Jump to content

Hvordan benytter man en polermaskin riktig

toholthe

Recommended Posts

Hei,

vurderer å kjøpe meg en polermaskin av den kraftige vinkelsliper typen i år, men jeg lurer litt på hvordan de benyttes for best mulig resultat. Jeg benytter Migulars One Step Compound og Cubana voks. Er denne forståelsen riktig:

Når båten skal rubbes eller poleres benyttes en skumgummi skive til påføring. Hastigheten justeres så det ikke blir for varmt. Polishen/rubbing kan tørkes av for hånd da det ikke er noe poeng å bruke maskinen her.

Når man skal legge på voks gjøres dette for hånd. Når denne skal tørkes av brukes lammeull skiva. Poenget er at det skal bli litt varmt slik at voksen smelter inn for langvarig resultat. Det er her det er viktig med en kraftig maskin?

Er dette riktig oppfattet, eller skal maskinen benyttes på en annen måte?

T

Det høres ut som det samme jeg gjør. Skumgummi til påføring/gnikking av kjemikalier og lammeull til høyglans.

Hvis du ikke har kjøpt maskin, vil jeg anbefale å spandere på deg en god en. Den bør ha følgende egenskaper:

1. Kunne kjøre på lavt turtall

2. Ha konstant turtall uavhengig av belastning (billigmaskinene har ikke det)

3. Ikke være for stor og tung

M.a.o. akkurat som min AEG PE150.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Jeg har en slik Biltema sak, Monica. Den fungerer helt fint for min del. Har innstilt min på ca 2, litt når jeg fjerner /rubber med endel tyngde mot skroget. For polering har jeg innstilt den litt lavere, ca 2 eller litt under om jeg ikke husker feil. Presset mot skroget er da lavere også slik at roteringshastigheten mot skroget er jevn og forholdsvis lav.

Men det er min måte =)

Den hos Tolema er det bare å løpe å kjøpe ,mer enn bra nok vil jeg mene . Kjøpte en Best Tools ( gul ) til 298- for endel år sia ,har dratt over endel båter med den og den er like fin .

Det å bruke marskinen er jo ikke bare bare for mange ,den lammeull hetta går rett i søppla hos meg .Bruker kun skummgummi ,litt bløt gummi å legge på med og hard som mulig å gå over med til slutt. Spesielt gjelder den harde skummgummin når du kjører på med hard wax, da bruker jeg noe høyere hastighet og den harde gummi'n . Da du kjører litt høyere hastighet ,da kan du fort lage gule svimerker i skutesia .Derfor er det viktig å bevege marskinen hele tiden,ikke stoppe opp et sec . Det er også greit med litt fart da du legger hard waxen på pga da blir det varmt ,å da blir det mye bedre resultat syntes jeg da .

Så hvis man legger på med bløt skumgummi og lav fart , polerer av med litt hardere gummi .

Legger på hard waxen med rolig fart og bløt gummi,men setter på hard skummgummi å kjører opp hastigheten når du skal blanke den opp .

Sånn gjør jeg det ,å gjør det som regel på endel båter i løpet av sommer'n .Har vel ikke fått klager enda , så da regner jeg med dem fleste er fornøyde .

Et tips ,når spesielt den harde skummgummin begynner å bli guffen .Da tar du et baugfil blad eller en tapet kniv ,setter marskinen på sakte fart og kutter av den ytterste cm .Da er den som ny igjen ,det kan jo være lurt .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...