Jump to content

Ny gjestehavn snart på plass i Drøbak

Astor

Recommended Posts

• 1 år senere...

Gjestehavna skal ha offisiell åpning 15 august. Da skal anlegget være ferdig. Det er strøm og vann på alle bryggene. Restauranten blir vel ikke åpnet før til våren (sier ryktene).

Det er endel bølger ved utgående store skip, da den ytterste brygga ikke er bølgedemper. :rolleyes:

Ellers blir det en super gjestehavn, med gangavstand til flere restauranter. :flag_bp:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Å tro at Drøbak kommune blir særlig rikere ved at flere legger igjen penger hos den lokale Rema-kjøpmann er en "god" tanke, men så enkelt er det nok ikke.

Men ved at det bygges ut gjestehavner og at noen til og med blir gratis å ligge i kan det hende man stimulerer flere nordmenn til å legge ferien til sjøen med egen båt i stedet for å bygge seg feriesteder i utlandet og legge igjen pengene sine der. Utenlandsferier genererer i hvert fall ingen inntekter til Norske kommuner :wink:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hvis servicehuset blir bra, og de ikke priser seg ut i forhold til havneavgift, så blir det bra der. Har ligget der en del, og det kan være leit å gå inn i skikkelig vind (gjorde det i fjor høst, og da måtte jeg tenke fort), og det sjøer en del. Likte meg godt der, da det er allt i gangavstand, så som restauranter, butikker, og ikke minst polutsalg.

• 1 år senere...

Til uken har vi tenkt å gå med Saowanee fra Hankøsundet til boblehavn i Oslo. Vi vil ta det som en hyggelig høsttur og planlegger overnatting under veis. Drøbak kunne være et godt alternativ omtrent på halvveien. Vi har aldri vært innom der med båten før (har passert mange ganger) og fruen og jeg vil gjerne ha en tur i land, se på byen og spise ute. Forige gang ver det med stopp i Son. Denne gangen er det Drøbak sin tur.

Jeg ser av kartet at det er to småbåthavner sentralt i Drøbak. Er det den sydligste jeg bør velge? Vi kommer i tilfelle sannsynligvis like før mørkets frembrudd og vil gjerne slippe å rote rundt i mørket, så jeg tar gjerne mot tips om veien inn. Regner med at vi kan få landstrøm (?) og er ellers selvforsynte.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg ville valgt den nye gjestehavnen som ligger syd. Innseiling fra nord i en liten "S" for å komme inn. Landstrøm og havneleie betales til automat.

God mat og hyggelig betjening i restauranten - hvis den er åpen på denne tiden av året. Uansett er det nok av andre tilbud i Drøbak.

Alternativt vil jeg også tro at det er ledige plasser på denne tiden av året i den gamle gjestehavnen "down town" Drøbak. Innseiling ved steinmoloen.

Takk for tips så langt. Må nok gjøre meg kjent i Drøbak, ja.

Og så et spørsmål litt på siden:

Har hørt at det går stor sei i strømmen ved Drøbak. Kunne tenke meg å dorge litt på vei videre nordover. Noen tips om sted/tid, strømretning ....??

Vi hadde en kjempefin tur med mellomlanding i Drøbak fra onsdag til Torsdag. Den nye gjestemarinaen var tom og så kjedelig ut, så det ble den gamle. Den var til gjengjeld veldig sjarmerende og fremdeles full av liv. Andre havner på vår vei så heller forlatte ut så sent på høsten. Jeg skjønner godt at Odd Børretzen hørte hjemme her og jeg ble litt misunnelig. Saowanee sees midt på bildet.

Det ble ikke noe fisking, men vi hilste på Julenissen og shoppet rundt. Det lille Håndverksbakeriet hadde kjempegodt brød. Bare det er grunn nok til å dra innom Drøbak igjen.

sam_2264.jpg

Redigert av NilsPils (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...