Jump to content

Montere varmespiral i Pyro p21, kjøre i serie med motor?

jensemann2

Recommended Posts

Det har seg slik at jeg har en Pyro p21 i båten, den har uttak for varmespiral men har ingen spiral montert. Det jeg nå sitter og vurderer er om jeg kan vikle et par tørn med 10mm kobberrør inni ovnen der den originale skal sitte, også kjøre dette gjennom en varmtvannstank og en radiator i forpiggen.

Men da mister jeg samtidig muligheten til å få utnyttet motorens kjølevann til oppvarming av varmtvann.

Hva er best? Det beste hadde jo vært begge deler, men kan jeg la vannet gå gjennom motoren også? Hvordan blir dette hvis jeg fyrer i ovnen mens motoren går?

fare for koking?

Pyro har laget en brosjyre om båtovnene sine. Her er en skisse på varmtvann, hvor forbruksvann varmes opp indirekte fra en 40 liters varmtvannstank. Blir vannet for varmt i 40liters tanken kan man skifte det ut med vann direkte fra hovedvanntanken. Litt forskjellig løsning i forhold til feks refleksovnene, men det er kanskje flere muligheter.

jeg så en side på nettet der en fyr hadde viklet 15 meter 8mm kobberrør rundt røykrøret på pyroen sin, og kjørt dette gjennom varmtvannstanken og i radiator i forpiggen. Dette hørtes genialt ut synes jeg. Det er kanskje like greit som å ha spiralen gjennom forbrenningskammeret. Da er det ikke så stor fare for koking heller. Så får jeg heller droppe å bruke motorvarmen...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...