bademann Startet 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2010 Heisann! Har kjøpt en 10 år gammel liten daycruiser som jeg skal begynne å forberede til sesongen. Båten ligger fast på henger hjemme på gårdplassen. Trenger jeg bunnstoff?, Er det gamle bunnstoffet vanskelig å få av for å polere bunnen av båten opp igjen? Hvis jeg skal beholde bunnstoffet, kan jeg da bruke biltemas bunnstoff? Hva ville dere gjort? Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Hvis du ikke skal la den ligge ute i saltvann, men ta den opp på henger etter hver tur, trenger du ikke bunnstoff. Heller ikke hvis den ligger i ferskvann. Hvis du skal la den ligge ute i saltvann, trenger du ikke fjerne det gamle bunnstoffet (antar at det er selvpolerende som er der), bare vask godt først og bruk evt. avfetting, og smør deretter på nytt med rulle, f.eks fra biltema. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
bademann Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Hvordan blir det da å ta vekk det gamle? Og hvis jeg får fjernet det, vil det gå an å polere opp bunnen så den blir blank og fin..... Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Hvis det er gjort skikkelig er det pusset matt før primer og bunnstoff. Vanskelig å polere blankt. I så fall må du skrape, pusse og legge på ny topcoat for å få det blankt. Personlig ville jeg prøvd og glatte ut det som var igjen med fint sandpapir så det ble så slett som mulig. Latt det slites av over tid. Men det er klart, du får ett par knop ekstra hvis glatt i bunn :-) Sitér dette innlegget Link to post
bademann Svart 18.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Jeg pusser over, primer og legger nytt på. Kjører biltema sitt, det holder sikkert mer en godt nok for mitt bruk. Neste år trenger jeg nok bare å flekke litt. Tror det blir vanskelig å få gelcoaten fin etter å ha fjernet det gamle. Takk for hjelpa! Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Hvorfor Prime? Bortkastet tid og penger. Du skriver ikke noe om tilsstanden paa det bunnsoffet som sitter paa baaten. Hvis det ikke ser galt ut, hadde jeg kun lagt paa nytt bunnstoff i vannlinjen og i omeraader hvor det er slitt ned eller flasset av. En liten korreksjon. Har du peiling paa om det er primer under det bunnstoffet som er paa baaten? Hvis ja, saa folg oppskrift over. Hvis nei! Saa hadde jeg fortsatt fulgt oppskrift over under forutsettning av baaten ikke tilbringer hele tiden i vannet med paa henger naar ikke i bruk. Hvis det ikke er primer paa baaten pr. idag. og du vil folge boka, Skrap, puss og slip bort all gammal bunnstoff. Grundig rengjoring av skroget. Paafor minst 3 lag primer saa ett par lag med bunnstoff. Har forstaatt at primer paa utsiden av gammalt bunnstoff er Sorry, men ikke lett skrive forstaalig paa UK tastatur. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.