Jump to content

Ny gjestehavn snart på plass i Drøbak

Astor

Recommended Posts

Like nord for det gamle ferjeleiet i Drøbak jobbes det med en ny gjestehavn. Et stort savn har dette vært. Havnen kommer først, deretter servicebygg og drivstoffylling. Det er samme eier (Drøbak Marineservice) som også driver gjestehavna på Borgen. Jeg mener jeg hørte tallet 60 gjesteplasser men la det stå som et usikkert tall. Blir det såpass med plasser har vi nok en hyggelig plass å dra til vi inne i Oslofjorden.

Minussiden er svell fra de store ferjene. Jeg regner med at det blir gode bølgedempere ut mot sør og vest.

På Borgen kommer det i år betalingsautomat slik at man enkelt kan dra kortet og feste lappen på synlig sted på, båten. Det samme vil trolig også komme i den nye gjestehavna i Drøbak. Drøbak er en utrolig koslig by å besøke sommerstid. Pol har de også. :cheers: Så her er mye for liten og stor. :cheers:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei.

Nå er jeg heller dårlig kjent i Drøbak (seiler vanligvis forbi pga. manglende gjestehavn), så har noen et kartutsnitt hvor denne nye gjestehavnen blir???

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Så kult.

Så fullt det er med båter i området der i helgene, er det flott med flere plasser. Det vil kunne avlaste de andre plassene i området, slik at man har mulighet til å få plass selv om man ikke er grytidlig ute.

(Fortsatt innestengt av is og frykter å ikke komme ut av boblehavna i påsken :headbang: )

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

• 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Muligens gratis gjestehavn!!!!!!!!!!!!! Høres nesten utrolig ut.

Ser ut til at politikerene i Frogn komune muligens har ett annet gangsyn enn i andre komuner.

Selv om dette er Moms relatert, er tankegangen fantastisk.

Normal tankegang er: sug så mye pæng ut av besøkende på kortest mulig tid. For å forsvare innvisteringen.

Reultatet i Drøbak vil bli, at gjestehavnen vil bli veldig mye brukt. Noe som igjen er ett kjempe pluss for handelstanden i Drøbak.

Tror ikke dette blir en realitet før jeg ser det.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Litt vanskelig å se på bildene, men det ser ikke ut til at vann er på plass på bryggene. Jeg drar uansett innom med båten for å se til uka. Hvis kommunen vedtar at det skal være gratis å bruke havna, tror jeg at det vil være et sjakktrekk. Som det står i avisartikkelen; bare det de må ut med i moms vil det ta årevis å hente inn igjen. For ikke å snakke om hele investeringen. Det vil være gull for handelsstanden i Drøbak å få yte service til alle båtgjestene som garantert vil bruke et slikt tilbud flittig. I følge KNBF så legger båtfolket igjen 12 milliarder kroner årlig langs kysten. Store penger!

I Farsund har de skjønt dette. Der er gjestehavna gratis, inkl. gratis ferske rundstykker. Dette er et spleiselag som handelsstanden i Farsund står bak, tror jeg. Mer av slikt!

På Husnes går det gratis buss fra gjestehavna (som får mye skryt, jeg har aldri vært der) til stedets kjøpesenter. Gjett hvem som betaler for den bussen, og gjett om den blir benyttet.

Men bare så det er sagt: Jeg har ingenting i mot å betale havneavgift, hvis jeg føler at jeg får et rimelig servicetilbud igjen for det. Slik man ikke opplever i f.eks. Sandefjord. Styr langt unna! (Off topic)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Vi testet den nye havna på fredag. Dette synes jeg har blitt et veldig bra anlegg, og det blir enda bedre når landsiden blir ferdig. I og med at det er utliggere på de fleste plasser, savner jeg en oversikt over bredde og dybde på de ulike plassene. Vår båt er bare 2,5 meter og stikker 1,45 dypt, men vi tok allikevel ikke sjansen på de aller trangeste/grunneste plassene innerst. Ved å skilte bredde/dybde unngår man kanskje at mindre båter opptar unødvendig brede plasser?

Gjestehavna ligger nær "restaurant-stripa", så kanskje dette bidrar til litt mer liv og omsetning. Vi tok iallefall fredagsmiddagen på en av de lokale restaurantene, og var godt fornøyd både med maten og regningen. Kr. 98,- for dagens (som denne dagen var en voksen porsjon med sjøtunge) nærmer seg McDonalds-pris...

Vi var innom den nye gjestehavna i Drøbak forrige helg.

Innseilinga kan være noe trang for dere med skrog som driver lett sidelengs i sakte fart. Da jeg var der lå en 40 fots seilbåt longside i innseilinga å gjorde innløpet endel trangere. Men ikke værre enn at det gikk utrolig greit i vindværet. Vår båt har lang kjøl og er sein i bevegelsene sidelengs.

En flott gjestehavn hvor liggetid er max. 2 døgn. Her finnes midlertidlige toaletter som ikke var spesiellt innbydene, men må man så må man.

Vann finnes rikelige plassert rundt om, men strøm kan man ikke regne med. Ingen automat var oppsatt så lenge jeg var der.

Båser og longsideplasser etter valg. En fin havn for oss. Kan kanskje være noe trang for dere med planende skrog i noe vindvær. OBS: Vær klar over at Drøbaksundet kan være lunefullt når det gjelder vind, bælger fra store fartøy og strøm. Strøm og vind kan gå motsatt av hverandre, noe den gjorde under vårt kortvarige besøk denne søndagen.

droebak_2.jpg

Havna sett vestover.

droebak_3.jpg

Gjestehavna sett sørover.

innloepet_droebak.jpg

Innløpet til gjestehavna.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...