Formula Startet 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2010 Jeg har en Volvo Penta TAMD 40b i båten min. Første sesongen vi hadde båten tok det litt lang tid før vi fikk varmtvann på tanken, så jeg satt inn en sirkulasjonspumpe. Det hjalp ikke noe. Lurer på om jeg har montert den feil vei...... Skal vannet gå fra vannpumpa via varmtvannstanken og så til beholderen hvor man fyller på, eller er det motsatt? Noen som har erfaring eller kunnskap om dette? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Det varmeste vannet skal jo inn i tanken, altså det vannet som allerede har passert motorblokken og er på vei tilbake inn i ekspansjonstanken, returen fra varmtvannstanken skal gå inn rett før kjølevannspumpa. Litt forskjelig fra motor til motor, men kanskje du finner tegning på nettet? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 kanskje denne kan hjelpe ? sÅ ikke ut fra tegningen hva som er inn og ut, men det kan se ut som den øverste er "outlet?" http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-...0-90-18477.aspx Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...art=#entry12424 Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 (redigert) Sjekk først om motortemperaturen er rett ved marsjfart. Ellers så er 30-40 motorene kalde ved tomgang/lavt pådrag så om du lar motoren gå en stund i forbindelse med fortøyning så vil varmtvannet kjøles ned ganske fort.(Jeg stengte ofte av kjølevannsløyfen gjennom vv-tanken før tillegging for å ha så høy temp på vv-vannet som mulig.) Ved litt pådrag så bør nok tempen på motoren være godt over 80 grader. Er den ikke det bør du sjekke termostatene at de fungerer som de skal. Er du videre sikker på at du har koblet deg på rett sted for å hente vann til vv-sløyfen. Har du koblet sirkulasjonspumpen rett vei så den ikke jobber mot vannstrømen? Har du de kranene som er vist i tegninen iinnlegget kan det også hende at de ikke åpner fullt. Vanlige slangestusser og kuleventiler fungerer faktisk bedre enn de Volvo selger til blodpris(i endel sett Volvo selger er det faktsik vanlige slangestusser/kuleventiler, men til Volvopris.) En omgang systemrens på begge sider i kjølevannssystemet er heller ikke feil og da er det greit å ta ut termostatene å sjekke dem samtidig. Jeg hadde forøvrig ikke problemer med å få nok varmtvann ut av min tamd30 motor uten ekstra sirkulasjonspumpe og jeg kan ikke se at det skulle være nødvendig om alt er iorden ellers om ikke sløyfen er veldig lang. Redigert 17.Mars.2010 av blueline (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Formula Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Takk for gode råd. Da bytter jeg til kuleventiler og forsøker å stenge vanntilførselen ved tillegging. Tror jammen jeg må snu sirkulasjonspumpa også! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.