Jump to content

Septik tank til Nidelv 24 74 mod.

moma

Recommended Posts

Uten å ha forsket veldig på det, ser det for meg ut som om septiktanken min er støpt standard med båten, og at det er toppen av septiken som er dørken i cabinen. (Nidelv 24 fra 1980)

På min går septiken veldig fort full, så jeg lurer på hvor mange liter dette utgjør. Burde være atskillige, så jeg lurer på om det er noe galt hos meg, men septiken er full på ett døgn eller to, med tre mann ombord.

Er det kanskje jeg som er en for stor dri***ekk  :cool:

Utstyr :

Fortsatt uten å ha forsket veldig på det :

Den dassen du har, flytter du vel bare over til å pumpe i septik i stedet for sjø, så ingen ny pumpe til det (men sikkert noen nye slanger).

Så må du ha slanger/pumpe for å tømme septik tanken ut.  Måtte bytte min manuelle pumpe, og den kostet 1000,-  Elektrisk 'tømme pumpe' ville komme på ca 3000,-

I tillegg skal vel septiktanken ha lufting, men der skal det vel ikke annet enn slanger og gjennomføring til.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Har hatt en 75 modell Nidelv 24, og hadde også slangen rett i vanet. Snakket med Nidelv, og fikk vite at tanken ligger ferdig i alle disse båtene. Det finnes et komplett sett med alt du trenger av slanger, stusser og klemmer du kan kjøpe fra Nidelv, for å installere dette. Utfordringen ligger i å legge slangen fra toalettet til tanken. Grunnen til dette er at på de eldre modellene er ikke veggen tykk nok på høyre side av døre til toalette, til at slangen kan føres igjennom her. Sjekk med Nidelv, og se hvordan dette kan løses hos deg. Jeg fikk aldri montert mitt sett, og sendte det med til neste eier.

Hilsen Ludde

Hei !

Ønsker hjelp til å instalere septiktank i min Nidelv 24 74 mod. I dag går det rett ut i sjøen.

Hvor skal tanken plasseres og hvor stor skal den være, hva trenger jeg av koblinger og pumper etc.

Hilsen Morten

momatis@online.no

Hei Morten

Jeg er selv bruker av en 1975 Nidelv 24

Så at dette temaet ble diskutert og ble veldig nysjerrig på hvordan få til fast septiktank i båten. Pr. i dag bruker vi en Porta Potti isteden for å la det gå rett i sjøen.

Derfor ringte jeg Nidelv og snakket med et par hyggelige karer der. Han ene var på delelageret.

Noterte ikke navnene deres, men de fortalte meg følgende:

Det er ikke helt klart hvor skillet går blant modellene mht. om det er klargjort for septiktank i disse båtene.

Den enkleste måten å finne ut dette på var og borre et hull med hullbor (ikke for stort) i dørken rett innenfor kabinveggen litt ut fra hjørnet mot toalettdøren.

Under der er det et rom som på noen av modellene er tiltenkt septiktank. Hvis den delen du borrer ut er hel epoxy, er det klargjort for septiktank.

Hvis den delen du borrer ut består av treverk i nedre del, er dette rommet ikke tiltenkt brukt som septiktank.

Uansett burde hullet man borrer ut tettes med et lokk med evt. pakning etterpå.

Hvis rommet er klargjort for septiktank er det på oppunder 100 liter. Vedk. fant ikke disse målene mens jeg var på telefonen, så defor visste de ikke helt sikkert.

Hvis rommet kunne brukes til septiktank, kan man hos Nidelv få kjøpt det settet som Ludde nevner tidligere i denne tråden.

Det kostet ca. kr 1300.- inkl. pumpe etc.

Kjell

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...