Jump to content

er det mere "futt" i båtmarkedet nå en for et år siden?

:båt1

Recommended Posts

Hei, min far skal selge båt dette er en SUN 960 Termo 2004mod med 340 hk Mercruiser fra samme år.

Båten var i fjord satt tilsalgs for 960 000 (muligens for billig) og vi fikk ingen hennvendelser på båten.

jeg lurer dermed på om det er mer "futt" i markedet nå en i fjord sommer når den lå ute sist?

er båten satt for billig?

lønner det seg å selge nå? :smiley:

NB dette er en meget pen og god båt med gått farspotensiale, menget lite brukt og godt velikeholt

båten har pent teak intreør og er selvlensene lokket og en god helårsbåt

så hva mener dere?

alle svar straffes med takk :flag:

Personlig tror jeg det er litt mer futt i markedet nå enn for et år siden. I den forstand at mitt inntrykk er at det selges mer båter, folk har fått finanskrisen litt på avstand ift egen økonomi. Men bransjen "ligger nede" i den forstand at flere produsenter, importører og mange forhandlere er konkurs. Det kommer bl.a. til uttrykk i at færre stiller på Lillestrøm og holder i stedet egne "messer".

Men det er mange overliggere (usolgte nye båter, både fra 2008 og 2009), prisene er presset, og en ser mange annonser med "ny pris". Jeg synes også prisene varierer ganske mye for sammenlignbare båter.

Så - jeg tror ikke prisnivået er høyere enn for et år siden, men til "riktig pris" er det kanskje lettere å finne en kjøper?

Jeg ville søkt på Finn etter samme type båt og fulgt litt med, og også søkt etter lignende båter. Da er det sikert mulig å finne et prisleie. Og så ville jeg lagt ut båten med noe prutningsmonn - er noen først interessert avskrekker ikke prisen, mener jeg - den er et forhandlingsspørsmål.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Jeg oplever klart, at der er mere gang i markedet - i hvert fald i Sverige og Danmark. Men det er klart, at det er opgang fra et meget lavt niveau. Vi er langt fra tilbage til de glade dage for et par år siden. Men vendingen er efter min mening sket. Jeg oplever det bl.a. fordi flere både, der var messetilbud på bådmessen i København allrede er solgt nu. Og visse værfter har svært evd at levere både - der er ventetider på op til 6 mdr. på visse typer.

Andy

Og visse værfter har svært evd at levere både - der er ventetider på op til 6 mdr. på visse typer.

Akkurat det skyldes nok først og fremst at mange verft har måttet redusere produksjonskapasiteten det siste året. Det tar tid å øke kapasiteten igjen. Så dette forteller ikke nødvendigvis så mye om veldig økt etterspørsel.

Men jeg tror uansett at det er mer interesse rundt brukte båter nå enn i høst. Jeg har min Baltic liggende på Finn nå, og etter 5 dager var det allerede registrert halvparten så mange visninger av annonsen som det var på 100 dager da den lå for salg på sensommeren/høsten i fjor. Og det til omtrent samme pris (litt lavere nå).

Den er ikke solgt enda, men det blir den! :smiley: Og deretter; ny båt!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Akkurat det skyldes nok først og fremst at mange verft har måttet redusere produksjonskapasiteten det siste året. Det tar tid å øke kapasiteten igjen. Så dette forteller ikke nødvendigvis så mye om veldig økt etterspørsel.

Enig. Det er hvad fx Beneteau siger. Men bare det at de nu må øge produktionskapaciteten igen siger vel et eller andet om en vis vending i markedet, eller?

Andy

Enig. Det er hvad fx Beneteau siger. Men bare det at de nu må øge produktionskapaciteten igen siger vel et eller andet om en vis vending i markedet, eller?

Ikke nødvendigvis. Det kan og bety, som det gjør i mange bransjer akkurat nå, at overskuddslageret de fleste har slitt med (i alle ledd) omsider er tømt. Det nye lille "suget" man opplever, er det underliggende lille suget man har hatt hele tiden. Dessverre.

Men bevares, det KAN jo også hende det faktisk løsner litt nå når det går mot sommer. Jeg tror også at seilbåtmarkedet kommer før motorbåtmarkedet.

Jeg solgte min båt i vinter, og måtte redusere prisen ca 15 % fra det jeg syntes jeg burde ha hatt etter "gamle" regnemåter, for å få solgt båten. Så veldig mye "futt" var det altså ikke...

Men så fikk jeg også tilsvarende rabatt på ny båt. Det var ikke vanskelig å prute, det var tydlig de fremdeles har relativt lite å gjøre, der jeg handlet.

Edmund.Larsen, Hardanger.

Du spør om det er mer futt i markedet nå enn i fjor sommer...og det er det nok ikke. Men, til påske og etter påske våkner markedet mer etter vinterdvalen. Jeg tror det blir større etterspørsel i år enn det som var tilfelle i fjor, men langt fra noe godt supermarked for selgere. Det vil nok bli kjøpers marked i flere år ennå.

Prisene vil muligens klatre noe oppover, i og med at det er begrenset antall nye båter tilsalgs. Skjønt, importen av nye båter vil øke, og med det også salget. Videre tror jeg at mange nye norske båter vil få sterk konkurranse på pris...

Det var min korte sysning om hvordan markedet kan komme til å utvikle seg i 2010.

Til trådstarter igjen...

Det er ikke godt å si hva som er riktig pris for den båten, men det er markedet som rår. Er du heldig å få to interessenter, får du en best mulig pros....vel og merke der og da.

Redigert av nimbuster (see edit history)

Hei

Tror ikke en kan lage noen "statistikk" over båtmarkedet generelt med å se på antall klikk på annonsen sin på finn.no. Kan jo være mange som holder seg innendørs pga mye vinter de fleste steder i landet og da er jo nettet og finn underholdning for mange.

Ser selv etter båt men synes ikke det er så mange av de som står annonsert som forsvinner fra til salgs sidene igjen, men det er nå min mening.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...