Jump to content

Idê for "båthenger-traktor" til liten RIB?

Smiley

Recommended Posts

Regner med at denne hører til under OT selv om det er båtrelatert......

Ungene (14 & 16) skal gå til innkjøp av en liten rib m/9,9hk. Jeg tenkte jeg skulle lage en liten båthenger for enkelt å ta denne opp og ned fra vannet. I den forbindelse fikk jeg en idê om at det må være mulig få til noe slik at ungene kan fikse dette selv. Vi har ca. 4-5 minutters gange på delvis privat og delvis offentlig vei fra hytta og ned til vannet (der utsettingsrampa er). Veien er svært lite trafikkert. Tanken har derfor slått meg at en liten tohjulstraktor eller liknende hadde vært perfekt. Kanske en defekt traktorklipper?

Noen som har vært borti Petter-smart løsninger som kan gi meg inspirasjon her? Alle forslag / idêer mottas med takk!!

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

i min ungdom hadde en kamerat en 2 hjuls traktor som vi satte henger på , det fungerte greit, satt på hengeren og kjørte.

denne fra biltema kunne fungert fint http://biltema.no/no/Orphant-product-pages...enger-ubremset/

Sett hjul på en jordfreser og bruk den til å trekke, billigere enn en honda 2hj traktor som vi brukte, den hadde vel 4 eller 6 gear forover og rev så fikk litt fart.

Redigert av bukt (see edit history)

Ja, en henger som den er mer en god nok. Hengeren regner jeg med at er grei å lage selv også, nå som vi har fått svenske JULA i nabolaget.... Nok av snacks å bygge med der!

Men det var det med den 2-hjuls traktoren da..... :confused::-)

Ja, jeg er litt svak for idêen med en slik sitte-klipper. En gammel jordfreser har jeg jo faktisk stående, men er redd den kanskje er litt svak. Jeg har nemlig endel bakker fra sjøen og opp til hytta. Har sett de 4-hjulingene også, men kan vel fort bli litt svake i bakkene, og opp rampa?

Ja bremsene, og "håndbrekk" er noe jeg tenker litt på. Farta skal jo holdes nede (og kunne stoppe) også på vei fra hytta og ned. Om saken skulle trille til vanns bekymrer meg ikke så mye da den aktuelle rampa ikke er blant de bratteste, og det på utsiden er relativt langgrunt. Ungene ville i verste fall bare bli våte, og kjærra........ ja-ja....

Jeg ville aldri sendt mine unger for å sette ut båt med sitteklipper. De jeg har prøvd, har hatt såpass dårlige bremser at jeg ville følt meg utrygg når den stod i nedoverbakke med noen hundre kilo på slep

Her er jeg veldig enig. Jeg har en Husqarna frontklipper og her er også bremsene elendige. Jeg hadde iallefall ikke sendt guttungen min avgårde med båt på slep med den :smash:

Du skulle heller skaffet deg en slik og overbevist alle som skulle ha innvendinger om at du stiller deg uforstående til at dere har klart dere så lenge uten:

summerfun_og_atv.jpg

I tillegg er det utrolig hvor enkelt det er å få ungene til å jobbe med en slik :rolleyes:

Vi har tipphenger og brøyteutstyr til den og skal heller ikke legge sjul på at vi faktisk har bruk for den til div arbeid. Det blir vel litt vel råflott og kun kjøre rib'en på sjøen et par ganger...

Redigert av alfb (see edit history)

Siste idêen nå er er en kassert snøfreser. Helst så kraftig som mulig. 8 - 10 hk burde være perfekt. Fjerne selve fresedelen (skovler og hus), da har jeg jo nesten en vanlig 2-hjulstraktor. Har jo fortsatt bremseutfordringa da, men skulle jo tro at en slik kan holde ganske kraftig igjen i alle fall. Hvordan er bremser løst på en ordentlig 2-hjulstraktor egentlig?

De små enkle tohjulstraktorene har ofte ikke bremser i det hele tatt. De litt større har som regel vanlige trommelbremser av noe slag.

Jeg synes du bør satse på å bygge et eller annet med kun et gear, og "automatbrems", der cluch og brems er koblet sammen. Dvs at når du trykker inn cluchen, bremser/stopper samtidig maskinen.

En snøfreser har vel normalt ikke bremser, tror jeg? Selv ikke de litt større?

Redigert av Ra Balder (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Jeg har tohjulstraktor og sitteklipperen som vist på bildet lengre opp i tråden, jeg ville stole mere på bremsene på sitte traktoren en jeg fjør på tohjulstraktoren (agria 1800) Grunnen til kjøp av traktor er at klipperen bare slirer i oppoverbakkene med tung last (hydrostat drift), hadde det hvert gir på denne hadde det nok gått. Med 2 ruller pvcrør Ø63mm a 150m pr bunt dro den godt helt til jeg startet på en middels bratt bakke før den startet å slire. Ingen problemer med å sette på bremsen og la den stå til jeg fikk bikket de av

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...