Jump to content

Hva slag kabel til NMEA?

Coast

Recommended Posts

Hei!

Etter å ha sett diskusjonen om fortinnet kabel på herværende forum lurer jeg litt på hva som er det beste kabelen for for overføring av NMEA-data og lignende. Jeg har brukt hvit telefonkabel (5 ledere, 0,5mm2) til slike koblinger uten å ha hatt spesielle problemer med dette, men det finnes sikkert kabel som er bedre egnet til bruk i båt. Hva anbefaler ekspertisen?

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Jeg brukte en kategori5 nettverkskabel med kun enledere. Hadde denne i masta, bråkte noe sinnsykt.

Raymarine bruker en gummiert kabel med mangeledere. Dette er kabel for instrumentsignaler så de kan vel brukes til nmea også.

tror at det er greit å bruke kabel som kan skjøtes med disse små silikonfyllte som telefonmontørene bruker. Clas Ohlson selger de.

tror at det er greit å bruke kabel som kan skjøtes med disse små silikonfyllte som telefonmontørene bruker. .

Ja, jeg har hittil brukt disse silikonfylte koblingene med plass til 2-4 0,5-kabler. Dette har virket greit. Holder nå på med å montere AIS og skal ha overføring av NMEA 0183 til en Garmin 720 plotter. Har ikke tidligere brukt skjermede kabler mellom vindfløyserver-plotter-autopilot-VHF. Men det er kanskje påkrevet? Har ikke merket noe galt, alt virker OK, men siden jeg nå er igang kan jeg like godt bytte til bedre kabler hvis det har noe for seg.

Har Clas O disse kablene og?

Redigert av Safrane (see edit history)

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

• 15 år senere...

Skal legge ny nmea 0183 kabel fra AIS-transponder til Actisense gateway. 

Noen som vet om det må brukes skjermet kabel, eller går det greit å bruke en vanlig uskjermet  cat 5 nettverkskabel (som jeg har liggende)

Kabel blir 6-7 meter lang..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...