Jump to content

Båtregisteret.

Smiley

Recommended Posts

:cryin:

Hørte en gang rykter om at det sentrale båtregisteret ble for dyrt å administrere, og at det derfor gikk mot nedleggelse igjen.  Husker jo at vi i båtmiljøene hadde sterke motforestillinger mot igangsettelsen grunnet frykt for "årsavgifter" og liknende. Nå som det er oppe og går må det jo innrømmes at registeret gir en viss sikkerhet i forhold til båttyverier.

Noen som vet om det går mot nedleggelse, eller mot "lureinnføring" av avgifter?

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Nedleggelse,rettere sagt privatisering  mener jeg å ha lest.Jeg blir ikke den som gråter hvis det skjer. Småbåtregisteret i nåværende form er ikke filla interessert i opplysninger som kan identifisere eldre båter og som sådant er det vel ikke bra? Men jøss bevares,for nyere båter har de visst hatt en form for suksess etter som jeg skjønner.

Men,jeg lurer på hvor mye som kunne vært spart ved å røske godt opp i det gamle politiregisteret?

Javisst, men du får ikke forsikret den uten at den er registrert. Jeg tipper at det samme blir det med båter snart også

Det er ingenting i veien for å forsikre båten i utlandet. Finnes gode tilbud, og registrering er ingen forutsetning. Jeg tror ikke forsikringsbransjen i Norge ønsker å opptre slik at de på en måte henviser oss til å forsikre båten i utlandet.

For min egen del har jeg hatt båten forsikret i Alandia (Sverige/Åland) siden før båtregisteret i Norge ble opprettet. :cryin:

Javisst, men du får ikke forsikret den uten at den er registrert. Jeg tipper at det samme blir det med båter snart også

En annen ting er at for å få båten registrert må båtens eierforhold tilbake til den var ny

fremskaffes/dokumenteres.

Han jeg kjøpte min båt av kunne _muligens_ lete frem til navnet på den han kjøpte båten av for endel år siden... Da båten er en 69-modell tviler jeg på jeg ville klart å nøste opp i alle tidligere eiere. Og hvordan dokumentere hvem som har hatt båten alle disse årene?

Regner med det finnes endel med eldre båter i tilsvarende situasjon, skal ikke vi få forsikre båtene våre vi da?

Regner med det finnes endel med eldre båter i tilsvarende situasjon, skal ikke vi få forsikre båtene våre vi da?

Jostein Hagen fra registeret svarte på dette i innlegg 55 i denne tråden:

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...299228;start=55

Slik jeg tolker det satser registeret på at detektiv arbeid kombinert med bruk av sunn fornuft vil avklare slike saker.

Kunne vært intr. å visst om det finnes noen som har fått nektet registrering pga av mangelfull dokumentasjon...  :cryin:

Ved at det var Toll og avgiftsdirektoratet som ajourførte småbåtregistret trodde jeg at det var en slags garanti for at toll og moms var betalt før båten kunne registreres. Nå som private vil ta over bryr vel de seg mindre om dette og således er registrert i småbåt-registret ingen garanti for at moms på innførte båter er betalt. I sykkelregistret hos Falck koster det nå 210kr/5 år. Det burde ikke være noe dyrere å ajourføre et båtregister sml. med sykkelregister, men noe mer eierskifte blir det vel av båt enn sykkel.

Noen var kanskje redde for å registrere  båten i registret til Toll og avgift, da de fryktet nye sjøavgifter. Andre igjen fører ikke opp båten som formue på selvangivelsen  for derved å spare en del hundrelapper i året. Det samme har jeg tenkt, men har båten en større verdi kan man få problemer med skattevesenet hvis man selger den og setter penger i banken.  - Da vil de nemlig lure på hvor disse pengene kommer fra -  svarte penger? Da regner de det  som inntekt og straffeskatt iberegnes? -

Jeg vet ikke om noen har opplevd dette eller har klart å overbevise skattekontoret om at det ikke er svart inntekt, men har vært  salg av båt som ikke har vært registrert som formue.

En må jo da har hatt tilsvarende nedgang i formuen det året da båten ble kjøpt. Så hvis dette kan påvises og kontoret går med på det så er det kanskje etterbetaling av formueskatt for en del år (samt straffetillegg) eneste konsekvens. Pluss at mistenksomheten i 'kontoret' er skerpet.

Men som du skriver: "noen hundrelapper"......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...