gjestehavna er allerede utbygd. Regner med at både utbygging og og fremtidig drift vil gå på Havnevesenets eget budget.

Saken var jo at om Drøbak tar betalt for bruk, vil de måtte betale Mva av både utbyggingskostnad og utleie.

Denne ekstra kostnaden var kalkulert til å bli så stor og ville ta så mange år å tjene inn, at forslag om gratis havn dukket opp.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Før neste innlegget tar for seg skole, og neste deretter sykehus, legevakt, fastlegetjenesten osv så foreslår jeg at man setter seg litt inn i hvordan en kommune finansierer sin drift av lovpålagte oppgaver, hvor midlene til dette kommer fra osv for jeg har ikke tenkt til å begå en avhandling om dette her, har hverken tid eller nødvendig kompetanse!

Hei.

Vi har sett noen bilder fra havnen som viser brygger og molo, men er det noen som har et bilda av hvordan det ser ut inn mot land? Er det bare en steinrøys og et anleggsområde?

Lars H.

Nå er det kun 11,5 timer igjen til

1 måned båtferie på svenskekysten!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...