toholthe Startet 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2010 Hei, vurderer å kjøpe meg en polermaskin av den kraftige vinkelsliper typen i år, men jeg lurer litt på hvordan de benyttes for best mulig resultat. Jeg benytter Migulars One Step Compound og Cubana voks. Er denne forståelsen riktig: Når båten skal rubbes eller poleres benyttes en skumgummi skive til påføring. Hastigheten justeres så det ikke blir for varmt. Polishen/rubbing kan tørkes av for hånd da det ikke er noe poeng å bruke maskinen her. Når man skal legge på voks gjøres dette for hånd. Når denne skal tørkes av brukes lammeull skiva. Poenget er at det skal bli litt varmt slik at voksen smelter inn for langvarig resultat. Det er her det er viktig med en kraftig maskin? Er dette riktig oppfattet, eller skal maskinen benyttes på en annen måte? T Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Det høres ut som det samme jeg gjør. Skumgummi til påføring/gnikking av kjemikalier og lammeull til høyglans. Hvis du ikke har kjøpt maskin, vil jeg anbefale å spandere på deg en god en. Den bør ha følgende egenskaper: 1. Kunne kjøre på lavt turtall 2. Ha konstant turtall uavhengig av belastning (billigmaskinene har ikke det) 3. Ikke være for stor og tung M.a.o. akkurat som min AEG PE150. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
toholthe Svart 16.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Når bruker du den lave hastigheten? Og når bruker du høy? Tenkte på maskinen de har på seatronic. Den ser bra ut, men er billig. Noen som har erfaring? T Sitér dette innlegget Link to post
Trond Iversen Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Vi har kjørt denne i noen sesonger, og har fått gode tilbakemeldinger MVH Tolema As Trond Iversen Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 (redigert) Hva er diameteren på rondellen på den?, Trond Iversen? Redigert 17.Mars.2010 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Jeg synes at der står M14 i specen. Jeg er ikke ekspert, men lidt googling synes at antyde at det er 125 mm? Andy Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Ja, jeg trodde kanskje M14 var selve feste, men hvis rondellen er 125 da er det perfekt Sitér dette innlegget Link to post
Trond Iversen Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 (redigert) 125mm stemmer..... .... og prisen er satt ned til 598.- Trond Redigert 17.Mars.2010 av Trond Iversen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 125mm stemmer..... .... og prisen er satt ned til 598.- Viss denne sies å være bra, så er det jo bare løp og kjøp Jeg kjøpte min Makita for et par år siden og da mener jeg at jeg betalte mellom 2 og 3 bp. God den, men bortkastet viss en kan få en god nok til hobbybruk for 598,- Sitér dette innlegget Link to post
monica Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 (redigert) Vi har kjøpt denne polermaskinen på Biltema. http://www.biltema.no/Verktoy/Elverktoy/Sl...rmaskin-1200-W/ Er det noen som har erfaring med denne? Er den noe tess? Noen som vet hvilket turtall vi bør ha under påføring? Og hvilket turtall vi bør ha når vi fjerner voksen? Redigert 17.Mars.2010 av monica (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Jeg har en slik Biltema sak, Monica. Den fungerer helt fint for min del. Har innstilt min på ca 2, litt når jeg fjerner /rubber med endel tyngde mot skroget. For polering har jeg innstilt den litt lavere, ca 2 eller litt under om jeg ikke husker feil. Presset mot skroget er da lavere også slik at roteringshastigheten mot skroget er jevn og forholdsvis lav. Men det er min måte =) Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Tine IV Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Den hos Tolema er det bare å løpe å kjøpe ,mer enn bra nok vil jeg mene . Kjøpte en Best Tools ( gul ) til 298- for endel år sia ,har dratt over endel båter med den og den er like fin . Det å bruke marskinen er jo ikke bare bare for mange ,den lammeull hetta går rett i søppla hos meg .Bruker kun skummgummi ,litt bløt gummi å legge på med og hard som mulig å gå over med til slutt. Spesielt gjelder den harde skummgummin når du kjører på med hard wax, da bruker jeg noe høyere hastighet og den harde gummi'n . Da du kjører litt høyere hastighet ,da kan du fort lage gule svimerker i skutesia .Derfor er det viktig å bevege marskinen hele tiden,ikke stoppe opp et sec . Det er også greit med litt fart da du legger hard waxen på pga da blir det varmt ,å da blir det mye bedre resultat syntes jeg da . Så hvis man legger på med bløt skumgummi og lav fart , polerer av med litt hardere gummi . Legger på hard waxen med rolig fart og bløt gummi,men setter på hard skummgummi å kjører opp hastigheten når du skal blanke den opp . Sånn gjør jeg det ,å gjør det som regel på endel båter i løpet av sommer'n .Har vel ikke fått klager enda , så da regner jeg med dem fleste er fornøyde . Et tips ,når spesielt den harde skummgummin begynner å bli guffen .Da tar du et baugfil blad eller en tapet kniv ,setter marskinen på sakte fart og kutter av den ytterste cm .Da er den som ny igjen ,det kan jo være lurt . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.